Dit barns vægt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2011

Mor til Frederic og Freya

anne2009 skriver:

Tak... Lægen spurgte efter hende fødsels vægt, og målte efter den kurv. Hendes fødselsvægt var på 3,5 kg derfra skulle hun fælge kurven på ca. 10 kg. Hun vejer 1,5 kg for lidt. Hun er virkelig tund, man kan tælle hendes riben, de bukser jeg køber til hende er løse og for store i taljen, kjoler tør jeg næsten ikke at give hende på, da de tynde ben kommer mere frem under kjolen.

Alle dem jeg møder, kan ikke lad være med at sige, hvor hun dog tynd

Hej.

Dvs at han ikke tegned de forskellige vægt/højde for de forskellige mdr?

Hm, syntes nu ikke du skal hænge dig vildt meget i tal, men se hende som en helhed. Mange læger ser kun tal'ene og ikke barnet bagved.

Hvis hun lige er startet i dp/ vu eller der er sket noget vildt forandrende i hendes hverdag, kan hun godt 'glemme' at vokse, pga alle de nye indtryk hun skal deale med.

Ang tøj, der bruger vi baggy bukser i str 56-74 og så bare som knickers med fede strømpebukser under. Vi kan heller ikke finde bukser til frederic, da hans talje er omkring de 37 cm - men benlængde en str 92.

Det jeg vil siger er at du ikke skal give dig selv slag i hovedet fordi du ikke kan finde noget der passer, men se det som en opgave og ikke et problem. Find ny energi og skab din egen stil til hende. 

Sidst jeg hamstred baggy bukser i små str, fandt jeg samtig nogle bluser i str 92 også - som passed til de kommende knickers. Hende ekspedient spurgte om de ikke skulle pakkes i 2 forskellige pakker. Måtte så fortælle at det altså var til vores søn. Hvor hun started forfra; jamen det er jo nogle helt forkerte str så. Øh nej, det er vores stil hjemme siger jeg tilbage. Vi  har en dreng der ikke vejer 10 kg endnu - men er 90 cm, så vi bruger de her baggy bukser som knickers med fede strømpe bukser under. Nå, det er da ret sejt fundet på, slutted hun af med.

Hvis du kigger under debat syg og igen under 'arg- det har vi ikke brug for' vil du kunne se billeder af vores dreng.

Han har altid været knoglet at røre ved og hul ind under riben, synlige hofter/ riben/ alle ryghvirvler/ skulderblade og krageben - ingen numse og i lav vægt perioderne også markant ansigt med udstikkende hage.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2012

mchip

hej med jer

Jeg ved det er længe siden denne debat blev oprettet, men nu står jeg med min datter på 11 mdr, der vejer 7,9 kg (3280 ved fødsel) og måler 76 cm, og har været ide og ude af hospitaler siden hun blev født pga hendes vægt. Hun gik i ammestrejke da hun var 2 mdr, men var allerede dér faldet 2 kurver. Man har ikke kunne finde en somatisk årsag. Flasken var hun kun glad for kortvarigt og nægtede den i dagstimerne da vi startede på grød og mos, for som 7 mdr gl at nægte den konsekvent. Hun var rigtig glad for mos i en månedstid, men det blev ogsåå hurtigt kedeligt og nu vil hun spise selv, men magter det slet ikke. Er ved at kaste op af brød tygger løs på det hun putter i munden, men spytter det ud i stedet for at synke det. Hun har ikke meldt sin sult siden hun gik i ammestrejke og pt byder vi hende hver anden time, da hun ikke spiser mere ved at vi trækker hende. Hun får vand beriget med kulhydrater, da hun hverken vil drikke mme eller mælk, selvom vi hver dag byder hende sødmælk i håb om hun får smag for det. Er der bare én af jer der kan komme med en succeshistorie hvor jeres barn begyndte at spise nogenlunde normalt? Både min mand og jeg tager det meget afslappet idet vi efterhånden har vænnet os til det, men når hun er syg spiser hun så lidt, så bekymringen kommer lidt igen. Hun får både ACD dråber, jern og kalktilskud efter lægens henvisninger. Har ikke hård mave eller viser tegn på smerte, men ønsker efterhånden det hele skyldes en somatisk årsag da jeg frygter det er noget psykisk

Anmeld

9. marts 2012

Mor til Frederic og Freya

anne2009 skriver:

Jeg har desværre problemer med min lille på 15 mdr. der er undervægtig...hun har ingen appetit, spiser meget lidt leger meget med maden.

