Navneregistrering

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

SussieThyssen skriver:

Netop

Der er bare det ved det, at man først kan registrere navnet, når barnet er født - går jeg ud fra, for man skal jo bruge et personnummer. Og så har man måske i månedsvis gået og tænkt på det navn og vænnet sig til det. Blir det så ikke godkendt, så skal man i hast finde et andet. Det er jo lidt træls.

Så jeg tror, jeg ringer til familiestyrelsen osv. på mandag og lige forhører mig på forhånd omkring navnet og procedure osv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2011

SussieThyssen

thilde-tusindfryd skriver:

Der er bare det ved det, at man først kan registrere navnet, når barnet er født - går jeg ud fra, for man skal jo bruge et personnummer. Og så har man måske i månedsvis gået og tænkt på det navn og vænnet sig til det. Blir det så ikke godkendt, så skal man i hast finde et andet. Det er jo lidt træls.

Så jeg tror, jeg ringer til familiestyrelsen osv. på mandag og lige forhører mig på forhånd omkring navnet og procedure osv.

Nej nej det har du misforstået.
Du har 6-8 mdr fra barnet er født til det SKAL være navngivet.
Kan ikke lige huske om det er 6 eller 8 mdr, det laver de jævnligt om på, men du har masser af tid.
Barnet skal anmeldes med fødsel og så sker der ikke mere, før I har besluttet navnet, om det skal døbes og al den slags.

Anmeld

21. januar 2011

<3

SussieThyssen skriver:

De er ofte lidt bagud derinde.
Me jeg vil da anbefale,at du ansøger om godkendelse til den tid..jeg tror at det efterhånden bare er en formalitetssag.
Og spørgsmålet er om ikke man bare godtager navnet på kirkekontoret, hvis du ikke kommer ind på om det er godkendt eller ej.
Navnet må bare ikke være FOR underligt eller anstødeligt.

Kærligst
Sussie

Nej vi var ude for at vores stavemåde af Tjalfe (vs. Tjalve) blev anfægtet på Kirkekontoret på trods af at vi selvfølgelig sagde at den var godkendt. Så måtte vi pænt vente mens det blev checket i databasen. Det tog vel en lille halv time.

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

SussieThyssen skriver:

Nej nej det har du misforstået.
Du har 6-8 mdr fra barnet er født til det SKAL være navngivet.
Kan ikke lige huske om det er 6 eller 8 mdr, det laver de jævnligt om på, men du har masser af tid.
Barnet skal anmeldes med fødsel og så sker der ikke mere, før I har besluttet navnet, om det skal døbes og al den slags.

Ja ok, jeg ved godt, at jeg har 6 md. efter fødslen, men jeg tænkte mere på den mentale omstilling og ift. at jeg gerne vil have et navn forholdsvis hurtigt efter fødslen. For jeg vil jo gerne kunne tiltale mit barn med et navn, når jeg skal snakke med hende. Ku ikke holde ud i et halvt år at gå og bare sige "du", "dig" osv. til mit barn.

Anmeld

21. januar 2011

oo

Kirle skriver:

Nej vi var ude for at vores stavemåde af Tjalfe (vs. Tjalve) blev anfægtet på Kirkekontoret på trods af at vi selvfølgelig sagde at den var godkendt. Så måtte vi pænt vente mens det blev checket i databasen. Det tog vel en lille halv time.

for reeeaaaal?? det er sgu da syret mand

Anmeld

21. januar 2011

SussieThyssen

Kirle skriver:

Jeg tror at det efterhånden er meget forskelligt fra kirkekontor til kirkekontor.
Nogle steder holder de mere på formaliteterne og andre er de nærmest ligeglade.

Anmeld

21. januar 2011

Maja88

hva hedder du selv?? hvis det er fordi du hedder tusindfryd. så er det ofte fordi navne kun er registreret under det første navn

Anmeld

21. januar 2011

SussieThyssen

thilde-tusindfryd skriver:

Ja ok, jeg ved godt, at jeg har 6 md. efter fødslen, men jeg tænkte mere på den mentale omstilling og ift. at jeg gerne vil have et navn forholdsvis hurtigt efter fødslen. For jeg vil jo gerne kunne tiltale mit barn med et navn, når jeg skal snakke med hende. Ku ikke holde ud i et halvt år at gå og bare sige "du", "dig" osv. til mit barn.

Du kan jo allerede nu kontakte dit kirkekontor og forhøre dig vedr. om navnet SKULLE være blevet godkendt men ikke er kommet på listerne, og hvis ikke, om du kan søge tilladelse allerede nu.
Tingene bliver jo hele tiden lavet om, så på det punkt er min kordegneudd lidt rusten, men hvorfor ikke spørge direkte, og ellers..så må du jo kalde barnet navnet og så arbejde på at få det godkendt..evt af flere omgange ved at genansøge og anke

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

Maja88 skriver:

hva hedder du selv?? hvis det er fordi du hedder tusindfryd. så er det ofte fordi navne kun er registreret under det første navn

Nej, jeg hedder ikke tusindfryd  he he....ku ellers være et smukt efternavn, men nej....

Det er mit ene fornavn - som jeg ikke vil afsløre her, forestrækker anonymitet - som tilsyneladende ikke er på den godkendte liste. Og det er et navn, jeg selv har "konstrueret", ud fra nogle kendte navne.

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

SussieThyssen skriver:

Du kan jo allerede nu kontakte dit kirkekontor og forhøre dig vedr. om navnet SKULLE være blevet godkendt men ikke er kommet på listerne, og hvis ikke, om du kan søge tilladelse allerede nu.
Tingene bliver jo hele tiden lavet om, så på det punkt er min kordegneudd lidt rusten, men hvorfor ikke spørge direkte, og ellers..så må du jo kalde barnet navnet og så arbejde på at få det godkendt..evt af flere omgange ved at genansøge og anke

Hm, ja....men foretrækker nu som sagt ikke at sku omkring kirkekontoret. Kan ikke lige se, hva jeg skal der....Foretrækker at ringe til myndighederne i stedet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.