Privat dagplejer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2011

Cris

Anonym skriver:

Jeg synes også bare det lyder så hyggeligt. Elsker børn og det ville bare være super hyggeligt at lege med dem, tage dem med på tur i zoo osv. Der er så mange muligheder for ting man kan lave med dem. Ved du hvordan det sådan rent praktisk foregår? Altså sådan med hvordan man bliver godkendt?

Du skal sorge for at finde et barn. I Københavns kommune hjemmesiden kan du finde også masser af info. Du går ind på "pasning og skole" og så på dagpleje. Der inde finder du også privatdagpleje og du finder alle de regler. Hvis du ikke kender nogle børn, der skal passes, du går ind på "opslagstavlen" og der er rigtig mange der søger pasning (I hver fald i Kbh, hvor jeg søgte). Jeg kikkede derinde og kontaktede de forældre, som jeg gerne vil snakke med (du vælge selv, hvad du helst vil have, jeg tænkte mest på at de boede i nærheden og at de kunne være mere eller mindre flexible mht børne sygdom eller noget lignende fra fores side og der var slet ikke noget problem). Når I har snakket og aftalt noget, så sender du ansøgning. Du få så info, for du skal på kursus, men så lang har jeg slet ikke nåede, for så fik drengen plads. Jeg ville tage det som en del af min hver dag og jeg ville bare, at mit barn og så en til ville have det rigtigt godt og udnytte, at jeg var hjemme, der er ikke så mange, som er så heldige!   Jeg ville så finde en rengørings dame til at komme hver dag en time eller to (100kr om timen) om morgenen, måske allerede kl07, så jeg ikke skulle stresse mig med rengøring og oprydning. Den penge var jeg klar til at ofre så jeg kunne bare hygge og hygge og mere hygge med to små banditter. Og også hvis de havde en dag, hvor de var ekstra pyldret eller trætte eller halv syge eller sådan noget og jeg var mega træt til sidst ville jeg bare slappe af om aftenen og ikke tænke på at vaske gulvet og badeværelset og rydde op efter legekaos... Men som sagt, det blev ikke til noget. Jeg har tænkt, at hvis jeg ikke kan finde noget job inden sommer, så gør jeg sku det til næste efterår med to andre børn mens mine er i institutionen. De forældre jeg snakkede med, var også ok med at jeg kunne tage de små med til vuggestuen og hente storebror lidt tidligt en gang i mellem så de kunne legesammen og også lege lidt mens vi hentede. De var faktisk meget glade for alle mine store planner!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2011

tinasmor

Vi havde vores i en privat dp. Hun var en gl. "rotte" i faget (tidligere kommunal) Hun var simpelthen så dygtig. Da jeg skulle vælge, havde jeg EN ting jeg ikke var interesseret i og det var en privat dp som passede sit eget barn (indtil der var plads i en vs plads) for så stod man der med r--- i vandskopen hvis hendes eget barn så fik plads. Og det var selv om pg mor havde lovet at hun så ville passe ens eget plus et nyt i x antal måneder. Det hørte man mange historier om i kbh for et par år siden (hvor der var rigtig stor mangel på vs pladser og derfor mange mødre der måtte gå hj)

De fleste der skal leve af det, tror jeg dog har 3 børn.

Men hvis det bare er for at kunne gå hj. i 3 år og passe eget barn og kunne få det til at løbe rundt, så er to jo også fint. Ville nok starte med to hvis du er nybegynder.

Jeg ville kun have mit barn i en privat dp som lavede ting. dvs f.eks havde en fast dag eller i en rytmik time/legegruppe osv.

Held og lykke

Anmeld

7. januar 2011

Cris

tinasmor skriver:

Vi havde vores i en privat dp. Hun var en gl. "rotte" i faget (tidligere kommunal) Hun var simpelthen så dygtig. Da jeg skulle vælge, havde jeg EN ting jeg ikke var interesseret i og det var en privat dp som passede sit eget barn (indtil der var plads i en vs plads) for så stod man der med r--- i vandskopen hvis hendes eget barn så fik plads. Og det var selv om pg mor havde lovet at hun så ville passe ens eget plus et nyt i x antal måneder. Det hørte man mange historier om i kbh for et par år siden (hvor der var rigtig stor mangel på vs pladser og derfor mange mødre der måtte gå hj)

De fleste der skal leve af det, tror jeg dog har 3 børn.

Men hvis det bare er for at kunne gå hj. i 3 år og passe eget barn og kunne få det til at løbe rundt, så er to jo også fint. Ville nok starte med to hvis du er nybegynder.

Jeg ville kun have mit barn i en privat dp som lavede ting. dvs f.eks havde en fast dag eller i en rytmik time/legegruppe osv.

Held og lykke

Da jeg skulle i gang, har jeg spurgt i institutionen. Jeg har forklaret til dem, at jeg skulle vide, hvornår de regnede, at mit barn fik plads, for jeg ville i gang med privatdagpleje og jeg ville ikke stoppe efter et par måneder. Så hvis det var hele vinteren hen over sommer, ville det være fint med mig, men jeg skulle vide hvornår. De sagde, at han var nr 6 på listen, men de har alligevel givet ham plads, så det hele kunne bedre falde på plads    Jeg kunne slet ikke sige nej tak til dem, jeg syntes, at det var rigtig rigtig sød af dem. Der er stor pladsmangel i Kbh og de plejer ikke at gør sådan noget, for alle har brug for plads. Nu at jeg tænker tilbage ville jeg måske have spurgt, om de ikke kunne skrive til ham efter ni måneder, så jeg alligevel kunne starte som privatdagpleje. Men pyt, sådan er blevet og jeg er taknemmeligt, at de har hjulpet mig. Jeg regner med, at de andre der også vil starte som dagpleje vil også sorge for, at det hele ikke skal stoppes efter 1 eller 2 måneder 

Anmeld

11. marts 2011

Katinka1978

Louise mortil4 skriver:

vi sværger til private dper og børnehaver, alle vores unger bliver passet i privat, vi har ikke gode erfaringer med de kommunale DPer så vi er rigtig glade for at vi kan få et alternativ til det kommunale. De private vi har brugt er så godt nok haft det sådan at kommunen også kom på uanmeldte tjek for at se hvordan det gik, men det er fordi de er godkendt af kommunen også kan forældrene stadig få tilskud til pasningen af kommunen.

