Donoræg..... Hvad er jeres holdning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.526 visninger
52 svar
0 synes godt om
8. oktober 2010

Anonym trådstarter

Jeg skriver anonymt fordi jeg har oplevet rigtig mange negative tilbagemeldinger når jeg har fortalt folk at jeg har fået et barn vha. æg fra en anden kvinde. Bla. fra min svigermor som direkte sagde til mig at så ville det jo ikke være mit barn....

Jeg er i den ulykkelige situation at mine egne æg ikke kan befrugtes, hverken af min mands sæd eller donorsæd. Vi har været igennem alverdens kunstige befrugtningsforsøg, uden held. Derfor var vores eneste mulighed for at få "vores egne" børn altså donoræg. Vi blev skrevet på venteliste og modtog efter ca 2 måneder 2 æg som begge blev befrugtet med min mands sæd og derefter sat tilbage. Det førte dog desværre ikke til en graviditet. Vi prøvede igen, modtog igen 2 æg og fik et skønt barn ud af det.

Havde vi ikke modtaget æg ville vi aldrig have fået børn. Adoption er ikke en mulighed for os pga. kronisk sygdom.

I mine øjne er vores barn helt og aldeles mit.... Jeg har båret det i min mave, delt blod med det og født det. Vi elsker det betingelsesløst og det er virkelig vores lille mirakelbarn, og nok osse det eneste vi får. Pengene rækker ikke til endnu et forsøg med donoræg (det koster 40.000 for et enkelt forsøg).

Jeg burde nok være stærk og stå frem og sige "Vi har fået barn vha. donoræg", for i mine øjne er det ikke anderledes end at adoptere. Men jeg har som sagt oplevet så mange negative kommentarer fra folk, at jeg er blevet bange for at være ærlig omkring det. Men der kommer jo et tidspunkt hvor vi er nødt til at tage stilling til om vores barn skal vide at jeg ikke er dets biologiske mor...

Hvad er jeres holdning til donoræg og donorsæd for den sags skyld? Jeg vil gerne have både positive og negative tilbagemeldinger, selvom nogle måske kan være sårende. Jeg har jo selv valgt at oprette tråden. Så kom frisk.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2010

Svei

Min holdning er klart at det ikke burde være lovligt at bruge anonym donor, hverken sæd eller æg. Jeg synes det er synd for børnene, at man bevidst fratager dem muligheden for at få en viden om deres genetiske historie. Men åben synes jeg er en god ting og lige meget hvad, så er det jo forældrene de vokser op hos, om det er adoption eller donor, men altså, mennesker mener jeg så vidt det er muligt, at de har krav på og brug for at vide hvad de kommer af.

Jeg synes det er synd for barnet.

Når alt det er sagt og barnet er der, så skylder i det at være ærlige fra start og fortælle historien om det lille donoræg som en naturlig del af jeres barns historie....præcis som adoptionsbørn også har deres historie...at keve på en løgn tror jeg ikke på er godt eller særlig sikkert...en dag kommer sandheden og så kan barnet nemt føle sig snydt og komme i en krise.

Så ærlighed.

Anmeld

8. oktober 2010

VIPpigen

Jeg er meget positiv over det. Vil faktisk rigtig gerne selv donere æg, og snakkede også med dem ovre på odense universitetshospital sidste år. Det var inden jeg mødte kæresten, og skulle bare have en tid, men så lang nåede jeg aldrig. Så dukkede MANDEN op, og fik ikke taget snakken med ham om det. Og ja nu er jeg så selv gravid. Kan ikke huske hvor aldersgrænsen er, for ellers vil jeg rigtig gerne stadig donere æg, også nu da vi rent faktisk ved at de fungere (måske lidt for godt sammen med mandens sæd).

Men ved du om i har mulighed for på nogen måder at kontakte kvinden som har doneret æg HVIS barnet bliver syg, og evt skal have en transplantation (staves)

Jeg ved jeg aldrig vil se barnet som mit, det er ikke mig der har båret rundt på det i de 9 måneder, og det er ikke mig der har opdraget det, jeg har bare hjulpet et par som brændende ønskede børn, og derfor ville jeg selvfølgelig hvis jeg kunne også hjælpe hvis barnet bliver sygt

Jeg forstår ikke man ser negativt på det, syntes det er alletiders mulighed netop for dem hvor æggene ikke fungere, men selv kan bære dem under deres hjerte.

