Andre med små og "undervægtige" børn - 10 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2011

Rikke, Liam & Linus

Min Liam er også en lille fyr. 18 mdr, 7,6 kg og 71 cm lang og har samtidig et lille hovedomfang i forhold til hans alder. Han har altid ligget udenfor normalkurven.

Han er også blevet testet for alverdens ting: kromosonfejl, alle mulige mere eller mindre sjældne sygdomme. Han har fået taget røntgen og MR scanning af hovedet/hjernen mm.

Nu er vi blevet tilknyttet diætist med henblik på at han skal tage på, så han forhåbentlig også vokser lidt i længden.

Han skal højst sandsynlig også have taget en test for at undersøge om han har nok væksthormon i kroppen. Men tiderne hænger ikke ligefrem på træerne.

Vi har godt nok været den helt store mølle igennem med ham lige siden fødslen. Og de har endnu ikke fundet grunden til hans størrelse.

Han er en glad, dejlig og aktiv dreng på trods af størrelsen.  Men det er nu lidt skægt at se ham ved siden af en anden dreng fra DP der er 3 mdr. ældre end Liam og mindst 20 cm højere.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2011

Rikke, Liam & Linus

Eva. skriver:

Ja, der er ikke noget man bare lige kan og pizza, pomfritter og burger det er slut... og det brød man kan få er bare ikke særlig lækkert og så er det virkelig dyrt. Men min søn har ikke brokket sig en eneste gang, han har 110% overholdt sin diæt og ser selv på indholdet af fødevarer om han kan tåle det...men alts kal planlægges...

Håber altså heller ikke der er nogetmed jeres lille pus..

Har din søn haft tydelige tarmproblemer?? Altså tynd/hård mave, smerter osv.

Eller har det været "skjult". Vi har nemlig cøliaki i familien og har ofte tænkt på om  Liam kan være ramt af det også, men han har egentlig ikke problemer med maven. Bortset fra han nægter at spise stort set al slags brød.

Anmeld

18. januar 2011

Aves.

Rikke&Liam skriver:

Har din søn haft tydelige tarmproblemer?? Altså tynd/hård mave, smerter osv.

Eller har det været "skjult". Vi har nemlig cøliaki i familien og har ofte tænkt på om  Liam kan være ramt af det også, men han har egentlig ikke problemer med maven. Bortset fra han nægter at spise stort set al slags brød.

Ikke noget som vi lagde mærke til....og symptomerne er jo meget forskellige og nogle har ingen. Jeg tror jeg ville få ham testet ved den mindste mistanke...for problemerne hos jeppe kom med alderen....

Anmeld

18. januar 2011

Mor til Frederic og Freya

bagger26 skriver:

Jeg har lige haft et ekstra besøg af min sundhedsplejerske, fordi vi har fulgt Sofia vækst lidt ekstra. Hun har altid være en bitte skid og altid ligget i den nedre del af vækstkurverne..

Hun er 10 mdr og blev målt og vejet idag, og hun måler 70 cm og har en vægt på 7,8 kg, så hun faldt ud af normalområdet idag. Jeg skal kontakte min læge som skal kigge lidt ekstra på hende og evt henvise mig til en børnelæge.. Vi tror som sådan ikke, at der er noget glat, da hun selvfølgelig trives, er glad, leger, smiler, snakker og er flot flot flot motorisk med, det eneste der halter lidt er den der vækst. Hun er aldrig syg, har kun haft feber en enkelt gang da hun fik sin 3 mdr vaccination..

Nå, det jeg ville frem til var, om der er andre i samme båd, om i evt fandt ud af hvad der var galt, eller om det bare var ingenting.. Selv tror jeg ikke der er noget galt, men man tænker da selvfølgelig over det alligevel..

Det lyder til hun trives og udvikler sig hun skal, han er blot bare ikke ment til at være stor. Lad være med at kun at fokusere på hendes tal, men se hende som en helhed. 

Er hun lige startet i dp eller vu? Det siges at de nemlig godt kan gå lidt i stå i vækst - når der sker noget overvældende nyt i deres hverdag. At de får så ufattlige mange nye indtryk, de skal arbejde med - så de glemmer lidt at vokse.

Vores frederic var 74 cm og 7,15 kg og en mdr senere 78 cm og 7,5 kg.

