Bogstaver?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2011

Valle81

Anonym skriver:

Hvornår gik jeres børn op i bogstaver?

Hvornår kunne de genkende dem og enkelte ord? 

Skriver som anonym da jeg ikke vil virke som en der praler men mit barn kan allerede en hel del og får hele tiden at vide at det er MEGET tidligt 

Asta var 2 1/2 da hun begyndte at interessere sig for bogstaver og tal.

Da hun var 3 kunne hun skrive mor, far, mormor og morfar og selvfølgelig Asta.

I Føtexfandt jeg sådan nogle læringsbøger til 19 kroner stykket medsmå opgaver i skrivning og regning og dem lavede vi sammen i flæng - hun elskede dem:0)

Så detkan komme tidligt:0)

Christina, som synes man skal stille børns nysgerrighed på detpunkt, men i deres tempo, lyst osv:0)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2011

Anonym

Jeg tror bestemt ikke det er normalt at en barn på 3 år kan alfabetet. Hvis det var tilfælde, så ville alle jo næsten kunne alfabettet når de startede i børnehaveklasse. Og som bhk-leder kan jeg helt klart sige, at dette IKKE er tilfælde. De fleste kan skrive deres navn, og kan synge alfabetsangen, men derfra til at sige de kan alfabettet.. Nej det vil jeg ikke sige.

Det kan de fleste i slutningen af skoleåret, hvor de kan høre hvilke bogstav et ord starter og slutter med, og skrive bogstavet selv osv.

Så hvis nogle børn kan alfatet som 3 årig så er det fint, men det er ikke det normale.

Anmeld

23. januar 2011

Mor til Frederic og Freya

tinasmor skriver:

Hold da helt op. Det er da rigtig flot

Tak...

Det sjove er at vi aldrig har gjort noget for at han SKAL kunne det, vi har altid snakket meget med ham fra han var helt spæd og ingen babysprog. Aldrig hørt særlig meget børne musik eller læst højt i bøger.

Han er vel bare en miljø skadet...

I start var det bare; ej, se en tank bil, den har mælk med. Se en bil med hestetrailer osv.

Da han kunne de forskellige, begyndte vi at nævne farverne også.

Engang kørte vi forbi en rideskole og så nogle piger komme ridende på hver deres hest. Vi kørte ret langsomt forbi og frederic sad og kigged længe på dem. Og spørger; hest har også støvler på? Nej frederic de har sko på, heste sko. Hm, hest har 4 sko og freder har 2 sko på. Tror da lige at mor her fik et chok, da var han ikke engang 2 år.

Anmeld

23. januar 2011

Anonym trådstarter

Uha da da da da en debat jeg har fået skabt her! Det er netop nogle af de udsagn jeg læser her der gør at jeg har valgt at være anonym. Jeg hverken pacer eller presser mit barn til at kunne diverse ting, barnet har helt selv fået interesse for lige netop bogstaver. Til gengæld er det der med at tage tøj af og på en by i Rusland og barnet nægter at smide bleen ;-) Jeg oprettede som sagt ikke tråden for at prale men som et simpelt spørgsmål :-) Børn lærer ting i hvert sgu tempo, det er jeg klar over og det ses jo også i denne tråd :-)

Anmeld

23. januar 2011

Anonym

Anonym skriver:

Uha da da da da en debat jeg har fået skabt her! Det er netop nogle af de udsagn jeg læser her der gør at jeg har valgt at være anonym. Jeg hverken pacer eller presser mit barn til at kunne diverse ting, barnet har helt selv fået interesse for lige netop bogstaver. Til gengæld er det der med at tage tøj af og på en by i Rusland og barnet nægter at smide bleen ;-) Jeg oprettede som sagt ikke tråden for at prale men som et simpelt spørgsmål :-) Børn lærer ting i hvert sgu tempo, det er jeg klar over og det ses jo også i denne tråd :-)

hold da op...

Skal man ikke svare sit barn, når h*n peger og spørger; hva er det?

At have et nysgerigt barn, skal vel ikke straffes og ligestilles som om det er pral herinde.

Anmeld

23. januar 2011

tinasmor

Anonym skriver:

Tror da ikke der er nogle der tror du har presset eller lign. Det er da i hvertfald ikke det jeg læste ud fra dit indlæg.

Anmeld

24. januar 2011

Pige2009

Anonym skriver:

(ikke skrevet af trådstarter)

ja det er rigtig nok.

Min datter er snart 3 og kan kun 1 bogstav.

Jeg tænker, at det med bogstaver bliver helt oppe til når hun starter i skole.

Det er også vigtigt (synes jeg) at hun også synes bhk er spændende og ikke død kedelig fordi hun allerede kan skrive og kender alle bogstaverne. SÅ bliver det et langt og kedeligt år inden de lærer det med at læse og skrive i slutningen af året.

Men hvis man bruger det som en leg og barnet synes det er sjovt, så er det jo også fint.

Man gør jo som forældre hvad man synes er bedst.

Her venter vi til hun selv viser noget interesse.

Jeg synes du er inde på det helt rigtige her

Anmeld

24. januar 2011

Pige2009

Anonym skriver:

(ikke skrevet af trådstarter)

Hov dobbelt indlæg

Jeg gør det tit

Anmeld

24. januar 2011

Mi

Mine piger begynde af sig selv at lærer bokstaverne da de var 2½ år. Da de gik i børnehave kunne de næsten alle de store bokstaver, og nu i 0kl kan de alle. De har kørt så meget i bokstaver ind i mellem, at jeg har været træt af det, men det har tydeligvis haft deres interesse.

Men det er mere normalt at de ligeså stille begynder at vise interesse det sidste halve år inden de begynder i skole, og nogle først i 0kl.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

1. februar 2011

StineW

Anonym skriver:

Hvornår gik jeres børn op i bogstaver?

Hvornår kunne de genkende dem og enkelte ord? 

Skriver som anonym da jeg ikke vil virke som en der praler men mit barn kan allerede en hel del og får hele tiden at vide at det er MEGET tidligt 

Hej NN.

For det første skal du bare være stolt, hvis dit barn er intelligent.

Min datter Emma er nu 2 år og 8 mdr. Hun kan læse alle bogstaver i alfabetet, tælle til 30, læse tallene op til 10 osv. Hun læser nummerplader, telefonnumre, prisskilte i Netto og alle mulige andre steder.

Hun begyndte at interessere sig for bogstver lige før hun blev to år. Hun tegner ikke så meget, men til gengæld " skriver " hun en hel masse.

Hvis du er i tvivl om din datters udvikling, kan jeg anbefale dig at kontakte foreningen Gifted Children ( tidlige underafdeling af Mensa ) De er gode til at hjælpe og rådgive.

Venlig hilsen Stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.