Er der mon andre, der har samme problem? kunne godt tænke mig vide, hvordan I har det mht. vægt

Efter 3½ år med hans vægt, lærte jeg tidligt at se bort fra de røde tal og så se på ham som en helhed.

Anmeld

9. marts 2012

Gaia

Min datter er 23 måneder og 80 cm høj og vejer 10 kg. Hun liggerr vist mellem midterrlinjen og den nederste linje. Tættest på den nederste - altså de sidste 5-10 %, hvis jeg husker rigtigt. Hun har heller ikke spist meget før nu, hvor hun er flytte hen i en anden vs, hvor de Har frokost ordning,  varm mad tre gange om uge. Og nu skovler hun ind

Anmeld

17. marts 2012

mchip

Ok, vi håber også sådan at hun vil begynde at spise mere når hun skal starte i dagpleje. Hun kan sidde de først 5-10 min bare og kaste al maden på gulvet og grine eller brokke sig, for pludelig at begynde at spise eller flippe ud og vil intet have. Vi byder hende altid mad på ske hvis hun absolut intet putter i munden, men det er også forskelligt fra gang til gang om hun vil have det. Vi har i længere tid forsøgt at byde hende oftere efter anbefaling fra både sp og hospitalet vi er tilknyttet, men nu prøver vi at trække hende lidt, da hun nogle gange virkelig ikke virker sulten.

Eksempel på en dag herhjemme:

Vågner 6-0630

Morgenmad kl 0630/7 - Vil ikke have nogen form for grød, så har fået grønsagsmos med kød her i længere tid og lidt yoghurt, hvor jeg kan skjule lidt grød i for at hun får lidt fibre. Typisk ialt 6-8 teskefulde, så gider hun ikke mere. Får tilbudt små hapsere med smør, oste stykker og havrefras og lidt rosiner til selv at sidde med, men bliver oftest kastet på gulvet. Hun har ikke meget appetit om morgenen.

Formiddagsmad kl 0830 - Yoghurt igen, (flødeyoghurt m frugt fra Aldi, da natural og frugtmos aldrig har hittet) med lidt grød i. Stykker frugt og lidt kiks. Spiser her måske 5 teskeer og smager på frugten, kaster med kiksen.

Lur 9-1030

Frokost kl 11 - Rugbrødshapsere m smør og leverpostej, stykker af avokado, kødpølse og grønsagsmos m kylling til at supplere. Spiser her meget forskelligt fra dag til dag, men er klart et af de bedre måltider. Dvs 1/4 glasmad, beriget m smør og infantrini, 2 hapsere, kvart avokado og 1 tyk skive kødpølse er et godt måltid her.

Inden lur kl 1330 - afhængig af hvor meget hun har spist til frokost byder vi hende bare frugt og lidt brød. Bliver ofte til kiks i stedet da brød ikke rigtig hitter. har hun næsten ikke spist frokost, byder vi hende det samme igen.

Lur 14-1530/1600

Kl 16 - Yoghurt igen, men spiser næsten aldrig noget her, så oftest har hun ikke fået andet end lidt frugt og kiks siden frokosten. Og vi snakker 2 skiver bananog en halv mariekiks, så det mætter jo ikke alverden. Byder hende avokadostykker da hun elsker det og oftest ryger de ned som det eneste.

