Andre med små og "undervægtige" børn - 10 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2011

Hasselnødden

bagger26 skriver:

Jeg har lige haft et ekstra besøg af min sundhedsplejerske, fordi vi har fulgt Sofia vækst lidt ekstra. Hun har altid være en bitte skid og altid ligget i den nedre del af vækstkurverne..

Hun er 10 mdr og blev målt og vejet idag, og hun måler 70 cm og har en vægt på 7,8 kg, så hun faldt ud af normalområdet idag. Jeg skal kontakte min læge som skal kigge lidt ekstra på hende og evt henvise mig til en børnelæge.. Vi tror som sådan ikke, at der er noget glat, da hun selvfølgelig trives, er glad, leger, smiler, snakker og er flot flot flot motorisk med, det eneste der halter lidt er den der vækst. Hun er aldrig syg, har kun haft feber en enkelt gang da hun fik sin 3 mdr vaccination..

Nå, det jeg ville frem til var, om der er andre i samme båd, om i evt fandt ud af hvad der var galt, eller om det bare var ingenting.. Selv tror jeg ikke der er noget galt, men man tænker da selvfølgelig over det alligevel..

Sådan var det med vores Elias da han var 8 mrd+ - og vi blev henvist til Kolding Børneambulatorium og blev checket op på af en børnelæge dernede og der var absolut og ikke det fjerneste galt. Det var slet ikke noget vi kunne stille op over for, fordi som han fortalte os er det generne der bestemmer i den periode og da jeg altid har været slank og nærmest undervægtig (kan ikke tage på hvis ikke jeg er gravid!) og min mand også var et bette nips da han var lille, så kan man ikke forvente at ens barn bliver en trunte eller et monster stativ så vi gik lettede hjem velvidende om at vores søn endda var blevet erklæret for " at han var forud andre drenge i den alder" så tag et par dybe vejrtrækninger, I skal se, der er sikkert ingenting. I kan o altid se på hvordan I selv var som små/unge og voksne med hensyn til korpus og generne så har I svaret

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2011

Mor til Frederic og Freya

Rikke&Liam skriver:

Ja der er jo så mange muligheder for hvad de kan fejle.

Både Jeg selv og Liams far er meget normale i størrelsen. Og vi var også normale i str. som børn. Så ved ikke hvor det kommer fra.

jep... det er en jungle...

Her ved vi at det er hans spiseproblem fra han var helt spæd og til dd, der gør at han ikke vokser helt som han skal.

Men vil på torsdag høre om det ikke kan være tarmene, da han altid har været afhængig af aff middel. Og så det at han stadig drikker 4-500 ml for lidt hver evige dag. Men som ikke kan ses i prøver da han altid har været småt spisende og drikkende.

Vi var også begge butted børn, mit forsvandte da jeg begyndte i bh og manden er stadig buttet... 

Var på børne afd den 4 januar til opfølgning og vægt kontrol, på torsdag er læge samtale + kontrol på børne amb.

Anmeld

18. januar 2011

bagger26

Mor til Frederic skriver:

Det lyder til hun trives og udvikler sig hun skal, han er blot bare ikke ment til at være stor. Lad være med at kun at fokusere på hendes tal, men se hende som en helhed. 

Er hun lige startet i dp eller vu? Det siges at de nemlig godt kan gå lidt i stå i vækst - når der sker noget overvældende nyt i deres hverdag. At de får så ufattlige mange nye indtryk, de skal arbejde med - så de glemmer lidt at vokse.

Vores frederic var 74 cm og 7,15 kg og en mdr senere 78 cm og 7,5 kg.

Vi har altid kæmpet med mad herhjemme og altid fået at vide at han blot var en lang og slank dreng der var i trivsel. 

At det med at han ville spise mere kom med tiden. 

Lige til han fyldte 1 år og han valgte ud af den blå luft at tabe sig over 1 kg.

Vi har det seneste 1½ år rendt til kontrol hver 2. mdr. De har testet - taget utallige blodprøver - aff og urin prøver osv. 

I dec var vi indlagt i 5 laaange dage med hans spiseproblem. Han havde samme vægt til både 1 og 2 års undersøgelsen og gået i stå i væskt.

Vi skal afsted til kontrol her på tordag, 2 gange på 1 mdr. Han er en herlig dreng på 90 cm og 9,7 kg.

Meget kan ses tilbage i generne. Var I selv nogle små nogle og jeres højde idag. Prøv at snakke med jeres forældre om da I var små.