Anmeld

8. oktober 2010

louise8723

Jeg synes at det er FANTASTISK at der findes løsninger til par hvor der enten er den ene eller anden faktore der spiller ind for at de ikke kan få børn!

Men mht det med åben/anonym donor kan jeg ikke lige tage stilling til da jeg er sådan lidt ja og nej

Anmeld

8. oktober 2010

Anonym trådstarter

VIPpigen skriver:

Jeg er meget positiv over det. Vil faktisk rigtig gerne selv donere æg, og snakkede også med dem ovre på odense universitetshospital sidste år. Det var inden jeg mødte kæresten, og skulle bare have en tid, men så lang nåede jeg aldrig. Så dukkede MANDEN op, og fik ikke taget snakken med ham om det. Og ja nu er jeg så selv gravid. Kan ikke huske hvor aldersgrænsen er, for ellers vil jeg rigtig gerne stadig donere æg, også nu da vi rent faktisk ved at de fungere (måske lidt for godt sammen med mandens sæd).

Men ved du om i har mulighed for på nogen måder at kontakte kvinden som har doneret æg HVIS barnet bliver syg, og evt skal have en transplantation (staves)

Jeg ved jeg aldrig vil se barnet som mit, det er ikke mig der har båret rundt på det i de 9 måneder, og det er ikke mig der har opdraget det, jeg har bare hjulpet et par som brændende ønskede børn, og derfor ville jeg selvfølgelig hvis jeg kunne også hjælpe hvis barnet bliver sygt

Jeg forstår ikke man ser negativt på det, syntes det er alletiders mulighed netop for dem hvor æggene ikke fungere, men selv kan bære dem under deres hjerte.

Nej donor er 100% anonym, så vi kan aldrig få at vide hvem hun er.

Alt vi ved er at hun har gjort det muligt for os at blive forældre til et lille ønskebarn, og det er i mine øjne en utrolig uselvisk handling.

Anmeld

8. oktober 2010

Anonym trådstarter

VIPpigen skriver:

Jeg er jo af gode grunde ikke enig med dig, men jeg respekterer din holdning.

Jeg er dog enig med dig i det med ærligheden. Vores barn har ret til at vide hvor det kommer fra, og den dag kommer jo hvor vi må fortælle hvordan det hele hænger sammen. Det er dog ikke en dag jeg ser frem til, for er da dødsens angst for at blive "kasseret" som mor.

Anmeld

8. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Anonym skriver:

Jeg er dog enig med dig i det med ærligheden. Vores barn har ret til at vide hvor det kommer fra, og den dag kommer jo hvor vi må fortælle hvordan det hele hænger sammen. Det er dog ikke en dag jeg ser frem til, for er da dødsens angst for at blive "kasseret" som mor.

Jeg tror du citerede den forkerte

Anmeld

8. oktober 2010

VIPpigen

Rosa skriver:

Jeg tror du citerede den forkerte

Sad lige og tænkte det samme....

Anmeld

8. oktober 2010

VIPpigen

Anonym skriver:

Sikker på den ikke var til hende der lavede indlæg over mig

Anmeld

8. oktober 2010

klmf

Min holdning er at det er da helt OK - har selv overvejet at blive donor. Hvorfor skal jeg gå og gemme på en masse æg, når jeg egentlig kun skal bruge 2 af dem?? Men kan ikke helt overskue det med hormonbehandlingen - og så tænker jeg også lidt; hvad hvis Oliver bliver forelsket i en pige, der minder lidt om ham selv?? Uh, bare tanken om at et barn jeg har leveret ægget til lige pludselig er der ved et tilfælde, det er lidt skræmmende. Så jeg ville personligt foretrække at være åben donor, så barnet kan få at vide hvem jeg og min familie er, og kan trække genetisk information hvis han/hun får brug for det.

Godt for jer at I fik jeres lille vidunder og op i numsen med svigermor, hun har da ikke fattet meget af, hvad der gør en forælder til forælder. SELVFØLGELIG er det da jeres barn; det var der da ikke nogen der kunne finde på at sige til adoptiv-forældre. Tsk tsk...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.