Hjælp piger, hvad ville i gøre??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. december 2010

JustMe

blomst84 skriver:

Kan sagtens følge dig! Min lillebror er lige sådan.. Gider ikke gå i skole eller arbejde, men tror bare du bliver nødt til at lade ham holde den fest, for som du skriver så kan du nok ikke stoppe den. Jeg ville ikke ringe til naboerne da det kan skabe unødig dårlig stemning, og det ville da bære rart hvis festen bare gik som smurt og din bror har en fed aften og selvfølgelig får ordnet huset bagefter

Jeg må indrømme, at hvis han holder denne fest uden forældrenes vidende eller accept, fortjener han på ingen måde bare at få en god aften. Målet må jo netop være at lære ham, at det at respektere andre giver gode oplevelser og manglende respekt giver det modsatte. Når det er sagt, så er spørgsmålet jo, om han reelt vil respektere forældrene ved at rydde op efter festen, når han nu trodser dem på så mange andre områder. Eller om han måske (u)bevidst vil efterlade spor, så han er sikker på konfrontionen.

At han inviterer på facebook, hvor både trådstarter og forældrene kan se det, tyder i mine øjne på, at han skriger efter, at det skal opdages. Han skriger efter konfrontation, og spørgsmål er, om dette i sidste ende ikke er et kæmpe råb om, at han har nogle problemer, som han desperat ønsker, at nogle skal opdage. Det kræver jo fokus på ham, hvis nogle skal se sagens kerne, og det er vist lige det, han er i gang med.

Til TS:

Jeg havde uden tvivl fortalt forældrene det. Det påvirker måske deres ferie med masser af tanker, frustrationer og frygt for hjemmets tilstand efter festen; men det viser dem at du er opmærksom på ham, og det giver dem en chance for at forberede sig mentalt på, hvad der måske venter. Det er måske meget sundt for ham, at der venter en øjeblikkelig konsekvens, hvis stedet har lidt last, og det er immervæk nemmest for dine forældre at træffe en velovervejet beslutning, hvis de har haft tid til at tænke de forskellige muligheder for handling igennem.

Så må det være op til dem, om du skal kontakte politiet og sætte dem ind i sagen og høre, om de kan hjælpe....om de har tid og ressourcer til at hjælpe. Dernæst håber jeg virkelig, at i får løst problemerne; for jeg er ikke i tvivl om, at han har nogle problemer, der skal løses. Spørgsmålet er bare, om han selv ved, hvad problemet er og, at hans opråb derfor er for at i skal se problemet, eller om det er for at i skal hjælpe ham med at finde ud af, hvad problemet er. Nogle unge mennesker er ikke selv klar over, at de har et problem, men tror bare, at "det er sådan de er"

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2010

blomst84

JustMe skriver:

Jeg må indrømme, at hvis han holder denne fest uden forældrenes vidende eller accept, fortjener han på ingen måde bare at få en god aften. Målet må jo netop være at lære ham, at det at respektere andre giver gode oplevelser og manglende respekt giver det modsatte. Når det er sagt, så er spørgsmålet jo, om han reelt vil respektere forældrene ved at rydde op efter festen, når han nu trodser dem på så mange andre områder. Eller om han måske (u)bevidst vil efterlade spor, så han er sikker på konfrontionen.

At han inviterer på facebook, hvor både trådstarter og forældrene kan se det, tyder i mine øjne på, at han skriger efter, at det skal opdages. Han skriger efter konfrontation, og spørgsmål er, om dette i sidste ende ikke er et kæmpe råb om, at han har nogle problemer, som han desperat ønsker, at nogle skal opdage. Det kræver jo fokus på ham, hvis nogle skal se sagens kerne, og det er vist lige det, han er i gang med.