1800 - aftensmad, stykker af det vi får, evt suppleret med grønsagsmos med kød. Svinger meget fra dag til dag, men ofte spiser hun helt ok her, hvis hun ikke rigtig har spist noget fra frokosten. Har hun næsten ikke sovet til eftermiddag og næsten ikke spist siden kl 11, laver vi mad til kl 1730, ellers bliver hun for træt og så skriger hun bare ved bordet. IKKE hyggeligt

kl 1900 -  Vandsutteflaske med fløde i, ja det er korrekt, min datter har nægtet mme og vælling siden hun var 7 mdr, men vil gerne drikke denne her kombi som jeg i desperation fandt på efter en vægtstagnering i 3 måneder hvor pigen kun ville drikke vand!? Typisk alt ml 50-160 ml inden hun dejser om kl 1930.

Vågner hun om natten har jeg prøvet med vælling i et stykke tid, men hun afviser, selv halvsovende og får efter midnat kun tilbudt vand for at "flødevandet" ikke skal være grund til den manglende appetit om morgenen.

Vi prøver at samle kl 1330 og 16 måltidet til ét måltid kl 15, men pt sover hun der, så vi skal lige have rykket lidt ved rytmen.

Hun bliver nu tilbudt vand med lidt sødmælk i til alle måltider, da hun ikke vil have ren mælk (har prøvet let, mini og sødmælk, primært for kalkens skyld, men så drikker hun næsten ingenting). Men vand med mælk i vil hun gerne, og efterhånden fylder jeg mere og mere mælk i, i håb om hun vil drikke det på sigt. Bliver budt vand mellem måltiderne da hun ellers får for lidt væske.

Vi forsøger at give hende energirig kost, både sund og usund og det er begrænset hvad hun bliver tilbudt af frisk frugt og grønt da hun så kun spiser det. Dvs hun bliver budt det til frokost og aftensmad, men først når hun har spist så meget som muligt af det fedt/proteinholdige. Hun får også altid lidt sødt efter frokost og aftensmad i form af rosiner, figenstang eller beriget flødeis.

Det vi tror er hendes primære problem er at hun hurtigt mister interessen for maden. Vi giver hende derfor én ting ad gangen og begynder hun at smide med det, får hun tilbudt noget andet. Vi prøver desperat at holde den gode stemning, men gud hvor er det svært når ungen skubber sin stol væk fra bordet og begynder at hive i sine fødder eller peger ud af vinduet, vil kysse (sødt, men ikke når det er på bekostning af hendes madindtag), eller bare kaster omkring sig med maden, når hun vitterlig burde være sulten. Hun kan spise 4-5 bidder/teskeer og så tager fanden ved hende, så skal der ske noget andet og sådan har hun været siden hun blev 7 mdr og skemaden ikke var så interessant mere. Nu vil hun gerne spise selv, men igen kun kortvarigt og så ryger resten på gulvet.

Vi sidder altid og snakker med hinanden, ignorerer hende når hun selv sidder med noget, men oplever ikke rigtig nogen effekt. Hun kan finde på at afvise fx kl 16 for så kl 1630 at vise tydeligt tegn på sult. Der har vi ikke aftensmaden klar, så der får hun så budt glasmad, men kan så ikke spise noget resten af aftenen og kaster bare med aftensmaden. Alligevel er ungen ikke sulten næste morgen!!?? Forstår det ikke, men hun er blevet udredt og viser ingen tegn på ubehag. Hun er den gladeste pige med krudt i røven, nok lidt for meget krudt, da hun absolut ikke sidder stille og der skal hele tiden ske noget. Min sp siger det er mit ansvar at mit barn får nok mad/drikke og at lære hende at koncentrere sig under leg og måltider. Efter 5 mdr i spædbørnspsykiatrien som hun henviste til, er min datter stadig ikke i stand til det, og de kunne ikke byde ind med mere andet end fortsæt det gode, hårde arbejde. Så glæder mig meget til dagplejen kan tage lidt over.

Blev et meget langt indlæg, men søger virkelig gode råd og lign fortællinger, nu eksperterne har opgivet og stemplet min datter og min evne som mor med deres løftede pegefingre og diagnoser som jeg ikke anede eksisterede. Hun trives på alle andre punkter end vægten, men den er til gengæld også bare nedadgående

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.