faderskab/samvær

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2011

sandramor

det står i statsamtet regler om stedbarns adoption....

• Du og barnets far eller mor skal være eller have været gift, eller I skal have indgået registreret partnerskab.
  • Du skal have boet sammen med barnets far eller mor i mindst 2½ år.
  • Hvis dit stedbarn er under 18 år, skal du have boet sammen med barnet i mindst 2½ år.
  • Hvis dit stedbarn er under 18 år, skal der også være mulighed for, at barnet kan nå at bo hos dig i 3 år, før barnet fylder 18 år.
  • Hvis dit stedbarn er over 18 år, skal du have boet sammen med barnet i mindst 3 år, før barnet fyldte 18 år.
  • Du skal være fyldt 25 år. I særlige tilfælde, kan adoption dog gennemføres, hvis du er fyldt 18 år.
  • Du skal være mindst 14 år ældre end dit stedbarn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2011

Millesmammi

men han skal også først adoptere når hun bliver lidt ældre , hvis han overhovedet skal

Anmeld

5. februar 2011

sandramor

det eneste jeg siger er at du skal tænke dig rigtig godt om........ og det ALTID er en god idé at være rigtig åben omkring hendes bio. far.. så hun ved hvordan tingene hænger sammen..... det har jeg altid været med min datter og hendes bio. far og det har gjort det nemmere for hende at acceptere at han ikke er en del af hendes liv....... så ærlighed og åbenhed omkring det kommer man rigtig langt med  og angående faderen... jeg har også prøvet hvor hendes far blev væk og ja det er skide træls!!!!!! rigtig træls!!! det er jeg helt med på........ men hvis du inderligt er interesseret i at de to får et godt forhold til hinanden og kan få stor glæde af hinanden senere i livet så vær åben omkring det og måske hjælp ham på vej men selvfølgelig også samtidig forklar ham at du ikke kan blive ved med det halve samvær noget....... at det på et tidspunkt får en konsekvens for ham........ det sagde jeg til min datters far.... og efter et par måneder kom han selv og meddelte at han ikke længere ønske kontakt med hende og ikke ønskede hende i hans liv....... det var rigtig hårdt men så vidste jeg hva jeg havde med at gøre og han havde SELV taget valget og selv valgt hende fra...........

Anmeld

5. februar 2011

Pige2009

wamse skriver:

Jeg ville ikke gøre noget som helst. Måske hendes bio-far lige pludselig ændre sig, og vokser med opgaven. At han lige nu ikke kan finde ud af at være mere stabil, det er kun ris til hans egen r**, for så bliver hun da aldrig tryg ved ham.

Hun har jo en tryg og stabil hverdag sammen med jer, og hvis i skulle ende med at gå fra hinanden, så kunne du jo bare lade ham have samvær, også selv om han ikke er bio-far, det bestemmer du jo helt selv 

Min datter ser heller ikke hendes far så ofte, af forskellige grunde, men jeg tror nu på at børn har bedst af at vide, hvor de kommer fra(altså bio forældre), så længe det er forsvarligt og muligt.

Jeg er helt enig og synes ikke, du skal tænke så meget over det andet, når nu det ikke er relevant

Glæd dig i stedet over at have en så dejlig kæreste. Man bliver nemlig ikke far blot ved at kunne sætte børn i verden

Anmeld

5. februar 2011

CecilieLaugesen

Har det på helt samme måde og jeg ville ventet min kæreste er også en far for min søn og de er glade for hinanden .. Jeg har prøvet alt men der sker aldrig noget så nu venter jeg også bare jeg gider ikke bruge energi på ham og hans familie jeg ønsker en dag at min kæreste kunne atopterre ham en dag .. Min søn er snart et år og de har ikke set hinanden endnu hvor min søn kunne huske ham og det var i 2 timer jeg ville ventet ...

Anmeld

5. februar 2011

Pige2009

Millesmammi skriver:

jeg har prøvet at snakke med hans forældre, - men de siger at de vil blande sig udenom og lade os om det, for det er ikke deres barn ! .

Det kan der jo nok være noget om, selvom det er uforståeligt, at de ikke vil se deres barnebarn

Anmeld

5. februar 2011

Lillefe

sandramor skriver:

det står i statsamtet regler om stedbarns adoption....

