MÅ da bare lige skyde noget ind her...
Jeg er ssa'er på et pl.hjem. Jeg har stueetagen i et hus på 3 etager, så jeg er rimelig med til at ønke/"fravælge" dem jeg ikke ønsker at arbejde sammen med.
Jeg er faktisk ret ligeglad med hvad farve folk har, køn, alder, størrelse osv osv osv Og tørklæde ell ej..... What ever.... MEN.............. De skal fandeme kunne snakke og FORSTÅ dansk på et ret godt niveau!!!
Og det er der desværre ikke ret mange af de mennesker af anden etnisk baggrund, som vi får sendt ud til os.
Jeg kan simpelthen og desværre ikke se et samarbejde med dem i mit arbejde på pl.hjemmet.
Vi går 2 pers på stueetagen og hvis den anden end mig, har problemer med at begå sig i forhold til anderledes kultur, mormer, snakke og forstå sproget, ja så er der desværre bare ikke tid til det på min etager.
Hvor i mod på husets 1. sal, hvor de går 3 faste, er der ofte mere tid og overskud til en med anden etnisk baggrund.
Det lyder hårdt, men sådan er det ikke ment. Men hvis jeg skal kunne arbejde sammen med en makker, skal h*n kunne arbejde på lige vilkår som enhver der er født i landet hvad angår, normer, sproget, kulturen osv.
I hj.plejen har vi ALT for lidt til og ALT for lidt hænder, men hænderne skal kunne arbejde naturligt alene ellers får de faste bare endnu mere at lave, hvis man altid skal hjælpe, rette, oversætte osv.
Men om tørklædet betyder noget... Næhh... Men det gør baggrunden, sproget og opvæksten.
VH Kloster