Bogstaver?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. januar 2011

LinLin

David kunne udpege alle bogstaver - store og små - da han var 2 år og 10 mdr! jeg var målløs

han er 4 år nu og kan altså ikke stave/læse, men han har super hukommelse og kan huske hvordan mange ord staves - dvs han kan genkende ord og skrive det på computeren, men han kan ikke skrive noget som helst med en blyant...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2011

wamse

sommerbarn<3 skriver:

Åh nej er vores Jas så bagefter? Hun er først lige begyndt og kan overhovede ikke genkende ord. Hun blev 5 i sep!

Nej tror absolut ikke at jeres datter er "bagefter", men Lærke er bare et meget stillesiddende barn, som er meget interesseret i stille-aktiviteter.

Vil så også sige, at ingen af mine drenge kunne det Lærke kan, da de var hendes alder, tilgengæld har hun slet ikke deres motorik, hvor de begge kunne cykle uden støttehjul i hendes alder, og det kan hun ikke.

Men uanset hvad, så synes jeg at det er lidt farligt, at sammenligne børn på den måde, og kan også se på svarene, at der er milevidt forskel på, hvad vores børn kan hvornår.

Anmeld

14. januar 2011

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
wamse skriver:

Nej tror absolut ikke at jeres datter er "bagefter", men Lærke er bare et meget stillesiddende barn, som er meget interesseret i stille-aktiviteter.

Vil så også sige, at ingen af mine drenge kunne det Lærke kan, da de var hendes alder, tilgengæld har hun slet ikke deres motorik, hvor de begge kunne cykle uden støttehjul i hendes alder, og det kan hun ikke.

Men uanset hvad, så synes jeg at det er lidt farligt, at sammenligne børn på den måde, og kan også se på svarene, at der er milevidt forskel på, hvad vores børn kan hvornår.

Ja du har jo ret Hun kommer nok efter det

Anmeld

14. januar 2011

ekzunz

Snefnug26 skriver:

Jamen så er det meget normalt at kunne alfabetet osv., hvis man vel og mærket har øvet det med barnet. Der er dog andre som ikke kan alfabetet, men så er det ofte fordi man "glemmer" at øve det med sit barn enten hjemme eller i institutionen. På mit arbejde synger vi ofe alfabetsangen, snakker om hvilket bogstav børnene starter med osv., for at stimulerer dem

Er det meget normalt at kunne alfabetet når man lige er blevet 3 år????? Hold da fast - det synes jeg godt nok er noget af en udmelding.

Jeg er udemærket klar over at nogle børn er meget fremmelige, men ligefrem at sige at det er normalen at kunne alfabetet når man lige er blevet 3, synes jeg måske er at gøre lige lovlig mange forældre urolige.

De par gange jeg har været til indskolingsmøder har lærerne fra 0.kl. fortalt at de fleste elever kunne alfabetet men det var bestemt ikke alle. Stort set alle kan skrive deres navn, men derfra til at kunne alfabetet er der altså et stykke.

Jeg har så åbenbart 2 unormale børn - heribland en 6 årig som stadig ikke kan alfabetet - men som dog kender mange bogstaver, kan genkende ord selvfølgelig skrive sit navn......

Anmeld

14. januar 2011

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

Min Liam på 4 år og 3 mdr, kan synge alfabetet og skrive sit navn.. og tælle til 30 ca..

Anmeld

15. januar 2011

Snefnug1984

Znuzke skriver:

Er det meget normalt at kunne alfabetet når man lige er blevet 3 år????? Hold da fast - det synes jeg godt nok er noget af en udmelding.

Jeg er udemærket klar over at nogle børn er meget fremmelige, men ligefrem at sige at det er normalen at kunne alfabetet når man lige er blevet 3, synes jeg måske er at gøre lige lovlig mange forældre urolige.

De par gange jeg har været til indskolingsmøder har lærerne fra 0.kl. fortalt at de fleste elever kunne alfabetet men det var bestemt ikke alle. Stort set alle kan skrive deres navn, men derfra til at kunne alfabetet er der altså et stykke.

Jeg har så åbenbart 2 unormale børn - heribland en 6 årig som stadig ikke kan alfabetet - men som dog kender mange bogstaver, kan genkende ord selvfølgelig skrive sit navn......

Hvis du læser hvad jeg skriver, så er det normalt AT KUNNE alfabetet allerede når man er 3, men at det jo selvfølgelig ikke er ALLE der kan det. Børn er jo forskellige og det er individuelt hvornår de lærer, hvilket jeg også skriver tidligere. Jeg arbejder selv i vugg. og der er da et par børn der allerede kan alfabetet, selvom de endnu ikke helt er 3.

Jeg har ikke på noget tidspunkt brugt ordet "unormalt" om børn der ikke kan alfabetet!

Anmeld

15. januar 2011

Snefnug1984

sommerbarn<3 skriver:

Åh nej er vores Jas så bagefter? Hun er først lige begyndt og kan overhovede ikke genkende ord. Hun blev 5 i sep!

Nej han er bestemt ikke bagefter. Børn lærer jo forskelligt og på forskellige tidspunkter i udviklingen. Nogle børn kan alfabetet tidligt, mens andre først kan det sent. Nogle børn kan også tælle til 3 når de er 2, mens andre først kan når de er 3½.. så det er helt normalt og du behøver ikke være bekymret

Anmeld

15. januar 2011

Anonym

min mellemste er lige blevet 6 og har ikke den store interesse i bogstaver og ord. han kan godt lytte sig frem til meget af det, men han har ikke interesse i det.

han kan dog godt skrive sit og andre af sine søskendes navn.

Anmeld

15. januar 2011

wamse

Snefnug26 skriver:

Hvis du læser hvad jeg skriver, så er det normalt AT KUNNE alfabetet allerede når man er 3, men at det jo selvfølgelig ikke er ALLE der kan det. Børn er jo forskellige og det er individuelt hvornår de lærer, hvilket jeg også skriver tidligere. Jeg arbejder selv i vugg. og der er da et par børn der allerede kan alfabetet, selvom de endnu ikke helt er 3.

Jeg har ikke på noget tidspunkt brugt ordet "unormalt" om børn der ikke kan alfabetet!

Mener du at det er normalt at kunne alfabetet som 3 årig?

Altså jeg har aldrig mødt en 3 årige der kunne det, og har da trods alt mødt nogle stykker inklusiv mine egne 3. Jeg har mødt børn, der kan brudstykker af den, men aldrig hele alfabetet.

Men måske er det deffinationen på at kunne alfabetet jeg ikke er helt tydelig på så Hvordan kan barnet alfabetet, altså ved synge den udenad, genkende alle bogstaverne, eller hvordan?

Anmeld

15. januar 2011

Vidunderligeunger

nu er jeg en af dem som tror på, det er fint at præsentere børn for bogstaver - hvis de vel og mærke har lyst. Men ellers er det jo det de skal lære i skolen. Nu ved jeg fra min mor, som har været børnehaveklasseleder, at det er MEGET rarere hvis børnene ved at de skal tie stille når læreren siger noget, sidde stille i timerne og ikke drille hinanden, end de kan alfabetet, for det skal de nok nå

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.