Gør "lykkepiller" en lykkelig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2010

Isabeau2206

merle2010 skriver:

jeg tager antidepressiv.. vel osse en slags lykkepiller... på mig hjælper de, så jeg kan have en normal hverdag... i dårlige perioder bliver jeg sat op i medicin, og i gode ned... har en psykiater der styrer min medicin.. jeg startede på dem før jeg blev gravid.. og tager dem stadig den dag idag.. kommer aldrig af med dem, der jeg har tendens til depression.. men hellere tage pillerne og så have det godt med min familie.. men jeg har også diagnosen borderline, så det er noget jeg skal leve med resten af mit liv.. det forsvinder aldrig, men jeg lærer at leve med det..

Når jeg tænker tilbage, har jeg faktisk altid lidt af vinterdepression. Jeg har det bare bedst med sol og sommer Men det er siden min datter kom til verden, at depressionen har stået på. De første par måneder gik alt glimrende, så blev det hverdag og syns´ bare, det var så hårdt nogle gange. Som du siger; dårlige og gode perioder.

Men jeg giver mit nye medicin en chance

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2010

Isabeau2206

Ansemusen skriver:

Må jeg spørge hvornår du startede med at få det dårligt? Var det efter du fik dit barn eller før eller senere?

Det tog til efter, jeg fik min datter, men når jeg tænker tilbage, har jeg altid lidt af vinterdepressioner.

Jeg har det bedst med sol og sommer og varme Men siden Stella kom til verden, er det hele tiden - ikke konstant, har gode og dårlige perioder, men indrømmer, at hvis min kæreste ikke var her og min datter ikke var i dagpleje, så var jeg gået helt ned!

Anmeld

22. november 2010

merle2010

Isabeau2206 skriver:

Når jeg tænker tilbage, har jeg faktisk altid lidt af vinterdepression. Jeg har det bare bedst med sol og sommer Men det er siden min datter kom til verden, at depressionen har stået på. De første par måneder gik alt glimrende, så blev det hverdag og syns´ bare, det var så hårdt nogle gange. Som du siger; dårlige og gode perioder.

Men jeg giver mit nye medicin en chance

sådan er det osse her.. man har det altid bedst når det er lyst udenfor... ja giv pillerne en chance.. det er altid værd at prøve.. tænk hvis det bare var det der skulle til.. jeg kan mærke hvis jeg glemmer at tage min piller.. så daler mit humør og jeg bliver træt.. da jeg var gravid blev jeg sat ned i medicin.. og aldrig har jeg været så depri som da jeg var gravid... men da jeg blev sat op igen, kom mit gamle jeg tilbage..

Anmeld

22. november 2010

Isabeau2206

bette skriver:

jeg tager også 3 piller hver eneste dag.. og måske resten af mit liv.. men hellere det end være angst og depri hele tiden.. på mig hjælper de.. kan mærke en enorm forskel.. min læge tror ik jeg kommer af dem igen.. men skidt med om jeg gør.. vil hellere være glad mor!

hvad hedder dem du får?

De hedder Citalopram Orion, 20 mg. Skal ta´ en halv den første uge inden sengetid, og en hel ugen efter og frem om morgenen. Min læge mente at når der følger kvalme med, kunne jeg ta´ den om aftenen den første uge og måske sove fra det.

Jeg har det som dig; hellere en glad mor

Anmeld

22. november 2010

Isabeau2206

merle2010 skriver:

sådan er det osse her.. man har det altid bedst når det er lyst udenfor... ja giv pillerne en chance.. det er altid værd at prøve.. tænk hvis det bare var det der skulle til.. jeg kan mærke hvis jeg glemmer at tage min piller.. så daler mit humør og jeg bliver træt.. da jeg var gravid blev jeg sat ned i medicin.. og aldrig har jeg været så depri som da jeg var gravid... men da jeg blev sat op igen, kom mit gamle jeg tilbage..

Hvilke bivirkninger har du så oplevet? Det er dem, jeg frygter mest

Anmeld

22. november 2010

merle2010

jeg har ikke haft nogen bivirkninger. så det skal du sku ikke frygte.. men jeg havde abstinenser i 3 uger da jeg blev sat ned i medicin.. det var frygteligt..

