Han vil ikke spise det han skal

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.513 visninger
46 svar
0 synes godt om
18. januar 2011

Low

Jeg bliver snart sindsyg . Jeg gider snart ikke gøre hvad sundhedsplejersken siger. Min dreng på lidt over 6½ måned gider ikke rigtig det der med fast mad eller små haper, Han kan hvertfald ikke finde ud at det. Da han  allerede var 4 måneder sagde min SP at han skulle drikke vand fra en kop, det har jeg så prøvet og jeg prøver stadig men han er lige dårlig til det. Han tykker på koppen og så er der vand ud over det hele, så jeg skal skifte hans tøj hver gang han får vand fra kop(selv om jeg holder diverse klude under hoved). SP siger han skal have små stykker mad, altså klumper eller hvad man kan sige. Jeg prøvede at lave bitte små brødstykker med leverpostej på og det give han ikke have hvis jeg giver ham det, meget sjældent hvert fald. Min SP siger at jeg skal blive med at tilbyde ham klumper også selv om han ikke vil have det. Han er heller ikke glad for kød. Så jeg prøver alt muligt. Helt afkogte grøntsagsstykker med udkogt kødstykker, brødhapser.. jamen jeg synes at jeg har prøvet alt. Jeg plejede at starte hans dag op med at give ham en flaske mælk og så noget grød, helst med meget små klumper. Mælk, grød, vand, mælk, grød, vand osv.. sådan kørte dagen indtil hun sagde at jeg skulle blive med med at tilbyde ham hapser hvilket han enten ikke vil eller kan spise. Ofte vil han selv tage det op fra bordet og spise og det får han lov til for jeg vil bare gerne have med ned i min dreng. Han har ikke taget nok på som han skal. Han giver altså heller ikke at starte med grød/hapser og så mælk bagefter som SP siger at jeg skal gøre. Så hele min dage går ud på at få mad ned i ham så den måde hun siger hvilket bare slet ikke køre for os. Alexander vil aller helst starte med mælk før han får lidt grød og ikke hapser(han får dem galt i halsen og ikke kan så luft så jeg skal vende hoved ned på ham så det kommer ud).

Ja jeg ved godt det her er et rodet indlæg, jeg håber i forstår hvad det er jeg mener og måske kan rådgive mig lidt for på min sundpedsplejerskes måde så synes jeg bare slet ikke det køre og han får ikke nok af spise på den måde synes jeg.

Ja og nu brokker han sig lidt så jeg må lige tage ham op. Håber nogle kan hjælpe mig lidt her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2011

SussieThyssen

Man skal ikke altid rette sig efter hvad SP siger...hun kan rådgive, men så bestemmer man selv hvad der er bedst for ens barn.
Jeg læste fornyligt, at en af de andre piger herinde fortalte, at det har noget at gøre med modenhed i og omkring synkereflekser i hals og svælg...hvis jeg ikke husker helt fejl.
Kan da selvfølgelig ikke lige huske hvem, det var, der sagde det, men jeg håber hun kommer på banen

Hvorom alting er, så synes jeg, at du skal starte med at lade ham få sin grød, som han bedst kan lide det.
Og så ville jeg da helt sikkert blende maden til ham, så den er uden klumper.
Start med mos og blendet kød, kylling, torskerogn, fisk og fars.
Giv ham bitte små bidder sigtebrød eller bondebrød, som han selv eksperimenterer med.
Men sørg for at det kun er som "legemad".
Og gør så ikke spisningen til en kamp.
Det andet skal nok komme, han er bare ikke klar til det endnu som jeg ser det.

Kærligst
Sussie

Anmeld

18. januar 2011

Corn

Min søn er 7 mdr. Begyndte først på andet mad end amning, da han var seks måneder. Han får kun grød og mos, der er findelt, da han ellers kaster op, og drikke af kop er et svineri laaaaang tid endnu.

Så slå hørelsen fra når din SP er "klog" og gør tingene i jeres tempo

Anmeld

18. januar 2011

Low

Der er godt nok mange stavefejl sorry

Anmeld

18. januar 2011

Laulund87

SussieThyssen skriver:

Man skal ikke altid rette sig efter hvad SP siger...hun kan rådgive, men så bestemmer man selv hvad der er bedst for ens barn.
Jeg læste fornyligt, at en af de andre piger herinde fortalte, at det har noget at gøre med modenhed i og omkring synkereflekser i hals og svælg...hvis jeg ikke husker helt fejl.
Kan da selvfølgelig ikke lige huske hvem, det var, der sagde det, men jeg håber hun kommer på banen

Hvorom alting er, så synes jeg, at du skal starte med at lade ham få sin grød, som han bedst kan lide det.
Giv ham bitte små bidder sigtebrød eller bondebrød, som han selv eksperimenterer med.