Vi har altid kæmpet med mad herhjemme og altid fået at vide at han blot var en lang og slank dreng der var i trivsel. 

At det med at han ville spise mere kom med tiden. 

Lige til han fyldte 1 år og han valgte ud af den blå luft at tabe sig over 1 kg.

Vi har det seneste 1½ år rendt til kontrol hver 2. mdr. De har testet - taget utallige blodprøver - aff og urin prøver osv. 

I dec var vi indlagt i 5 laaange dage med hans spiseproblem. Han havde samme vægt til både 1 og 2 års undersøgelsen og gået i stå i væskt.

Vi skal afsted til kontrol her på tordag, 2 gange på 1 mdr. Han er en herlig dreng på 90 cm og 9,7 kg.

Meget kan ses tilbage i generne. Var I selv nogle små nogle og jeres højde idag. Prøv at snakke med jeres forældre om da I var små.

Igen, hvis hun var lille ved fødsel er det jo klart hun ikke er en basse pige på 14 kg og 82 cm

Anmeld

18. januar 2011

mor-til-vanessa

bagger26 skriver:

nåå, haha det nævnte SP faktisk, at hun kunne have en skjult astma, fordi det kunne hæmme væksten.. men så ville hun nok hoste noget mere end hun gør, hvis det skulle være det.. Men tror også bare hun er en bitte fis..

min datter begyndte at hoste da hun var knap 5 mdr og hende lægen jeg var ved sagde der ikke var noget. var ved lægen mange gange før en anden læge sagde at hun havde bronkitis.

men nu får du hende jo tjekket, så kan det være i får svar håber ikke hun har noget

Anmeld

18. januar 2011

Rikke&Liam skriver:

Min Liam er også en lille fyr. 18 mdr, 7,6 kg og 71 cm lang og har samtidig et lille hovedomfang i forhold til hans alder. Han har altid ligget udenfor normalkurven.

Han er også blevet testet for alverdens ting: kromosonfejl, alle mulige mere eller mindre sjældne sygdomme. Han har fået taget røntgen og MR scanning af hovedet/hjernen mm.

Nu er vi blevet tilknyttet diætist med henblik på at han skal tage på, så han forhåbentlig også vokser lidt i længden.

Han skal højst sandsynlig også have taget en test for at undersøge om han har nok væksthormon i kroppen. Men tiderne hænger ikke ligefrem på træerne.

Vi har godt nok været den helt store mølle igennem med ham lige siden fødslen. Og de har endnu ikke fundet grunden til hans størrelse.

Han er en glad, dejlig og aktiv dreng på trods af størrelsen.  Men det er nu lidt skægt at se ham ved siden af en anden dreng fra DP der er 3 mdr. ældre end Liam og mindst 20 cm højere.

Tog de ikke et røngten af hans håndled? 

Her mener de også at frederic mangler vækst hormon, noget de fandt i hans utallige prøver. Men det er svært at spore/ finde frem til, da deres 'udregning' vist først går fra 5 år og op efter. 

Vi så alle diagrammer som der nu findes og der ligger han helt uden for rammen i vækst hormon.

Anmeld

18. januar 2011

Gaia

Vores pige er også en lille fis, dog ik så lille som jeg kan læse nogle af jer andres er.

Hun er 9 1/2 måned vejer 7.7 kg og er 68 cm lang. Vi fik hende også kontrolvejet på et tidspunkt da hun tabte sig og hende kurve "knækkende". Hun har dog siden holdt sig stabil men under gennemsnits stregen.

Anmeld

18. januar 2011

Rikke, Liam & Linus

Tog de ikke et røngten af hans håndled? 

Her mener de også at frederic mangler vækst hormon, noget de fandt i hans utallige prøver. Men det er svært at spore/ finde frem til, da deres 'udregning' vist først går fra 5 år og op efter. 

Vi så alle diagrammer som der nu findes og der ligger han helt uden for rammen i vækst hormon.

Nej, intet røntgen endnu. Det virker lidt som om de mente han måtte fejle et eller andet der er nemt at påvise (dværgvækst, downs etc.). Men nu når alt det er udelukket og han i øvrigt udvikler sig helt normalt motorisk og mentalt er de først nu begyndt at snakke om vægt og væksthormoner osv.