Igen, hvis hun var lille ved fødsel er det jo klart hun ikke er en basse pige på 14 kg og 82 cm

Jamen jeg tror også bare jeg tager det helt roligt, kun hvis lægen siger noget andet vil jeg bekymre mig om det, men vil hellere få det tjeket engang for meget end for lidt..

Hun var ved fødsel 3650 g og 52 cm, så en god størrelse, og det er først ved 8mdr hendes kurve er begyndt at knække... HUn startede i dp for 14 dage siden, men hun kender dp-mor og børnene meget godt i forvejen, da hun har overtaget storebrors plads og har været van til at komme der hver dag, og hun spiser ok i DP.

Hvis vi skal kiggge på hvordan vi selv så ud som børn, så var jeg en fuldkommen gennemsnits baby, jeg lå lige på kurven hele tiden. Far var til gengæld en ordenlig basse, så ham har ligner hun i hvert fald ikke hehe..

Men nu må vi se, hun er jo normal på alle andre punkter, den nemmeste baby jeg kender og altid glad hehe..

Anmeld

18. januar 2011

bagger26

Rikke&Liam skriver:

Min Liam er også en lille fyr. 18 mdr, 7,6 kg og 71 cm lang og har samtidig et lille hovedomfang i forhold til hans alder. Han har altid ligget udenfor normalkurven.

Han er også blevet testet for alverdens ting: kromosonfejl, alle mulige mere eller mindre sjældne sygdomme. Han har fået taget røntgen og MR scanning af hovedet/hjernen mm.

Nu er vi blevet tilknyttet diætist med henblik på at han skal tage på, så han forhåbentlig også vokser lidt i længden.

Han skal højst sandsynlig også have taget en test for at undersøge om han har nok væksthormon i kroppen. Men tiderne hænger ikke ligefrem på træerne.

Vi har godt nok været den helt store mølle igennem med ham lige siden fødslen. Og de har endnu ikke fundet grunden til hans størrelse.

Han er en glad, dejlig og aktiv dreng på trods af størrelsen.  Men det er nu lidt skægt at se ham ved siden af en anden dreng fra DP der er 3 mdr. ældre end Liam og mindst 20 cm højere.

Ja han er da godt nok heller ikke den største..  Min datter har også et lille hovedomfang MEN det passer til hendes længde på 70 cm, så det tager jeg som normalt i forhold til længden så...

Det må sgu være lidt hårdt at rende til alle de ting med ham, håber ikke det bliver så meget med Sofia..

Ang det med tiderne, så er det også en af grundene til min SP syntes vi skulle hører lægen nu, i steddet for at blive ved med at se tiden an, fordi at der nettop er mange mdr ventetid..

Anmeld

25. januar 2011

jeca

Hej...

Det er ikke så tit jeg skriver inde på denne side....

Men nu læste jeg lige denne debat...

Jeg har en lille pige... Hun bliver 1 år på lørdag... hun er ca 70 cm, og vejer ca. 6,5 kg... så hun er også en lille spirrevip.. Men hun trives og er glad og tilpas... Det er det vigtigste...

Jeg fødte kun 1½ uge for tidligt, men der var små blodpropper i moderkagen, som havde gjort at hun ikke fik nærring nok... hun var 44 cm og vejede 1929 g. Men så tænker jeg bare, hvorfor tager hun så ikke noget mere på nu... hun spiser og spiser...

lægerne siger at hun ligger på -3 på hendes kurve... hvis hun stadig gør det når hun er 4 år, så kan hun få noget væksthormon... hvis hun f.eks. er steget til -2, så vil de ikke gøre noget... hun er bare lille...

Jeg var selv kun 46 cm, og vejede 2550 g da jeg blev født... men hmm... jeg har taget godt nok på... hehe... Så det kommer nok også med min lille pige...

I må alle ha held og lykke med jeres små guldklumper...

Ha en god dag!!!

Anmeld

25. januar 2011

Karo

Hej

Ida er knap 10 mdr (er fra d. 31/3) og hun måler 69 cm og vejer 8,6 kg. Hun er heller ikke i den høje ende og vores sundhedsplejeske ønsker også at følge op på hende om en måneds tid for at se om hun fortsætter med at vokse.

Anmeld

25. januar 2011

bagger26

jeca skriver:

Hej...

Det er ikke så tit jeg skriver inde på denne side....

Men nu læste jeg lige denne debat...

