Jeg synes faktisk ikke at sagen er helt så enkel.
Når gravide kvinder går til JM, og oplever at de "bare ikke svinger" med den JM de er blevet henvist til - eller når man som nybagte forældre får en SP som man "Ikke føler sig på bølgelængde med", så er der ingen grænser for hvor vigtigt det er at man gør opmærksom på det og får en ny JM eller SP, fordi det jo er vigtigt at man føler sig i trygge hænder og føler at man kan have tillid til den fagperson man skal behandes af.
- I de situationer her er der nærmest aldrig nogen der beklager sig over at man skifter fagperson. Tvært imod lægges der vægt på at man som patient er "den svage" i magtforholdet og at man derfor skal gøre hvad man kan for trods alt at føle sig tilpas.
Jeg synes det er drøn ærgerligt at nogle patienter har brug for at fravælge personale fordi de ikke kan forlige sig med personens religiøse værdisæt, men ærlig talt så kan jeg godt forstå det. Jeg ville fx selv have det svært hvis jeg skulle behandles af en kronraget læge som havde store tatoverede hagekors op ad armene - fordi symbolikken i det udseende bare i den grad strider imod mine værdier.
Så min holdning er nok at det ALTID skal være i orden at en patient beder om en anden plejeperson, hvis man af en eller anden grund føler at der er behov for det.I forlængelse deraf mener jeg dog at man som patient skal være indforstået med at et skift af plejeperson kan betyde yderligere ventetid på behandling, da en anden læge eller sygeplejerske ikke nødvendigvis er til rådighed øjeblikkeligt (eller samme dag for den sags skyld)
Men mest af alt er jeg meget ked af at vi efterhånden er nået dertil i Danmark hvor den slags problemer opstår. Det ville være så meget rarere hvis folk - herunder jeg selv, evnede at sætte sig ud over forskellige værdisæt.
Anmeld