Vi venter i øjeblikket bare på næste indkaldelse til børneafdelingen. Og så vil vi da nævne det med håndleddet, for har godt hørt fra anden side at det egentlig er en ret god rettesnor.

Hvor stor er Frederic? Og skal han i behandling med væksthormon?

Anmeld

18. januar 2011

Rikke&Liam skriver:

Nej, intet røntgen endnu. Det virker lidt som om de mente han måtte fejle et eller andet der er nemt at påvise (dværgvækst, downs etc.). Men nu når alt det er udelukket og han i øvrigt udvikler sig helt normalt motorisk og mentalt er de først nu begyndt at snakke om vægt og væksthormoner osv.

Vi venter i øjeblikket bare på næste indkaldelse til børneafdelingen. Og så vil vi da nævne det med håndleddet, for har godt hørt fra anden side at det egentlig er en ret god rettesnor.

Hvor stor er Frederic? Og skal han i behandling med væksthormon?

He he...

Har kigget på jeres egne kurver fra da i var barn? måske der kan findes ligheder der. 

For hans kg og cm passer da meget godt sammen.

Vi ved også alle de ting fredeic ikke fejler... Her har de tjekket hans blod for alt tænkeligt (blod%- iltning - cøliaki - levertal - stofskifte - imundefekter - mælk - æg osv) - alle priktests - hans aff og urin tjekket mm.

Det er noget med at hvis de regner baglæns, kan de se et eller andet smart. Der de atter sagde at han burde være højere og tungere, hvis han skulle følge sin kurver.

De må 'lovligt' falde en streg i kurven. Frederic er i højden gået fra at ligge på den øverste streg, til nu at ligge under normal. Hans vægt har stort set været vandret siden han var 9 mdr. den falder og stiger som et andet hjerte diagram - alt mellem 1 kg og 100g

Han brugte str 86 fra han var 8/9 mdr og helt frem til næsten 2 år. Både til hans 1 og 2 års undersøgelse sagde vægten det samme, nu er han 2,4 år og vejer mindre end som han gjorde til 1 års undersøgelsen.  

Egentlig aner vi ikke hvor høj han er, for børne afd for ham til 1, børne amb til 2., egen læge til 3 og vi får noget helt 4. 

Tror højden er ok, ikke som den burde - hvis han skulle følge sin kurve fra spæd. Mere vægten der halter og derved sætter en stopper for ham. Selv under hans 5 dages indlæggelse i dec, tabte han sig - indlagt med spiseproblemer.

Anmeld

18. januar 2011

Rikke, Liam & Linus

He he...

Har kigget på jeres egne kurver fra da i var barn? måske der kan findes ligheder der. 

For hans kg og cm passer da meget godt sammen.

Vi ved også alle de ting fredeic ikke fejler... Her har de tjekket hans blod for alt tænkeligt (blod%- iltning - cøliaki - levertal - stofskifte - imundefekter - mælk - æg osv) - alle priktests - hans aff og urin tjekket mm.

Det er noget med at hvis de regner baglæns, kan de se et eller andet smart. Der de atter sagde at han burde være højere og tungere, hvis han skulle følge sin kurver.

De må 'lovligt' falde en streg i kurven. Frederic er i højden gået fra at ligge på den øverste streg, til nu at ligge under normal. Hans vægt har stort set været vandret siden han var 9 mdr. den falder og stiger som et andet hjerte diagram - alt mellem 1 kg og 100g

Han brugte str 86 fra han var 8/9 mdr og helt frem til næsten 2 år. Både til hans 1 og 2 års undersøgelse sagde vægten det samme, nu er han 2,4 år og vejer mindre end som han gjorde til 1 års undersøgelsen.  

Egentlig aner vi ikke hvor høj han er, for børne afd for ham til 1, børne amb til 2., egen læge til 3 og vi får noget helt 4. 

Tror højden er ok, ikke som den burde - hvis han skulle følge sin kurve fra spæd. Mere vægten der halter og derved sætter en stopper for ham. Selv under hans 5 dages indlæggelse i dec, tabte han sig - indlagt med spiseproblemer.

Ja der er jo så mange muligheder for hvad de kan fejle.

Både Jeg selv og Liams far er meget normale i størrelsen. Og vi var også normale i str. som børn. Så ved ikke hvor det kommer fra.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.