Jeg har en lille pige... Hun bliver 1 år på lørdag... hun er ca 70 cm, og vejer ca. 6,5 kg... så hun er også en lille spirrevip.. Men hun trives og er glad og tilpas... Det er det vigtigste...

Jeg fødte kun 1½ uge for tidligt, men der var små blodpropper i moderkagen, som havde gjort at hun ikke fik nærring nok... hun var 44 cm og vejede 1929 g. Men så tænker jeg bare, hvorfor tager hun så ikke noget mere på nu... hun spiser og spiser...

lægerne siger at hun ligger på -3 på hendes kurve... hvis hun stadig gør det når hun er 4 år, så kan hun få noget væksthormon... hvis hun f.eks. er steget til -2, så vil de ikke gøre noget... hun er bare lille...

Jeg var selv kun 46 cm, og vejede 2550 g da jeg blev født... men hmm... jeg har taget godt nok på... hehe... Så det kommer nok også med min lille pige...

I må alle ha held og lykke med jeres små guldklumper...

Ha en god dag!!!

Ja det er fovirrende med de små, fordi selv om de er helt perfekte på alle de andre punkter, så kan man som mor jo ikke undgå at bekymre sig lidt, når nu kurverne ikke er så pæne.. Men tror da bestemt de nok skal komme efter det, det håber jeg da.

Jeg var til læge med hende fredag, og han sagde, at hun jo var helt perfekt, men han var ikke glad for hendes vækst kurver, de var ikke som han ville ønske de var. Så nu har vi fået en tid til torsdag, hvor jeg skal have skrevet ALT hvad hun har spist i løbet af ugen ned, og så vil han prøve at vudere lidt derud fra, om der evt skal tages nogle prøver på hende, eller om hendes problem ligger i mængden af mad..

Anmeld

25. januar 2011

Brams

bagger26 skriver:

Jeg har lige haft et ekstra besøg af min sundhedsplejerske, fordi vi har fulgt Sofia vækst lidt ekstra. Hun har altid være en bitte skid og altid ligget i den nedre del af vækstkurverne..

Hun er 10 mdr og blev målt og vejet idag, og hun måler 70 cm og har en vægt på 7,8 kg, så hun faldt ud af normalområdet idag. Jeg skal kontakte min læge som skal kigge lidt ekstra på hende og evt henvise mig til en børnelæge.. Vi tror som sådan ikke, at der er noget glat, da hun selvfølgelig trives, er glad, leger, smiler, snakker og er flot flot flot motorisk med, det eneste der halter lidt er den der vækst. Hun er aldrig syg, har kun haft feber en enkelt gang da hun fik sin 3 mdr vaccination..

Nå, det jeg ville frem til var, om der er andre i samme båd, om i evt fandt ud af hvad der var galt, eller om det bare var ingenting.. Selv tror jeg ikke der er noget galt, men man tænker da selvfølgelig over det alligevel..

Min datter er 15 mdr. og også en lille pige. Hun vejer 8,5 kg. og er lige over 70 cm. tror jeg.

Vi venter på at skulle til en børnelæge i marts, så må vi se hvad hun siger. Lærke trives dog og spiser som hun skal, så jeg er ikke så nervøs, men nu må vi se hvad der sker.

Anmeld

25. januar 2011

bagger26

Karo skriver:

Hej

Ida er knap 10 mdr (er fra d. 31/3) og hun måler 69 cm og vejer 8,6 kg. Hun er heller ikke i den høje ende og vores sundhedsplejeske ønsker også at følge op på hende om en måneds tid for at se om hun fortsætter med at vokse.

Ja de er de besøg jeg har haft nogle stykker af, og hvor kurven desværre er dalende, men nu må vi se had lægen siger.. Håber bare hun er langsom til at vokse..

Anmeld

25. januar 2011

bagger26

Brams skriver:

Min datter er 15 mdr. og også en lille pige. Hun vejer 8,5 kg. og er lige over 70 cm. tror jeg.

Vi venter på at skulle til en børnelæge i marts, så må vi se hvad hun siger. Lærke trives dog og spiser som hun skal, så jeg er ikke så nervøs, men nu må vi se hvad der sker.

Jamen det er også sådan med Sofia, hun er frisk og glad og perfekt på alle andre punkter, så det er sgu lidt træls hun ikke bare kan følges hendes egen kurve..  Er jo van til hendes storebror, som altid har lagt en streg over midten af kurven..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.