Navneregistrering

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.421 visninger
57 svar
0 synes godt om
21. januar 2011

thilde-tusindfryd

Når jeg nu ved, at det er en pige, jeg skal ha, så går jeg helt amok i pigenavne. Jeg har fundet et navn, jeg synes er rigtig sødt, men det er ikke umiddelbart godkendt som fornavn, ifølge familiestyrelsens hjemmeside.

Hvordan gør man i sådan et tilfælde ? Skal man søge om godkendelse og hvor gør man i så fald det ?

Det underlige er, at når jeg søger på mit eget første fornavn, så fremgår det heller ikke som godkendt  Men jeg havde da ingen problemer med at få det registreret. Har selv skiftet fornavn for ca. 4 år siden og skrev det bare på ansøgning om navneskift. Men det ser ikke ud til at være registreret, underligt nok.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2011

Amso

Puha ved det desværre ikke. Men tror da ikke det er noget problem at din lillepige kan få det navn. Tror ikke det en nødvendighed at det skal være godkendt inde på den side. I hvert fald er der mange navne som er sindyg mærkelige som allerede er godtkendt, så er da sikker på i godt kan få jeres lille pige til at hedde lige hvad i synes.. Men må man høre hvad i har i tankerne, eller er det en hemmelighed??

Anmeld

21. januar 2011

Valle81

thilde-tusindfryd skriver:

Når jeg nu ved, at det er en pige, jeg skal ha, så går jeg helt amok i pigenavne. Jeg har fundet et navn, jeg synes er rigtig sødt, men det er ikke umiddelbart godkendt som fornavn, ifølge familiestyrelsens hjemmeside.

Hvordan gør man i sådan et tilfælde ? Skal man søge om godkendelse og hvor gør man i så fald det ?

Det underlige er, at når jeg søger på mit eget første fornavn, så fremgår det heller ikke som godkendt  Men jeg havde da ingen problemer med at få det registreret. Har selv skiftet fornavn for ca. 4 år siden og skrev det bare på ansøgning om navneskift. Men det ser ikke ud til at være registreret, underligt nok.

Prøv at læse herinde:0)

http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/navne/fornav nemellemnavneogefternavne/

Anmeld

21. januar 2011

SussieThyssen

thilde-tusindfryd skriver:

De er ofte lidt bagud derinde.
Me jeg vil da anbefale,at du ansøger om godkendelse til den tid..jeg tror at det efterhånden bare er en formalitetssag.
Og spørgsmålet er om ikke man bare godtager navnet på kirkekontoret, hvis du ikke kommer ind på om det er godkendt eller ej.
Navnet må bare ikke være FOR underligt eller anstødeligt.

Kærligst
Sussie

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

Amso skriver:

Puha ved det desværre ikke. Men tror da ikke det er noget problem at din lillepige kan få det navn. Tror ikke det en nødvendighed at det skal være godkendt inde på den side. I hvert fald er der mange navne som er sindyg mærkelige som allerede er godtkendt, så er da sikker på i godt kan få jeres lille pige til at hedde lige hvad i synes.. Men må man høre hvad i har i tankerne, eller er det en hemmelighed??

Det er en hemmelighed  

Men den dag pigen har fået sit navn, kan jeg da godt afsløre det.

Jeg skal også lige ha bestemt mig. Har efterhånden haft en del forskellige navne på bordet, som jeg så alligevel blir i tvivl om og finder et andet. Så det kan nå at ændre sig. Men det blir sikkert et navn, der er usædvanligt, for jeg gider ikke de der navne, man bare hører i en uendelighed eller associerer med nogen, man kender.

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

SussieThyssen skriver:

De er ofte lidt bagud derinde.
Me jeg vil da anbefale,at du ansøger om godkendelse til den tid..jeg tror at det efterhånden bare er en formalitetssag.
Og spørgsmålet er om ikke man bare godtager navnet på kirkekontoret, hvis du ikke kommer ind på om det er godkendt eller ej.
Navnet må bare ikke være FOR underligt eller anstødeligt.

Kærligst
Sussie

Ja, det kan godt være, man bare skal registrere det og så se, hvad der sker. Hvis de ikke kan godkende det, hører man jo nok fra dem.

Anmeld

21. januar 2011

birthee

Min veninde, der har termin 4 dage før mig, fik godkendt navnet til hendes datter på kirkekontoret... Så tror da bare du skal derned, og sige: Min datter vil jeg gerne have skal hedde det... Her var det i hvert fald præsten eller noget der accepterede det navn...

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

Valle81 skriver:

Prøv at læse herinde:0)

http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/navne/fornav nemellemnavneogefternavne/

På det link står der, at en dreng ikke kan få et pigenavn og omvendt. Det ene fornavn, jeg har tænkt på til min pige, er netop i Indien normalt et drengenavn. Men det er jo ikke registreret som drengenavn i dk, for det er slet ikke registreret, ifølge familiestyrelsens hjemmeside.

Men de skriver også, at man skal søge om at få et navn registreret, og så kommer det på listen, men det er jo bare ikke rigtigt, for mit fornavn ser ikke ud til at være registreret/på listen 

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

Der står ikke, hvem der står for at godkende de der navne ? For der må man ku se den mest up-to-date liste.

Nogen der ved, hvilken myndighed, der står for det ?

Der står at det er det sogn, hvor man bor, man skal sende ansøgning om navnegodkendelse til. Men det kan da ikke være folkekirken, der foretager sådanne godkendelser ?? Det virker ihf helt oldnordisk på mig. Og jeg er iø slet ikke medlem af folkekirken, så hvorfor f..... skal kirken tage sig af det ? Jeg havde tænkt mig at lade mit barn registrere via nettet på personregistrering.dk.

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

birthee skriver:

Min veninde, der har termin 4 dage før mig, fik godkendt navnet til hendes datter på kirkekontoret... Så tror da bare du skal derned, og sige: Min datter vil jeg gerne have skal hedde det... Her var det i hvert fald præsten eller noget der accepterede det navn...

Det lyder virkelig mærkeligt, syns jeg. Hvorfor f.... skal præsten tage sig af sådan noget ??  Det gider jeg da ikke spørge en præst om. Og da slet ikke, når jeg ikke er medlem af kirken. Det virker helt åndsvagt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.