• Du og barnets far eller mor skal være eller have været gift, eller I skal have indgået registreret partnerskab.
  • Du skal have boet sammen med barnets far eller mor i mindst 2½ år.
  • Hvis dit stedbarn er under 18 år, skal du have boet sammen med barnet i mindst 2½ år.
  • Hvis dit stedbarn er under 18 år, skal der også være mulighed for, at barnet kan nå at bo hos dig i 3 år, før barnet fylder 18 år.
  • Hvis dit stedbarn er over 18 år, skal du have boet sammen med barnet i mindst 3 år, før barnet fyldte 18 år.
  • Du skal være fyldt 25 år. I særlige tilfælde, kan adoption dog gennemføres, hvis du er fyldt 18 år.
  • Du skal være mindst 14 år ældre end dit stedbarn.

Ja det er det jeg mener man skal begge ting (også være gift)

Anmeld

5. februar 2011

N&J

Millesmammi skriver:

jeg kan så lige sige, at det her forhold det HAR været endt en gang, hvor vi virkelig ikke var på talefod, hvor han så stadig gerne ville se min datter..

jeg kan på ingen måde se det er egoistisk at afskrive ham allerede nu, da min datter har en far hun er glad for, og det er HENDE der skal til at lære den anden at kende når han engang tager sig sammen, hvilket jeg ikke tror han gør..

Men det er jo netop det, du skriver hun har allerede en far (din kæreste), men det er jo ikke hendes far, det er din kæreste, hendes sekundære omsorgsperson, men han er ikke hendes far, selvom I har valgt at han skal være det, hun har en far, som du i sin tid valgte at få et barn med, uanset hvordan det skete, så valgte du jo at få et barn med hendes far, da han så smutter vælger du at fortsætte graviditeten og derved også at bringe et barn til verdenen skabt af dig og ham, det kan der jo ikke ændres på, men så møder du din kæreste og han har (så vidt jeg har forstået) været der for jer lige siden (hvilket jo i sig selv er fantastisk og ser sig selv som hendes far formoder jeg), men hvor er der så plads til hendes biologiske far? hvis det nu var omvendt og det var dig der var gået fra dit barn, havde overladt det hele til kæresten og han så havde fundet en andet, som i alle henseende fungere som mor, måske også blev kaldt mor, hvordan går man ind og "kræver" sin rolle i den "familie" siger at mor er altså også mor, ligesom mor (kæreste) er det, det ville sandsynligvis føltes som om at der ikke var plads til en, og hvorfor så kræve noget, og hvad skal man kræve?? For egentlig ville jeg da mene at din x sagtens ville kunne bede jer om IKKE at kalde Jesper for far, hvis x gerne vil ind og have en rolle, men det ville nok kræve at x var en del ældre og havde erfaringen og refleksionen til at kunne gå ind og "bryde" en familie op, som ingen plads til ham har efterladt.. 

Jeg ville hvis jeg skulle være super egoistisk helst undgå at min datter fik kontakt med sin far (for det ville betyde at jeg kunne uafhængig af ham flytte til udlandet og ellers gøre hvad jeg ville logistikmæssigt uden at tage hensyn til ham), men til tros for at hendes far kun har set hende to gange (og det har været mig der har taget initivt begge gange) så ville jeg aldrig afskrive ham som far, jeg håber at han om nogle år (og han er altså 25) vil indse at det ikke handler om ham eller mig for den sags skyld, men vores datter, som selvom jeg fik en kæreste (som hun så som sin "far/pappa") så ville hun stadig mangle den del af hende som kommer fra hendes far (og eftersom faderen ikke er ukendt) og jeg valgte hende til fordi hun var et resultat af ham og mig (på daværende tidspunkt, så har hun jo altid muligheden for at kende til ham, hun vil uanset om han kom ind i billedet i morgen opleve et svigt på et eller andet tidspunkt fordi hendes far ikke var der i starten, men hvis jeg kan forminske det svigt bare en lille smule så gør jeg det, for hende, og ikke fordi jeg ikke har brug for ham i vores liv. 

Men jeg forstår ikke hvorfor I ikke har fastsat reglerne omkring samværd gennem statsamtet, netop fordi han jo ikke har været så synderligt involveret. 

