Undskyld jeg bryder ind i zs tråd, men dit svar stressede mig lige lidt. Hvad er det for en slags papir man skal have i orden for at undgå at skulle betale sit barn/sine børn ud i tilfælde af den ene ægtefælles død?
Vi bor jo i Norge, og skulle det ulykkelige ske, ville vores værdier vel blive fordelt efter norsk ret, selvom jeg er dansk statsborger, eller? Ved du om Norge har en tilsvarende lovgivning som Danmark på det her område, eller ved du hvordan man kan finde ud af det?
Det er jo ikke fordi vi har de helt store værdier på kistebunden, men som du også skriver til z kan det jo ændre sig med tiden.
Jeg kender IKKE norsk ret, men i den danske ret er det således:
De "papirer" jeg taler om er et helt almindeligt og gammeldags testamente!
For at skære det ud i pap, så er det det her det drejer sig om:
Mor K og far M får barn B.
K og M er gift. De har derfor fælleseje. K ejer 7,5 mio og M ejer 2,5 mio. Der samlede bo er derfor på 10 mio. kr.
Så dør K. Så skal boet skiftes. Det betyder at det samlede bo på de 10 mio. først skal deles ud i to dele (henholdsvis K og Ms del) og derefter skal Ks del uddeles til arv.
Da de har fælleseje (det har i DK ALLE ægtefæller medmindre andet er bestemt ved en ægtepagt) så skal halvdelen af Ks bo gives til M og halvdelen af Ms del gives til K. Dvs at K giver 3,75 mio til M og M giver 1,75 mio. til K. De har altså hver 5 mio. kr i bodel!
M kan beholde de 5 mio.
K der er død skal nu have sine 5 mio. kr delt ud til arvingerne. Ifølge den nye arvelov der er trådt i kraft 1/1 2008 så arver ægtefælle og børn 50/50. Dvs. at M får 2,5 mio og B skal have 2,5 mio. kr.
Alt i alt betyder dette at boet skal give B 2,5 mio kr. MEN, hvis nu disse penge ikke står på en konto, men f.eks. er placeret i et hus til 10 mio. kroner, så skal M altså ud og enten LÅNE 2,5 mio. kr i huset til at give til B og hvis M ikke kan dette så skal huset jo sælges for at få de 2,5 mio. kr ud i kontanter til at give til B.
Man har flere muligheder for at begrænse den del B skal have. Man kan ex. testere 3/4 af sit bo til Ægtefællen, og så er tvangsarven på 1/4 som så skal deles 50/50 mellem ægtefælle og barn/børn. Dvs. at ægtefællen kan få op til 15/16 dele af det samlede bo! Man kan også maksimere børnenes arv til 1. mio. kroner hvis man har et meget stort bo!
Derudover gælder i dag en 600.000 kr.s regel hvor at hvis nu boet mellem K og M kun havde været på IALT 700.000 kr. så kan M beholde de 600.000 kr. og så kun dele de 100.000 kr med barnet! Men i beregningen af de 600.000 kr tæller BEGGE parters bodele og forsikringssummer og pensioner osv. Det bliver for næsten alle meget hurtigt mere end 600.000 kr!
Men igen, jeg kender ikke reglerne i Norge! Der er dog en nordisk dødsbo konvention der bestemmer at en skandinavisk borger der bor i et anden skandinavisk land, skal følge det lands regler hvor borgeren sidst har haft bopæl. Dette kan anfægtes af en arving, hvis man har boet der i mindre end 5 år. Tjek det evt. selv ud https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=57572 Derfor tænker jeg at du pt. skal testere efter de norske regler