Hjemløs-ligeglad eller dårlig smag i munden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2010

Miss.Sunshine

smillaluna skriver:

Giver dig helt ret!

Jeg var osse en tur i gågaden den anden dag og mødte en mand som solgte "Hus forbi". Han var osse smilende og hilste på alle mennesker. Jeg købte avisen af ham for 20 kr og gav ham 5 kr ekstra. Ved at de pr avis de sælger selv får 8 kr. Det kan sku godt være de bruger pengene på bajere, men det kan da osse godt være at de rent faktisk køber mad for pengene. Og er det egentlig ikke osse ligegyldigt hvad de bruger pengene på.....

Lige præcis! Mener også de selv må bestemme hvad de bruger pengene på. Herre Gud altså,hvis en øl kan få deres tilværelse til at virke mere lys,så lad dem dog. Hvis jeg overhovedet skulle  kunne forstå, at nogen røg på øl vognen, så må det da være dem!

Tænk at sove i en busk og aldrig ha et hjem at vågne op i. Konstant at skulle tigge sig til hjælp hos andre. Blive set ned på,hånet,ignoreret osv. det må fandme være hårdt. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2010

AnnetteG

Da jeg boede i Storkøbenhavn købte jeg ofte hus forbi, og syntes endda at der tit var interessante artikler i bladet. Som udgangspunkt har jeg ondt af de hjemløse, og det er uanset hvordan de har valgt at forvalte deres liv med alkohol etc. Det gør mig ondt at de ikke magter at skabe et bedre liv for dem selv og undnytte at vi i Danmark har et socialt sikkerhedsnet som burde kunne samle dem op. Det gør mig ondt at mange fører en sølle tilværelse, som udstødte fra det samfund vi andre lever i. Man kan ikke redde hele verden, men i det mindste er et imødekommende smil stadig gratis, og er sikkert mere end velkomment.  

Anmeld

8. oktober 2010

Faith

Miss.Sunshine skriver:

Lige præcis! Mener også de selv må bestemme hvad de bruger pengene på. Herre Gud altså,hvis en øl kan få deres tilværelse til at virke mere lys,så lad dem dog. Hvis jeg overhovedet skulle  kunne forstå, at nogen røg på øl vognen, så må det da være dem!

Tænk at sove i en busk og aldrig ha et hjem at vågne op i. Konstant at skulle tigge sig til hjælp hos andre. Blive set ned på,hånet,ignoreret osv. det må fandme være hårdt. 

Anmeld

8. oktober 2010

Faith

AnnetteG skriver:

Da jeg boede i Storkøbenhavn købte jeg ofte hus forbi, og syntes endda at der tit var interessante artikler i bladet. Som udgangspunkt har jeg ondt af de hjemløse, og det er uanset hvordan de har valgt at forvalte deres liv med alkohol etc. Det gør mig ondt at de ikke magter at skabe et bedre liv for dem selv og undnytte at vi i Danmark har et socialt sikkerhedsnet som burde kunne samle dem op. Det gør mig ondt at mange fører en sølle tilværelse, som udstødte fra det samfund vi andre lever i. Man kan ikke redde hele verden, men i det mindste er et imødekommende smil stadig gratis, og er sikkert mere end velkomment.  

Rigtig godt skrevet!

Anmeld

8. oktober 2010

SussieThyssen

Miss.Sunshine skriver:

I dag var jeg ude og handle og der stod en pige og solgte de der "hjemløs avisen" (Hus forbi) og jeg fik det simpelthen så skidt da jeg havde snakket med hende. Jeg kan faktisk ikke slippe hende ( i tankerne)

Hun var SÅ glad og smilende og ønskede ALLE god weekend, OGSÅ dem der bare ignorerede hende 100% Og det slog mig hvor vildt det er. Vi andre kan drøne dybt mugne gennem butikkerne og være skide stressede og føle verden går imod os pga småting,og hun står der og smiler sødt til alle og har ingenting. Engang imellem kunne vi altså lære noget.

Altså er det kun mig der kan blive fuldstændig forarget over folk bare går forbi og ser gennem dem som var de luft?

Kan man i det mindste ikke bare sige"nej tak"?

Og så syntes jeg vi skal tænke mere over hvor privilligerede vi egentlig er.

Og jeg behøver IKKE indlæg om at mange lader som om de er hjemløse bla bla bla, jeg ved godt nogle sikkert ikke har mere pli i livet.

Jeg syntes bare vi skal sende en tanke til dem der faktisk ikke har et hjem,en familie,får mad hver dag og ikke aner hvad det vil sige at ha det så godt som vi har det.

Vi er så pisse heldige.

Knus til jer

Altid godt engang imellem at blive tvunget til at stoppe op og se hvor godt man selv har det i forhold til så mange andre.
I mine helt unge år, arbejdede jeg som frivillig i Nikolaj-tjenesten i KBH. Der mødte man mange af de skæve eksistenser og folk i fortvivlet nød. Der var mange dybe hjertesuk og små tårer i øjenkrogen, men der var også mange store smil og latter.

