Omsorgssvigt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. oktober 2010

<3

Dinna88 skriver:

Nemlig. Men jeg håber da de fleste tænker over de ting du skrev?!

Ja og i lige måde da!

Nej men det er et meget følelsesmættet emne for ingen forældre ønsker at gøre sit barn bevidst ondt. Vi prøver alle så godt vi nu kan og ud fra de præmisser som vi kan. Derfor gør det ondt og rammer allerdybest når nogen stiller sig op og peger fingre ad os når det omhandler noget vi ikke selv føler at vi kan ændre på.

Men det er desværre ingen undskyldning for ikke at gøre sit bedste og netop med rygning som er bias i forvejen pga. den særegne status som socialt acceptabelt (mis/for)brug.

Jeg kan utroligt godt lide, jeg kan ikke huske hvis definition, på et misbrug. At et misbrug må være når man ikke selv kan styre det. At noget styrer én. Og der må nikotin jo indgå for jeg kender ingen ryger der kan kontrollere det. Heller ikke da jeg selv røg. Det var da frygteligt og ubehageligt.

Der var ramaskrig da flyene blev røgfrie, værtshuse, cafeer og restauranter mm blev røgfrie og en igangværende debat om gravide har ret til at ryge/pleje sit (mis/for)brug eller om man skal være mere konsekvente ud fra samfundets bedste interesser at gravide ikke må ryge ligesom ts sagde med Sverige og Norge. Fordi børn født af rygere er mere syge og de koster deraf samfundet flere penge for slet ikke at tale om rygere koster samfundet ekstremt mange penge. Ud fra samfundets og velfærdssamfundets synspunkt så er ikke-rygere bare bedre borgere, de koster mindre og producere mere (mindre sygedage og mindre afbrydelser i arbejdstiden).

Jeg tvivler ikke på at vi her i Danmark nok skal nå samme sted hen som i Sverige og Norge om ikke så mange år, og der er rygning defineret som på grænsen til et misbrug fordi der bliver grebet ind når det "går ud over andre" her et ufødt barn. Den udvikling bliver spændende at følge netop fordi den vil være dagsordensættende uanset om vi kan lide den udvikling eller ej.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2010

Na-Wi

Laulund87 skriver:

Det er da kun nogle få stykker der ikke kan finde ud af at skrive pænt selvom man ikke er enige. Man kan jo ikke lade være med at lave en debat fordi enkelte ikke kan finde ud af det..Jeg synes ellers, med enkelte tilfælde, at der har været en pæn tone

Jeg synes bare det er for dumt, hvorfor skal man hive den debat frem igen? Og oven i købet kalde en ryger for en misbruger, det er altså lidt farligt set i mine øjne, og fuldstændig unødvendigt!

Anmeld

19. oktober 2010

Dinna88

Naannaa87 skriver:

Jeg gider da ikke skrive privat til dig!! Jeg stillede dig et spørgsmål da jeg synes din tråd er fuldstændig ude i hampen, og fordi jeg synes at det er dumt at lave sådan en debat igen..

Jeg synes at sådan som du stiller det op, er bare for fristende til at folk skal blive uvenner og skide sure på hinanden.. Måske du skulle have ventet 1 uges tid med den..

Igen: skriv til mig privat, hvis du vil noget som ikke har med tråden at gøre. 

Folk må se ud over deres egne tåspidser, hvis de tog denne tråd som endnu en debat om rygning.

Anmeld

19. oktober 2010

Diana...

Naannaa87 skriver:

Jeg gider da ikke skrive privat til dig!! Jeg stillede dig et spørgsmål da jeg synes din tråd er fuldstændig ude i hampen, og fordi jeg synes at det er dumt at lave sådan en debat igen..

Jeg synes at sådan som du stiller det op, er bare for fristende til at folk skal blive uvenner og skide sure på hinanden.. Måske du skulle have ventet 1 uges tid med den..

Prøv at læs hendes indlæg igen, jeg er selv en af dem der ikke lige så skyllemiddel i hendes indlæg men har så lige skrevet med hende privat, men det handler jo om mange flere ting end rygning. Jeg forstå ikke du ikke springer over denne tråd for der er kun et par stykker som ikke kan finde ud af at debatte i denne debat desværre for jeg synes faktisk at den for engang skyld er rigtig spændende. 