Anmeld

22. november 2010

bette

Isabeau2206 skriver:

De hedder Citalopram Orion, 20 mg. Skal ta´ en halv den første uge inden sengetid, og en hel ugen efter og frem om morgenen. Min læge mente at når der følger kvalme med, kunne jeg ta´ den om aftenen den første uge og måske sove fra det.

Jeg har det som dig; hellere en glad mor

dem har jeg også haft.. jeg får dem der hedder sertralin nu. 

tager så 3 af dem dagligt.. og har det godt når jeg tager dem fast.

kan godt mærke det på mig selv hvis jeg glemmer en enkelt gang desværre... så det er virkelig nødvendigt jeg tager dem. 

men jeg tror samtidig også man skal arbejde lidt med sig selv.. 

altså hvis man gerne vil af pillerne igen skal man jo sørge for man har redskaberne til at klare sig uden.. hvis du forstår.. 

Anmeld

22. november 2010

Isabeau2206

Ansemusen skriver:

Hvis der ligger uløste problemer som du ikke tager dig af mens du tager medicinen får du det sandsynligvis ikke helt godt igen men muligvis bedre end uden medicinen. Og så kan symptomerne komme tilbage, når du stopper medicineringen.
Jeg vil virkelig anbefale dig noget terapi som suplement. Det er næsten det vigtigste!

Du bliver IKKE en anden person eller føler dig anderledes som sådan. Bare rolig

Tror måske også bliver nødvendigt, med lidt terapi måske? jeg har netop uløste problemer - ting, jeg har aldrig har fået snakket ud om, og som jeg er sikker på har gjort mig til den person, jeg er idag

Eks. 1. Min stedfar fik mig RKI, da jeg var 18 år - kom selv ud af det som 20 årig, da jeg fandt en skide sød bank(dame)  Desværre har jeg aldrig set en krone fra min stedfar, og min mor, som selv er deprimeret og førtidspensionist, har vel fortrængt det på en måde. Der blir´ aldrig snakket om det...

Eks. 2. Min rigtige far har sclerose, er også deprimeret, har desuden slidgigt, blind på det ene øje, halvblind på det andet, stive lede og bruger det meste af sin tid i sit køkken og kigger ud af vinduet. Som 12 årig, da min mor og far gik fra hinanden, vækkede han mig en nat og bad mig låse døren efter ham - han var på vej ud for at ta´ livet af sig selv! Først for et par år siden fandt jeg ud af, at det var min lillebror som lukkede ham ind igen. Han rystede så meget at han ikke kunne gøre det.

Desuden voldige kærester, mobning, misbrug og lign.  Så jo! Uløste problemer.

Anmeld

22. november 2010

Isabeau2206

merle2010 skriver:

jeg har ikke haft nogen bivirkninger. så det skal du sku ikke frygte.. men jeg havde abstinenser i 3 uger da jeg blev sat ned i medicin.. det var frygteligt..

Det lettede lidt Men vi er jo forskellige - måske har andre haft en masse bivirkninger? 

Anmeld

22. november 2010

Mi

Du bliver ikke lykkelig af antidepressivt medicin, men det gør at man får lidt mere overskud og energi og kan se lidt lysere på tingene. Jeg havde en depression i vinters, har nok altid haft tendens til det. Havde den første depression for fire år siden. Jeg har også angst når jeg har det rigtig skidt.

Jeg sad nede ved lægen og han forklarede mig om medicinen og fortalte at selvom det heddet lykkepiller, så ville jeg ikke blive lykkelig af dem. Til det kunne jeg kun sige, at jeg skam var meget lykkeligt, havde alt i mit lliv som jeg kunne ønske mig og alt var godt, jeg kunne bare ikke lade være med at være ked af det hele tiden.

Medicinen begyndte at hjælpe efter et par uger. Efter en måned var det en del bedre, der blev jeg sat op i dosis, og efter tre måneder havde jeg det rigtig godt. Men der var dage og uger hvor jeg fik tilbagefald, og det var meget ubehagelig.

Håber medicinen hjælper dig hurtig.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.