Jeg vil så sige at jeg heller ikke er tilhænger af at DPeren har sit eget barn i pasning, også er det for mig vigtigt at DPeren har større børn, så hun faktisk har erfaring med børn der er større end mit barn er. Derud over skal der være flere end 2 børn, det er vigtigt at børn lærer at være sammen med andre og da de er i DP meget af tiden er det mest der de lærer det, især hvis der ikke er søskende der hjemme. Hvis ikke de kriterier er opfyldt ville jeg takke nej til at ha mit barn der.

Derefter er det også et stort + hvis det er på landet og der er dyr ungerne kan få lov til at ha med at gøre (på forsvarlig vis selvfølgelig)  og rigtig gerne hund. Vores største datters DPer boede på en gård da hendes mand er selvstændig landmand og ungerne var med over og kigge til kattene, kalvene og kørene der ovre der ud over havde de en hund som ungerne også lærte at omgåes og lege med, de fik også lov til at stifte bekendskab med de hamstre DPerens egne børn havde. Vores nværende DPer har nogle geder og marsvin og en lille hund, hun bor lige ved en gård så ungerne er med ude og kigge på kørene om sommeren når de går på græs.

Hej. jeg går og overvejer kraftigt at starte op som privat dagplejer med bla at have det i fokus at børn skal lære at omgås dyrene på den rigtige måde. Vi bor ude på landet med egen dyr, fugle,høns katte heste og snart hund Vi har selv 4 dejlige unger i alderen snart 2 til 10 år også bor vi på Als/sønderjylland så der er vand i forhaven samt skov i baghaven Jeg er 32 min mand 35.  Men den yngste ville stadig blive ved med at gå oppe ved vores dagplejer. Hende ville jeg ikke passe selv da jeg har en kusine der selv har valgt at passe sit barn og fortæller at man mange gange tilside sætter sit eget barn for at varetage de andre børns behov. Desuden har de nu også godt af at komme lidt ud for de faste ramme derhjemme fra synes jeg. For at opleve lidt andet end "lige mors skørter"

Hvor i landet bor du og er der stor efterspørgelse på private dagplejer der? 

Anmeld

11. marts 2011

Louise mortil4

Katinka1978 skriver:

Hej. jeg går og overvejer kraftigt at starte op som privat dagplejer med bla at have det i fokus at børn skal lære at omgås dyrene på den rigtige måde. Vi bor ude på landet med egen dyr, fugle,høns katte heste og snart hund Vi har selv 4 dejlige unger i alderen snart 2 til 10 år også bor vi på Als/sønderjylland så der er vand i forhaven samt skov i baghaven Jeg er 32 min mand 35.  Men den yngste ville stadig blive ved med at gå oppe ved vores dagplejer. Hende ville jeg ikke passe selv da jeg har en kusine der selv har valgt at passe sit barn og fortæller at man mange gange tilside sætter sit eget barn for at varetage de andre børns behov. Desuden har de nu også godt af at komme lidt ud for de faste ramme derhjemme fra synes jeg. For at opleve lidt andet end "lige mors skørter"

Hvor i landet bor du og er der stor efterspørgelse på private dagplejer der? 

Vi bor ved Ølgod hvis du ved hvor det er?? Der er mange i vores omgangs kreds foretrækker private DPer, men hvor stor efterspørsel der er generelt ved jeg ikke.

Anmeld

11. marts 2011

Betteisen

lollandpigen skriver:

Vil da lige komme med min mening.... Jeg ville ikke vælge en privat dagpleje..... Jeg kan føler mig tryg ved at den kommunale dagpleje får opsyn af tilsyns pedægogen, er ansat og godkendt til at passe børn ( ikke at der derfor ikke kan ske noget ) I ferie og ved sygdom får man en anden dagpleje stillet til rådighed, men er min mening sikkert andre der har gode erfaringer med det....

>:<

Hejsa.

Den private dagplejer får også tilsyn af en pædagog fra kommunen og er ligeledes godkendt til at passe børnene. Noget andet er så, at der IKKE bliver stillet en anden dagplejer til rådighed ved sygdom... oftest er det vel sådan at de private dagplejere brænder for deres job og derfor har meget få sygedage. Det er i hvert fald hvad jeg oplever

Anmeld

11. marts 2011

Louise mortil4

Betteisen skriver:

Hejsa.

Den private dagplejer får også tilsyn af en pædagog fra kommunen og er ligeledes godkendt til at passe børnene. Noget andet er så, at der IKKE bliver stillet en anden dagplejer til rådighed ved sygdom... oftest er det vel sådan at de private dagplejere brænder for deres job og derfor har meget få sygedage. Det er i hvert fald hvad jeg oplever

Det med sygdom tror jeg du har helt ret i, vi har nu rugt private DPer i sammenlat 4½ år og der her endnu kun været 2 sygedage. Der ud over ved DPeren jo oså at der er 4 -5 familier der kommer i "klemme" 

Resten er som også korrekt  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.