Knus Diana

Anmeld

19. oktober 2010

Laulund87

Naannaa87 skriver:

Jeg synes bare det er for dumt, hvorfor skal man hive den debat frem igen? Og oven i købet kalde en ryger for en misbruger, det er altså lidt farligt set i mine øjne, og fuldstændig unødvendigt!

Men jeg synes ikke hun skriver at rygere er misbrugere? Hun spørger om andre mener det er omsorgssvigt at ryge i graviditeten..

Det er klart et ømt emne, jeg forstår bare ikke at man ikke kan skrive sin mening i en ordentlig tone og så lige tælle til ti inden man skriver..Men jeg ved selv at det kan være svært

Anmeld

19. oktober 2010

Diana...

Jeg ved ikke om jeg ville kalde det omsorgssvigt men jeg kan ikke forstå at vi ikke beskytter vores børn hvor vi kan fx med rygning, skyldemiddel osv. 

Ja der er bilos osv ude i den store verden men der er nu en gang noget vi ikke kan beskytte dem mod det kan vi altså med rygning og skyldemiddel osv.  

Knus Diana der er mega anti ryger og ikke bruger skyldemiddel og kun bruger naturel MEN har en mand der er ryger og overhoved ikke er klar til at stoppe 

Anmeld

19. oktober 2010

Dinna88

Kirle skriver:

Ja og i lige måde da!

Nej men det er et meget følelsesmættet emne for ingen forældre ønsker at gøre sit barn bevidst ondt. Vi prøver alle så godt vi nu kan og ud fra de præmisser som vi kan. Derfor gør det ondt og rammer allerdybest når nogen stiller sig op og peger fingre ad os når det omhandler noget vi ikke selv føler at vi kan ændre på.

Men det er desværre ingen undskyldning for ikke at gøre sit bedste og netop med rygning som er bias i forvejen pga. den særegne status som socialt acceptabelt (mis/for)brug.

Jeg kan utroligt godt lide, jeg kan ikke huske hvis definition, på et misbrug. At et misbrug må være når man ikke selv kan styre det. At noget styrer én. Og der må nikotin jo indgå for jeg kender ingen ryger der kan kontrollere det. Heller ikke da jeg selv røg. Det var da frygteligt og ubehageligt.

Der var ramaskrig da flyene blev røgfrie, værtshuse, cafeer og restauranter mm blev røgfrie og en igangværende debat om gravide har ret til at ryge/pleje sit (mis/for)brug eller om man skal være mere konsekvente ud fra samfundets bedste interesser at gravide ikke må ryge ligesom ts sagde med Sverige og Norge. Fordi børn født af rygere er mere syge og de koster deraf samfundet flere penge for slet ikke at tale om rygere koster samfundet ekstremt mange penge. Ud fra samfundets og velfærdssamfundets synspunkt så er ikke-rygere bare bedre borgere, de koster mindre og producere mere (mindre sygedage og mindre afbrydelser i arbejdstiden).

Jeg tvivler ikke på at vi her i Danmark nok skal nå samme sted hen som i Sverige og Norge om ikke så mange år, og der er rygning defineret som på grænsen til et misbrug fordi der bliver grebet ind når det "går ud over andre" her et ufødt barn. Den udvikling bliver spændende at følge netop fordi den vil være dagsordensættende uanset om vi kan lide den udvikling eller ej.

Bare lige for at gøre det kort, så får du lige en  Du har fat i det jeg selv mener, og du holder dig faktisk til noget relevant indenfor emnet. Men! Nok om rygning. tråden var ikke for at ramme rygerne, det er trods alt ikke min skyld, at rygning er omsorgssvigt. Men enough is enough omkring rygningen.

Men det er umådeligt sandt, at fordi vi har den universelle velfærdsstat så burde folk tænke lidt videre. Når deres børn ender med allergi senere i livet fordi det er blevet udsat for parfume under graviditeten, så er det jo "gratis" behandling. Meget groft sagt.