Kærligst
Sussie

Nemlig! Og jeg mener at have skrevet det der med modenhed og synkerefleks

Anmeld

18. januar 2011

L.J.L

Low skriver:

Jeg bliver snart sindsyg . Jeg gider snart ikke gøre hvad sundhedsplejersken siger. Min dreng på lidt over 6½ måned gider ikke rigtig det der med fast mad eller små haper, Han kan hvertfald ikke finde ud at det. Da han  allerede var 4 måneder sagde min SP at han skulle drikke vand fra en kop, det har jeg så prøvet og jeg prøver stadig men han er lige dårlig til det. Han tykker på koppen og så er der vand ud over det hele, så jeg skal skifte hans tøj hver gang han får vand fra kop(selv om jeg holder diverse klude under hoved). SP siger han skal have små stykker mad, altså klumper eller hvad man kan sige. Jeg prøvede at lave bitte små brødstykker med leverpostej på og det give han ikke have hvis jeg giver ham det, meget sjældent hvert fald. Min SP siger at jeg skal blive med at tilbyde ham klumper også selv om han ikke vil have det. Han er heller ikke glad for kød. Så jeg prøver alt muligt. Helt afkogte grøntsagsstykker med udkogt kødstykker, brødhapser.. jamen jeg synes at jeg har prøvet alt. Jeg plejede at starte hans dag op med at give ham en flaske mælk og så noget grød, helst med meget små klumper. Mælk, grød, vand, mælk, grød, vand osv.. sådan kørte dagen indtil hun sagde at jeg skulle blive med med at tilbyde ham hapser hvilket han enten ikke vil eller kan spise. Ofte vil han selv tage det op fra bordet og spise og det får han lov til for jeg vil bare gerne have med ned i min dreng. Han har ikke taget nok på som han skal. Han giver altså heller ikke at starte med grød/hapser og så mælk bagefter som SP siger at jeg skal gøre. Så hele min dage går ud på at få mad ned i ham så den måde hun siger hvilket bare slet ikke køre for os. Alexander vil aller helst starte med mælk før han får lidt grød og ikke hapser(han får dem galt i halsen og ikke kan så luft så jeg skal vende hoved ned på ham så det kommer ud).

Ja jeg ved godt det her er et rodet indlæg, jeg håber i forstår hvad det er jeg mener og måske kan rådgive mig lidt for på min sundpedsplejerskes måde så synes jeg bare slet ikke det køre og han får ikke nok af spise på den måde synes jeg.

Ja og nu brokker han sig lidt så jeg må lige tage ham op. Håber nogle kan hjælpe mig lidt her

Herhjemme har spisetid aldrig været hyggelig. Det har altid været en kamp hver gang, og jeg har slået mig selv oven i hovedet tusinde gange, fordi min dreng bare ikke ville spise noget som helst. Det har været svært at være afslappet omkring det, for min dreng skal jo spise!

Han startede med at ligge 2 over kurven i vægt, men er nu 1 under kurven.

Det har været en lang og sej kamp, men idag (1 år) spiser han nogenlunde normalt.

Jeg måtte tvinge mig selv til at slappe mere af omkring måltiderne. Husk på at han spiser hvis han er sulten! Lad være med at tilbyde ham alt muligt, hvis du ved han ikke gider det. Giv ham det han kan lide at spise, så skal han nok på et tidspunkt vænne sig til alt det andet. Giv ham evt. små stukker frugt, grøntsager i løbet af dagen, så han kan sidde og kigge, smage, røre. Det gør ham mere interesseret i mad.

Min dreng spiser stadig ikke kød, jo en sjælden gang i mellem gider han frikadeller, men ellers ikke.

Lad være med at slå dig selv oven i hovedet, det nytter ingenting. Slap af omkring hans madvaner, det skal nok komme stille og roligt, han er jo kun 6½ mdr endnu.

Min dreng er først for nylig begyndt at ville spise rugbrød. Han gider det kun hvis han selv får lov at sidde med det.

Mht drik af kop så hold koppen for ham, der er ingen grund til at han skal lære at holde koppen selv lige nu. Hvis ikke han gider alm. kop så prøv en tud-kop

Anmeld

18. januar 2011

Low

Der er godt nok mange stavefejl sorry

Anmeld

18. januar 2011

SussieThyssen

Laulund87 skriver:

Nemlig! Og jeg mener at have skrevet det der med modenhed og synkerefleks

Super..måske du kunne uddybe det lidt?
Det er nemlig meget interessant..også fordi man jo kan forbinde det til mange andre ting..fx det med vådliggere.

Anmeld

18. januar 2011

Low

SussieThyssen skriver:

Kærligst
Sussie

Han vil bare ikke starte op med grød hvis han lige er vågnet og han er ikke så glad for kød. Og når han ikke kan lide det så vil han ofte ikke spise særlig meget af det og så bliver jeg nød til at give ham det han kan lide som er mælk og pulver grød eller kartoffel/gulerods grød med små klumper 

Anmeld

18. januar 2011

Corn

Low skriver:

Han vil bare ikke starte op med grød hvis han lige er vågnet og han er ikke så glad for kød. Og når han ikke kan lide det så vil han ofte ikke spise særlig meget af det og så bliver jeg nød til at give ham det han kan lide som er mælk og pulver grød eller kartoffel/gulerods grød med små klumper 

Mange børn og voksne er ikke sultne lige når de vågner.. Alle mine tre uner skal lige lege lidt, før de gider spise om morgenen

Og pulvergrød er da fint, så giv ham da det, hvis det er noget han kan lide. Og stop fokus på kød endnu. Mine de store har været omkring 1-1½ før de gad kød

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.