Til TS:

Jeg havde uden tvivl fortalt forældrene det. Det påvirker måske deres ferie med masser af tanker, frustrationer og frygt for hjemmets tilstand efter festen; men det viser dem at du er opmærksom på ham, og det giver dem en chance for at forberede sig mentalt på, hvad der måske venter. Det er måske meget sundt for ham, at der venter en øjeblikkelig konsekvens, hvis stedet har lidt last, og det er immervæk nemmest for dine forældre at træffe en velovervejet beslutning, hvis de har haft tid til at tænke de forskellige muligheder for handling igennem.

Så må det være op til dem, om du skal kontakte politiet og sætte dem ind i sagen og høre, om de kan hjælpe....om de har tid og ressourcer til at hjælpe. Dernæst håber jeg virkelig, at i får løst problemerne; for jeg er ikke i tvivl om, at han har nogle problemer, der skal løses. Spørgsmålet er bare, om han selv ved, hvad problemet er og, at hans opråb derfor er for at i skal se problemet, eller om det er for at i skal hjælpe ham med at finde ud af, hvad problemet er. Nogle unge mennesker er ikke selv klar over, at de har et problem, men tror bare, at "det er sådan de er"

Jeg har på ingen måde ytret min mening om hvorvidt ts skal informere sine forældre eller ej! Jeg taler her om naboerne og hvorvidt de skal indblandes!!

Anmeld

9. december 2010

Pige2009

Jeg ville ringe til dem og informere dem om situationen - håber han holder lav profil

Anmeld

9. december 2010

JustMe

blomst84 skriver:

Jeg har på ingen måde ytret min mening om hvorvidt ts skal informere sine forældre eller ej! Jeg taler her om naboerne og hvorvidt de skal indblandes!!

Min eneste kommentar til dit indslag var, at jeg ikke syntes, han fortjente det blev en god oplevelse, hvis han trodsede forældrenes ønsker mht. fester.

Jeg beklager, hvis det ikke fremgår ordentligt ud fra mit indlæg

Anmeld

9. december 2010

Kay

jeg er selv en af dem der har fået frihed under ansvar opdragelsen... og jeg har holdt mange fester mens resten af familien var på ferie... og det er altid gået godt...

når det så er sagt, kan jeg rigtig godt forstå dine tanker og bekymringer... for det er bestemt ikke alle unge mennesker der kan styre en fest... og slet ikke med 55 vilde unge....

jeg tænker på om du evt, kan tage der hjem, inden... og "rede" de ting fra din barndom du gerne vil havde ikke skal ødelægges... som du selv beskriver er det jo ikke sikkert du kan stomme festen, men måske kan du rede de ting du er bange for bliver ødelagt/stjålet??

Anmeld

9. december 2010

SussieThyssen

Mette. skriver:

Ja, jeg ved hvem naboerne er, men jeg kender dem ikke rigtig godt, for mine forældre flyttede for 3 år siden i deres nuværende hus, og det var efter jeg var flyttet hjemmefra, så jeg har som sådan ikke noget tilhørsforhold til huset og stedet.

Jeg kender bare desværre mange unge mennesker i hans alder i dag, jeg er bare så bange for at blandt de 55, kunne de tænkes alle ikke ved hvad der er dit og mit og det derfor ender med ting som har betydning for mig og min barndom ikke er der når jeg kommer næste gang. Men, deres nabo er faktisk politi betjent, så jeg har også kraftig overvejet at ringe til dem og bede om hjælp. Men på den anden side synes jeg det er lidt fejt at blande dem ind i balladen fordi jeg har en dybt respektløs lillebror som ikke forstår at opføre sig ordentligt! Ih, det er noget af det dilemma.

Ved du hvad..jeg synes ikke det er nogen dårlig ide at ringe til betjent naboen. Hvis han er noget værd, så vil han helt sikkert kun hjælpe med til at holde sådan en uvorn knægt i ørerne.