Jo, hvis vi alle blot engang imellem ville tage os tiden til at tænke en ekstra gang over verden og livet, så ville vi selv blive rigere mennesker.
Tak for påmindelsen!

Kærligst
Sussie

Anmeld

8. oktober 2010

kirsti

Tror du skal se sådan på det at dem der sælger hjemløse avisen ikke er helt tabt.

Systemet med avisen er jo at de køber x antal aviser for er det 12 eller 8kr pr stk og så får fortjenesten op til de 20kr det vil sige de kan altså se så langt at pengene ikke ryger på stoffer og sprut men på aviser de kan tjene penge på inden der ryger stoffer og sprut i lommen.

Anmeld

8. oktober 2010

Hasselnødden

Miss.Sunshine skriver:

I dag var jeg ude og handle og der stod en pige og solgte de der "hjemløs avisen" (Hus forbi) og jeg fik det simpelthen så skidt da jeg havde snakket med hende. Jeg kan faktisk ikke slippe hende ( i tankerne)

Hun var SÅ glad og smilende og ønskede ALLE god weekend, OGSÅ dem der bare ignorerede hende 100% Og det slog mig hvor vildt det er. Vi andre kan drøne dybt mugne gennem butikkerne og være skide stressede og føle verden går imod os pga småting,og hun står der og smiler sødt til alle og har ingenting. Engang imellem kunne vi altså lære noget.

Altså er det kun mig der kan blive fuldstændig forarget over folk bare går forbi og ser gennem dem som var de luft?

Kan man i det mindste ikke bare sige"nej tak"?

Og så syntes jeg vi skal tænke mere over hvor privilligerede vi egentlig er.

Og jeg behøver IKKE indlæg om at mange lader som om de er hjemløse bla bla bla, jeg ved godt nogle sikkert ikke har mere pli i livet.

Jeg syntes bare vi skal sende en tanke til dem der faktisk ikke har et hjem,en familie,får mad hver dag og ikke aner hvad det vil sige at ha det så godt som vi har det.

Vi er så pisse heldige.

Knus til jer

Jeg vil give dig ret! Super godt formuleret, lige mine ord! God tråd!

Men det siger jo desværre mere om dem end om os, der faktisk mener at andre mennesker uanset omstændighed bør behandles, som vi selv ønsker at blive behandlet! Samfundet har desværre opflasket/opforstret selvcentrerede uopdragne egoister, som kun kan se sin egen næse og hvad end der kommer i vejen, skal det bare tromles.

De skulle prøve at være i deres sko - hvem ved? Der kan ske mange uforudsigelige ting i ens liv. Karma is a .... !

Anmeld

8. oktober 2010

LilyMarleen

Jeg sidder helt og får tåre i øjne når jeg læser det her indlæg. Jeg køber avisen hver månede, og jeg donere penge til husforbi hver månede. De gør det bare skide godt. Der er meget jeg ikke støtter op om. dyr, afrika insamlinger osv. Men vores egne. Dem kan man ikke bare lade i stikken.  (Ikke at man kan det med de andre, men der er der andre der støtter) Mange har et rigtig hårdt liv. Og der er grunde til at de er der hvor de er. Og ja, du har evig ret. VI ER PISSE PRIVILLIGERERT! Jeg har et stort rødt blødene hjerte der banker rigtig hårdt og hurtigt for de subsistensløse.

Anmeld

8. oktober 2010

Hasselnødden

Miss.Sunshine skriver:

Årh hvor var det dejligt med den ældre dame

Jeg har også haft købt mad til dem og det er de virkelig blevet glade for, så tror da ikke de kun sætter pris på øl ihvertfald.

Da jeg var barn havde vi et fast par vagabonder der kom i sommer halvåret. De kom hver lørdag og så havde min mor smurt en kæmpe madpakke til dem hver,som de satte sig og nød på terassen,og bagefter fik de en kop kaffe og så fyldte hun deres thermokander med kaffe og gav dem en ekstra madpakke med.

Jeg tror de kom fast i en 6-7 år og jeg elskede at snakke med dem. de var simpelthen så venlige og søde begge to

Miss-Sunshine: Sikke en smuk fortælling og hils din mor og sig at ihvertfald een er blevet rørt af hendes handling! Sikke et dejligt hjerte din mor har, og sikke en skøn rollemodel at have! Jeg sidder helt og ønsker at der kommer vagabonder forbi hos os, så jeg kan gøre det samme - Pay it forward, på en måde

Anmeld

8. oktober 2010

Mig med maven

Jeg køber ALTID hjemløse avisen, eller rettere, giver den hjemløde 20,- men siger at han/hun skal sælge avisen igen, da jeg ikke får den læst!

Jeg synes godt man kan sige pænt nej tak, eller lign. Det andet bryder jeg mig personligt ikke om!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.