Anmeld

19. oktober 2010

BabyStella!

Dinna88 skriver:

Hej!
Jeg sad i psykologi her den anden dag og havde om omsorgssvigt... Og så kom jeg til at tænke på den debat med at ryge under graviditet. Og dette er IKKE for at hive op i emnet igen (Der er en grund til at det er blevet låst jo) men det viser sig faktisk, at det er omsorgssvigt, hvis moderen har et misbrug under graviditeten. Jeg har aldrig tænkt over det, men selvfølgelig giver det da mening?

Det slog mig også lige at der er så fantastisk mange der er ligeglade med skyllemiddel osv, da "de jo ikke kan beskytte" barnet mod alt. Men hey, de udsætter jo faktisk deres børn for omsorgssvigt? I DK er der ingen paragraffer for det, men andre lande (Tror bl.a. det var Norge og Sverige) der kan man tvinge moderen i behandling. Tror så nok ikke lige de smider en moder i fængsel for at bruge en mascara med parabener i, men altså....

Jeg ved ikke helt hvor meget debat der er i det her, men det er da stof til eftertanke?  

Jeg ville gerne ha´ skrevet anonym, men skidt - jeg har jo gjort en god gerning, mener jeg selv.

Min lillebrors ekskæreste røg hash, mens hun var gravid. Heldigvis fejler datteren ikke noget nu, indtil videre. Da hun var blevet født, sagde moderen at hun ville stoppe med og ryge, både hash og cigaretter... Hun mente at det var i orden, når hun jo røg udenfor, problemet var bare at hun tog barnet med derud

For et par mdr. siden flyttede hun tættere på mig - ikke at vi snakker samme overhovedet! Men vi har fælles venner og de fortalte mig at hun stadig ikke er stoppet med at ryge hverken hash eller cigaretter, og jeg ved også at hun tager piller (for at blive skæv), mens barnet er hjemme. Hendes nye kærester er heller ikke særlig interesseret i barnet, så det meste af tiden får hun lov til bare og sidde for sig selv og lege; hun er snart 2 år.

Efter alt hvad jeg har fået at vide omkring den måde, de levede på, fra vores fælles venner, som heller ikke var vilde med den måde, hun opdragede sin datter på, så kunne jeg ikke holde kæft mere. Jeg ringede til kommunen og de har taget sagen i deres hænder. Hun har været under opvågning før, pga. hendes misbrug, så der skete hurtigt noget i sagen.

Igen fra fælles bekendte ved jeg at datteren nu bor hos din mormor, som hun alligevel var ved det meste af tiden, og moderen er kommet på afvænning.

Sådan skal et barn IKKE leve, med misbrug og ligegyldighed - det kalder jeg omsorgssvigt!

Anmeld

19. oktober 2010

Meliora

Naannaa87 skriver:

Denne debat er ikke lige så langt ude i hampen som det at ryge når man er gravid:-) forstår ikke hvorfor jer der udsætter jeres ufødte børn for den slags, ikke kan være voksne nok til at sige "ja vi vælger at sætte vores lyst højere end vores barns helbred, velvidende om de pinsler vi udsætter dem for" i stedet for at betvivle hvor farligt i tror det IKKE er, og komme med alle mulige historier om folk der har fået normale børn.

Anmeld

19. oktober 2010

Na-Wi

Diana... skriver:

Prøv at læs hendes indlæg igen, jeg er selv en af dem der ikke lige så skyllemiddel i hendes indlæg men har så lige skrevet med hende privat, men det handler jo om mange flere ting end rygning. Jeg forstå ikke du ikke springer over denne tråd for der er kun et par stykker som ikke kan finde ud af at debatte i denne debat desværre for jeg synes faktisk at den for engang skyld er rigtig spændende. 

Knus Diana

Jeg synes det er lige stramt nok når hun ligger op til at en ryger er en misbruger og derfor forstår jeg godt at folk har reageret som de nu har gjort (rygerne) .. Jeg er ligeglad med skyllemiddel osv, jeg synes bare det er sjovt hun skriver at det ikke er for at folk skal blive uenige om rygning igen, men det er jo netop det hun lægger op til! i mine øjne..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.