Problemet er jo, at din bror er over 18 og myndig, men derfor skal han alligevel stå til regnskab for sine "synder".
Man kan jo så spekulere over om det er genetisk, han opfører sig sådan, eller om han er blevet for forkælet under sin opvækst. Men det er da utroligt at sådan en "møgunge" ikke kan opføre sig ordenligt og respektfuldt over for sine forældre, samt sin søster.
Men dine forældre skal naturligvis have besked og snak så med dem omkring det med naboen. Jeg synes det er en rigtig god ide at spørge ham om hjælp. Måske kan det også give den unge mand lidt af en forskrækkelse i livet, hvis "Mads-Betjent" pludseligt står i døren og hilser på INDEN festen, så han ved, der bliver holdt øje med ham.

Kærligst
Sussie

Anmeld

9. december 2010

Giraffen

Mette. skriver:

Puha, det lyder godt nok til din mor også har haft sit at kæmpe med, med dine storebrødre. det må være så hårdt at stå som forældre og være så magtesløse overfor sin børn, som gør fuldstændig som de selv har lyst til.

det lyder dog til de er kommet godt ud på den anden side, og det er jo dog vigtigt. Det værste er jo det ikke kun går ud over dem selv, men hele familien.

Det er faktisk sjovt du nævner det med militæret. Han var for 1 måned tilbage til session, fordi han jo i hans dovenskab ikke havde fået det udskudt som man normalt går når man studere. Jeg talte meget med min far om det ville være rigtig godt for ham, og egentligt var han også selv parat til at droppe skolen for en stund og måske komme lidt væk. Problemet opstod så i at han kun kunne få en plads på Bornholm (de bor i midtjylland), og den ville han ikke have da det er for langt væk. Ellers kan de ikke tilbyde ham noget før udgangen af 2012, og det synes jeg bare er så lang tid han skal gå rundt og faktisk ikke rigtig være tilfreds med sig selv. Jeg tror hvertfald ikke på det bliver bedre som det kører for ham lige nu. Jeg håber han på et tidspunkt bliver lige så stærk som dine brødre og kommer godt ud på den anden side. I bund og grund er jeg bange for det bunder i han føler han SKAL læse fordi begge mine forældre er højtuddannede og jeg selv læser jura. Han giver hvertfald udtryk for han føler han også skal og føler sig for "fin" til at bliver håndværker etc., selvom der på ingen måder er blevet givet udtryk for der er nogle forventninger til ham. - Undskyld den laange smøre, jeg er simpelthen bare så frustreret over ham lige nu.

Jeg fik forresten ringet til mine forældre da de landede i Kansas i morges - min mor er helt ude af den og var nærmest grædefærdig, så nu håber jeg vi finder en løsning som ikke indkluderer fest. Tusind tak fordi du gav dig tid til at svare mig. 

ej hvor ærgerligt at han ikke lige tog springet til bornholm, havde garanteret været godt for ham

Tror også det er svært for en dreng, som måske allerhelst vil være håndværker, hvis han er i en akademiker familie... håber I finder en go løsning og at I får en go idé til at få løst det med den der fest

Anmeld

9. december 2010

Mette.

JustMe skriver:

Til TS:

Tusind tak for dit svar!

Jeg tror helt bestemt du har ret i der ligger mere i grund end blot hans opførsel og det i bund og grund er fordi han er rigtig usikker på sig selv og han har nogle problemer. Problemet ligger i, at ligemeget hvad vi tilbyder og hvor meget vi gerne vil tale med ham og måske finde frem til sagens kerne lukker han helt i. Han går oftest ind på sit værelse og låser døren og nægter at tale til hverken mine forældre eller mig. - Så som du nok kan høre er det rigtig svært hvad vi skal gøre og ikke mindst at trænge igennem skallen til ham.

Og jeg tror du har ret. Jeg tror der er mange unge mennesker idag som går med nogle rigtig trælse tanker og i bund og grund tror jeg meget af det skyldes alle de valg de skal tage. Jeg er ikke sikker på alle i en alder af 15-16 år, er klar til at afgøre hvad de vil fremover som de nærmest skal.

Anmeld

9. december 2010

Mette.

