boller hæve i 10 timer eller mere

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. februar 2011

Clilje

Du kan bruge, hvilken mel det skal være...... men alt efter hvilken mel du bruger, skal du passe på ikke at putte for meget i. Dejen skal være "våd"....

Har aldrig undladt honningen, men mon ikke??? Det skal jeg ikke gøre mig klog på

Men held og lykke med opskriften. Jeg har fyldt fryseren med bollerne.... så jeg ikke skal tænke på morgenmad og boller til gæsterne når lillebror melder sin ankomst

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2011

patella

Koldhævede boller (ca. 24 stk.)

30 g gær

1,2 liter koldt vand

900 g hvedemel

300 g grovvalsede havregryn

300 g groft mel/grahamsmel

3-4 tsk. salt

2 tsk. sukker eller honning

Saft af 1 citron (kan udelades)

Evt. revne gulerødder, sqaush, sesamfrø, solsikkefrø eller andet godt.

Rør gæren ud i vandet. Rør de øvrige ingredienser i. Dejen er blød, så du behøver ikke have fingrene i den. Tildæk dejen med husholdningsfilm og stil den i køleskabet natten over (mindst 8 timer). Tænd for ovnen på 210 grader (190 grader, hvis det er varmluft). Sæt dejen "i boller" med en gaffel og en ske på plade med bagepapir og lad bollerne stå til ovnen er varm - ca. 25 min. Bag i ca. 25 min.

Citron- eller appelsinsaft forbedrer melets hæveevne Havregryn øger fiberindholdet, uden at de virker tunge. (hvis jeg ikke har ”ægte” citron, bruger jeg nogle gange citronsaft fra flaske...)

Man behøver ikke bage hele portionen på en gang. Lad bare resten af dejen stå i køleskabet til næste gang man har lyst til friskbagte boller (dog højst 3 dage).

Meltyper kan også sagtens mikses (f.eks. durum, majs etc), bare den samlede mængde passer med 1.200 gram. 

Det er ikke ”livs”nødvendigt med citronen og du kan proppe alle de slags kerner i du synes. Bare det ikke overstiger de nævnte gram. F.eks. hvis du bruger 200 gram kerner, trækker du det fra mængden af det grove mel. Man kan også trække det fra mængden af hvedemelet og derved få en meget grov bolle.

Det skal ha konsistens som grød når du stiller det på køl.

Anmeld

28. februar 2011

mor_sabina

Her er min favorit opskrift

8½ dl vand
50g gær
1½ dl olie
1 spsk salt
5 dl groft (kerner, spinat, gulerødder, rødbede eller hvad man lyster)
1½-2 kg mel

Det hele æltes godt og sættes til hævning, gerne over natten (men husk det lige skal stå en halv times tid efter det er kommet ud af køleskabet)

bages 20 min ved 200 grader.

Der er til 24 store boller i denne opskrift

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.