Anmeld

5. februar 2011

Millesmammi

N&J skriver:

Men det er jo netop det, du skriver hun har allerede en far (din kæreste), men det er jo ikke hendes far, det er din kæreste, hendes sekundære omsorgsperson, men han er ikke hendes far, selvom I har valgt at han skal være det, hun har en far, som du i sin tid valgte at få et barn med, uanset hvordan det skete, så valgte du jo at få et barn med hendes far, da han så smutter vælger du at fortsætte graviditeten og derved også at bringe et barn til verdenen skabt af dig og ham, det kan der jo ikke ændres på, men så møder du din kæreste og han har (så vidt jeg har forstået) været der for jer lige siden (hvilket jo i sig selv er fantastisk og ser sig selv som hendes far formoder jeg), men hvor er der så plads til hendes biologiske far? hvis det nu var omvendt og det var dig der var gået fra dit barn, havde overladt det hele til kæresten og han så havde fundet en andet, som i alle henseende fungere som mor, måske også blev kaldt mor, hvordan går man ind og "kræver" sin rolle i den "familie" siger at mor er altså også mor, ligesom mor (kæreste) er det, det ville sandsynligvis føltes som om at der ikke var plads til en, og hvorfor så kræve noget, og hvad skal man kræve?? For egentlig ville jeg da mene at din x sagtens ville kunne bede jer om IKKE at kalde Jesper for far, hvis x gerne vil ind og have en rolle, men det ville nok kræve at x var en del ældre og havde erfaringen og refleksionen til at kunne gå ind og "bryde" en familie op, som ingen plads til ham har efterladt.. 

Jeg ville hvis jeg skulle være super egoistisk helst undgå at min datter fik kontakt med sin far (for det ville betyde at jeg kunne uafhængig af ham flytte til udlandet og ellers gøre hvad jeg ville logistikmæssigt uden at tage hensyn til ham), men til tros for at hendes far kun har set hende to gange (og det har været mig der har taget initivt begge gange) så ville jeg aldrig afskrive ham som far, jeg håber at han om nogle år (og han er altså 25) vil indse at det ikke handler om ham eller mig for den sags skyld, men vores datter, som selvom jeg fik en kæreste (som hun så som sin "far/pappa") så ville hun stadig mangle den del af hende som kommer fra hendes far (og eftersom faderen ikke er ukendt) og jeg valgte hende til fordi hun var et resultat af ham og mig (på daværende tidspunkt, så har hun jo altid muligheden for at kende til ham, hun vil uanset om han kom ind i billedet i morgen opleve et svigt på et eller andet tidspunkt fordi hendes far ikke var der i starten, men hvis jeg kan forminske det svigt bare en lille smule så gør jeg det, for hende, og ikke fordi jeg ikke har brug for ham i vores liv. 

Men jeg forstår ikke hvorfor I ikke har fastsat reglerne omkring samværd gennem statsamtet, netop fordi han jo ikke har været så synderligt involveret. 

i mine øjne vil Jesper altid være hendes far,  netop fordi det er ham der altid har været her - og jeg har snakket med min datters bio-far, der er massere plads til ham hvis det er det han vil, og han er hendes rigtige far og de vil måske få et godt forhold på et tidspunkt, men ikke lige nu hvor han ikke ønsker det, og det vi sige at Jesper er hendes far. Milles bio-far ønsker kun at se mille når han ikke lige har en kæreste, men ligeså snart han har en, så er mille ude af billedet fra hans side af ..

Anmeld

5. februar 2011

N&J

Millesmammi skriver:

i mine øjne vil Jesper altid være hendes far,  netop fordi det er ham der altid har været her - og jeg har snakket med min datters bio-far, der er massere plads til ham hvis det er det han vil, og han er hendes rigtige far og de vil måske få et godt forhold på et tidspunkt, men ikke lige nu hvor han ikke ønsker det, og det vi sige at Jesper er hendes far. Milles bio-far ønsker kun at se mille når han ikke lige har en kæreste, men ligeså snart han har en, så er mille ude af billedet fra hans side af ..

Jeg kan udemærket godt forstå at du ikke ønsker den form for sporadisk samværd som han indtil videre har haft, og jeg syntes sagtens at man kan stille det krav (selvom det ikke er så nødvendigt mens barnet er helt lille, men meget vigtigere senere hen) at der er en rymte i hvordan han ser hende, hvis det kun er hver trejde måned, så er det også hver trejde måned og ikke hver 2/4 måned, men det er jo gerne det der sker i starten, de første år, man finder ud af hvad der passer bedst, men jeg syntes I begge skal have noget hjælp fra statsforvaltningen, måske ville han have godt af at vide hvilke rettigheder han har, og du ville kunne stille det krav at hvis han skal se hende, så sker det med det samme interval, og ikke når det passer ham. 

Håber I finder en løsning, der virker bedst for jer alle, også for jeres datter på længere sigt.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.