Kay skriver:

jeg er selv en af dem der har fået frihed under ansvar opdragelsen... og jeg har holdt mange fester mens resten af familien var på ferie... og det er altid gået godt...

når det så er sagt, kan jeg rigtig godt forstå dine tanker og bekymringer... for det er bestemt ikke alle unge mennesker der kan styre en fest... og slet ikke med 55 vilde unge....

jeg tænker på om du evt, kan tage der hjem, inden... og "rede" de ting fra din barndom du gerne vil havde ikke skal ødelægges... som du selv beskriver er det jo ikke sikkert du kan stomme festen, men måske kan du rede de ting du er bange for bliver ødelagt/stjålet??

Tusind tak for dit svar. 

Jeg har også selv altid har meget frihed under ansvar, men jeg har heller aldrig misbrugt den og vidste godt hvor grænsen gik. Desværre er min lillebror LANGT fra af samme personlighed som mig, så han ved hvertfald ikke hvordan man styre det og går over grænsen hver gang.

Vi har talt om at køre derop, men det er jo også svært at tømme huset. De har EKSTREMT mange bøger stående over alt i huset som jeg ville blive meget ked af hvis de rører. De bor desuden ikke lige i nærheden af hvor jeg nu bor, så det er bare en træls situation. Mine forældre har fået besked og er ved at prøve at finde en løsning, så håber han aldrig får gennemført festen.

Anmeld

9. december 2010

Mette.

SussieThyssen skriver:

Ved du hvad..jeg synes ikke det er nogen dårlig ide at ringe til betjent naboen. Hvis han er noget værd, så vil han helt sikkert kun hjælpe med til at holde sådan en uvorn knægt i ørerne.

Problemet er jo, at din bror er over 18 og myndig, men derfor skal han alligevel stå til regnskab for sine "synder".
Man kan jo så spekulere over om det er genetisk, han opfører sig sådan, eller om han er blevet for forkælet under sin opvækst. Men det er da utroligt at sådan en "møgunge" ikke kan opføre sig ordenligt og respektfuldt over for sine forældre, samt sin søster.
Men dine forældre skal naturligvis have besked og snak så med dem omkring det med naboen. Jeg synes det er en rigtig god ide at spørge ham om hjælp. Måske kan det også give den unge mand lidt af en forskrækkelse i livet, hvis "Mads-Betjent" pludseligt står i døren og hilser på INDEN festen, så han ved, der bliver holdt øje med ham.

Kærligst
Sussie

Jeg har ringet til mine forældre da de landede i Kansas. (min mor var ikke just begejstret for sådan en opringning efter 24 timers transport.) Hun ile ringe til deres nabo, betjenten, da de jo kender dem og jeg jo som sagt ikke har noget med dem at gøre. Jeg tror nemlig også han vil have en vis respekt for ham, så jeg håber han vil hjælpe.

Ja, han er nemlig myndig, så reelt er det jo faktisk rigtig svært. han bør jo dog stadig overholde husstandens regler når han vil bo hjemme. Ellers burde han pakke sine ting og få sig et sted hvor han kan opføre sig som han vil.

Med hensyn til om han er for forkælet - jeg kan kun sige JA! Problemet ligger i, tror jeg, at jeg jo er ældst og er også altid blevet forkælet meget. Jeg har bare sagtens kunne styre det og har slet ikke den samme personlighed som ham. De har så blot gentaget med ham men effekten er slet ikke den samme. Reelt er han faktisk blevet en hel lille djævel af at få hvad han vil have. Det har stået på så længe efterhånden at jeg ikke ved hvordan han skal få vanen fra sig. Jeg tror eneste udvej er han ikke bor hjemme mere og selv lærer hvad en regning og en økonomi er. Man kan jo derfor også sige det er stykke hen af vejen er mine egne forældres skyld han er som han er, for de har jo skabt ham. Men, det laver bare ikke om på han ikke opføre sig som han burde lige nu og nu står jeg med håret i postkassen da det skære i mit hjerte at tænke på han uden videre er i gang med at rasere hele huset.

Tusind tak for svar. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.