boller hæve i 10 timer eller mere

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. februar 2011

Mumto3

B&J skriver:

det er så lige meget hvad mel man bruger???

og det er bare på slum lyder vildt nemt

både mængden af vand og mel er ligegyldig, bare det ender med at være tyk havregrød.

Det med 10g gær står jeg heller ikke og måler op, det er bare for at indikeret at det er en lille smule gær.

Jeg bruger faktsik den samme mængde gær uanset om jeg laver dej til et stort brød eller om der bare lige skal være til morgenboller. Det er pga den neutrale yougurt at gærmængden ikke er så afgørende.

Jeg har opskriften fra Meyer (altså ikke personligt! fra hans bagebog) og efter jeg er startet med at bage dette brød, bager jeg næsten hverdag for det er bare super godt!!!

jeg variere så hvilket type mel jeg pytter i, splet flager, hørfrø, emmermel osv. men det blvier super godt hver gang.

et ekstra fif er at bage på 240grad. Så bliver brødet ekstra luftigt!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2011

B&J

Mumto3 skriver:

både mængden af vand og mel er ligegyldig, bare det ender med at være tyk havregrød.

Det med 10g gær står jeg heller ikke og måler op, det er bare for at indikeret at det er en lille smule gær.

Jeg bruger faktsik den samme mængde gær uanset om jeg laver dej til et stort brød eller om der bare lige skal være til morgenboller. Det er pga den neutrale yougurt at gærmængden ikke er så afgørende.

Jeg har opskriften fra Meyer (altså ikke personligt! fra hans bagebog) og efter jeg er startet med at bage dette brød, bager jeg næsten hverdag for det er bare super godt!!!

jeg variere så hvilket type mel jeg pytter i, splet flager, hørfrø, emmermel osv. men det blvier super godt hver gang.

et ekstra fif er at bage på 240grad. Så bliver brødet ekstra luftigt!

Mange tak...

ja det er fordi jeg skal spise sundt og så kan jeg jo nemt putte det mel i jeg vil eller korn umm det lyder namme namme

Anmeld

27. februar 2011

Vial

Jeg har lige lavet nogle i går:

1 ltr vand KOLDT

1 pk gær

2 tsk salt

1 kg mel

150 gram mysli

½ pk. tranebær.

Rørte sammen med dejkroge på mixer. Dejen er ikke fast og skal ikke æltes.

Den røg i køleren til i dag. Rørte den lige rundt og lavede klatter til bagepladen med to skeer.

Ind i kold varmluftovn på 175 grader i ca. 25 min.

Kunne ikke være lettere..

Anmeld

27. februar 2011

B&J

Nej det er så fantastisk nemt så dejligt...

Anmeld

27. februar 2011

FamilenStorm

ønskebarn74 skriver:

Lækre sunde boller

12 stk.

Ingredienser:

10  g. gær
1  spsk. honning eller sukker
1.5  tsk. salt
5  dl. vand
3  spsk. olivenolie
75  g. havregryn
100  g. durummel (gerne groft)
100  g. solsikkekerner
40  g. hørfrø
150  g. grahams- eller rugmel
200  g.

speltmel

Rør gæren sammen med salt, honning og vand. Tilsæt olien. Rør resten af ingredienserne gradvist i. Dejen skal være klistret. Rør godt igennem. Dejen sættes til hævning i køleskabet i mindst 10 timer.

Tænd ovnen på 250-300 grader (alt efter din ovn)
Klat dejen ud på en bageplade med en ske dyppet i vand. Bag bollerne i ca. 12 minutter.

Tips:

Lækre sunde boller som tåler frysning. Smager bedst hvis du luner dem inden servering.

De er super gode og vildt lette at lave.. Vi får dem næsten dagligt hos os...

Anmeld

27. februar 2011

B&J

Heidibh skriver:

De er super gode og vildt lette at lave.. Vi får dem næsten dagligt hos os...

ja nemlig også der for jeg gerne vil lave sådan nogle fordi det skal være nemt og lækkert og passer lige med jeg kan lave sådan en til kl 16

Anmeld

27. februar 2011

spj

B&J skriver:

de ser så lækre ud men der er alt for meget hvedemel i øv øv og jeg er ikke så godt til det blande forhold øv

Du kan sagtens bare putte noget andet mel i. Det har jeg gjort før.

Anmeld

27. februar 2011

B&J

spj skriver:

Du kan sagtens bare putte noget andet mel i. Det har jeg gjort før.

okay ja så er det jo nemt nok

Anmeld

27. februar 2011

FamilenStorm

B&J skriver:

ja nemlig også der for jeg gerne vil lave sådan nogle fordi det skal være nemt og lækkert og passer lige med jeg kan lave sådan en til kl 16

Jeg plejer at bikse dejen sammen om aftenen og så er der frisk bagt boller om morgen )

Anmeld

27. februar 2011

spj

B&J skriver:

okay ja så er det jo nemt nok

Ja, det er det. Dejen skal være lidt våd i det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.