Bogstaver?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. januar 2011

Snefnug1984

wamse skriver:

Mener du at det er normalt at kunne alfabetet som 3 årig?

Altså jeg har aldrig mødt en 3 årige der kunne det, og har da trods alt mødt nogle stykker inklusiv mine egne 3. Jeg har mødt børn, der kan brudstykker af den, men aldrig hele alfabetet.

Men måske er det deffinationen på at kunne alfabetet jeg ikke er helt tydelig på så Hvordan kan barnet alfabetet, altså ved synge den udenad, genkende alle bogstaverne, eller hvordan?

Ja hvad menes der når man siger at kunne alfabetet? Det fremgår jo ikke helt af denne debat.

Det JEG mener er, at barnet ofte kan skelne bogstaverne og ved hvilket bogstav det starter med osv. Hvis det er en del af dagligdagen, kan nogen også synge ABC sangen, men igen, det er jo individuelt!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2011

JustAnotherName

Min datter på 3 år, skriver utrolig meget, og har gjort det siden hun var 2½ år. Men hun ved ikke hvad bogstaverne hedder, og det interesserer hende heller ikke. Hun spørger ihvertfald aldrig om det.

Vi har nu heller ikke gennemgået bogstaver eller øvet alfabetet med hende.

Der kommer nok en dag, hvor hun enten synger på ABC-sangen eller spørger til, hvordan man skriver "mor" eller sådan noget.
Men det er ikke sket endnu. Hun siger bare " jeg skriver"...., og så laver hun en masse krusselurrer, hvor nogle af dem så rent faktisk er/ligner rigtige bogstaver.

Anmeld

22. januar 2011

TbCp

Liva er næsten 3 1/2 og interesserer sig overhovedet ikke for bogstaver/alfabetet. Hun kan ikke et eneste bogstav.

Anmeld

22. januar 2011

Pige2009

Znuzke skriver:

Er det meget normalt at kunne alfabetet når man lige er blevet 3 år????? Hold da fast - det synes jeg godt nok er noget af en udmelding.

Jeg er udemærket klar over at nogle børn er meget fremmelige, men ligefrem at sige at det er normalen at kunne alfabetet når man lige er blevet 3, synes jeg måske er at gøre lige lovlig mange forældre urolige.

De par gange jeg har været til indskolingsmøder har lærerne fra 0.kl. fortalt at de fleste elever kunne alfabetet men det var bestemt ikke alle. Stort set alle kan skrive deres navn, men derfra til at kunne alfabetet er der altså et stykke.

Jeg har så åbenbart 2 unormale børn - heribland en 6 årig som stadig ikke kan alfabetet - men som dog kender mange bogstaver, kan genkende ord selvfølgelig skrive sit navn......

Jeg tæner præcis det samme, for jeg kender ikke mange - hvis nogen - 3-årige, der kan alfabetet. Som Wamse også skriver, så tror jeg, man skal passe på, at sammenligne børn for meget. De kan stå helt stille i en lang periode for så at tage et kvantespring i udviklingen, så man kan vel svært sætte standarder for det?

Anmeld

22. januar 2011

ekzunz

Baagøe skriver:

Jeg tæner præcis det samme, for jeg kender ikke mange - hvis nogen - 3-årige, der kan alfabetet. Som Wamse også skriver, så tror jeg, man skal passe på, at sammenligne børn for meget. De kan stå helt stille i en lang periode for så at tage et kvantespring i udviklingen, så man kan vel svært sætte standarder for det?

Jeg synes man skal passe meget på med ikke at generalisere for meget med børn. Der skal bare ikke meget til før at vi bliver bekymrede for at vores egne er bagud eller "forkerte" så jeg bliver sådan lidt skarp når jeg læser sådan et indlæg.  Det sætter kun en masse tanker igang - man skal da istedet berolige med at alle børn er forskellige og især når det handler om at lære at læse og skrive. Man skal vel ikke blive bekymret for det med bogstaver før end en skolelærer siger der er noget at være bekymret for.

Anmeld

22. januar 2011

Oliver,Troia&Wictor

min søn er 2år og kan faktisk en del af bogstaverne...

han kan oz tælle 12

Anmeld

22. januar 2011

Pige2009

Znuzke skriver:

Jeg synes man skal passe meget på med ikke at generalisere for meget med børn. Der skal bare ikke meget til før at vi bliver bekymrede for at vores egne er bagud eller "forkerte" så jeg bliver sådan lidt skarp når jeg læser sådan et indlæg.  Det sætter kun en masse tanker igang - man skal da istedet berolige med at alle børn er forskellige og især når det handler om at lære at læse og skrive. Man skal vel ikke blive bekymret for det med bogstaver før end en skolelærer siger der er noget at være bekymret for.

Lige præcis og det er med til at pace dem. Jo længere tid, de kan være børn desto bedre. De vokser tids nok op og skal præstere. Jeg er fuldstændig kold overfor om andre synes Laura kan for lidt. Hun kan lige nøjagtigt det, som hun skal, når nu hun er Laura... Desværre tror jeg der er en udbredt tendens til at spejle sine børn i andres og måle successen derigennem, for et eller andet sted, afspejler børnene ofte forældrenes succes som forældre og det bliver måden hvorpå man måler

Anmeld

23. januar 2011

tinasmor

Mor til Frederic skriver:

Hm.

Frederic er 2,4 år og kan nogle forskellige bogstaver.

Han kan tegne F og siger; se F lige som far - farfar og frederic.

Hvis du nævner et bogstav kan han sige mange ting der starter med det bogstav.

Det er vores leg herhjemme, jeg siger et bogstav og han nævner de ting der starter med det.

Mor; hvad starter med S? 

Frederic; scania - sav - sten - sandkasse - smør og sol.

Mor; hm, hvad med M?

Frederic griner og siger; det gør moar - mercedes og mælk

Når vi kører på vejene eller går ture kan han de forskellige mærker og model i en del bil mærker og nogle lastbiler.

Hold da helt op. Det er da rigtig flot

Anmeld

23. januar 2011

Anonym

Lige præcis og det er med til at pace dem. Jo længere tid, de kan være børn desto bedre. De vokser tids nok op og skal præstere. Jeg er fuldstændig kold overfor om andre synes Laura kan for lidt. Hun kan lige nøjagtigt det, som hun skal, når nu hun er Laura... Desværre tror jeg der er en udbredt tendens til at spejle sine børn i andres og måle successen derigennem, for et eller andet sted, afspejler børnene ofte forældrenes succes som forældre og det bliver måden hvorpå man måler

(ikke skrevet af trådstarter)

ja det er rigtig nok.

Min datter er snart 3 og kan kun 1 bogstav.

Jeg tænker, at det med bogstaver bliver helt oppe til når hun starter i skole.

Det er også vigtigt (synes jeg) at hun også synes bhk er spændende og ikke død kedelig fordi hun allerede kan skrive og kender alle bogstaverne. SÅ bliver det et langt og kedeligt år inden de lærer det med at læse og skrive i slutningen af året.

Men hvis man bruger det som en leg og barnet synes det er sjovt, så er det jo også fint.

Man gør jo som forældre hvad man synes er bedst.

Her venter vi til hun selv viser noget interesse.

Anmeld

23. januar 2011

Anonym

(ikke skrevet af trådstarter)

Hov dobbelt indlæg

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.