sbs78 skriver:
Efter at i fået børn. Hvor holder i så jul henne??
Begrund gerne jeres svar

Uhhh jul..jeg ELSKER julen.
I vores familie er det årets store højtid, og den vi glæder os til i måneder.
Igennem hele mit liv er julen blevet holdt hos mine forældre, og efter min far døde, og mor solgte gården, har vi fortsat holdt den hos mor i hendes hus.
Vi er julefanatikere, det skal indrømmes. Vi lægger ud med juleklippeklistre og bagte æbler d. 1. dec eller 1. søndag i advent, hvad der nu kommer først, og så bliver der ellers julet dag for dag.
D. 19 dec. tager vi her i huset juletræet ind om aftenen og pynter det.
Og alt hvad vi køber af julegaver kommer ind under det.
Det gør fødselsdagsgaverne også, for vi er 2 i familien, der har fødselsdag imellem jul og nytår.
D. 24 dec. tager vi til sjælland, og så er der totalt lukket for omverdenen i de næste dage. Familien står på programmet i en hel uge. Vi samles hos min mor, og så bliver der ellers hygget med julemad, knas og guf, samværd, spil, læsning og kommen hinanden ved. Vi står op når det passer os og går i seng når det passer os, og slægtens medlemmer kommer og slår sig ned som det nu passer bedst.
Vi holder IKKE julefrokoster. Set med vores øjne er det en vederstyggelighed med al den jagen rundt i juledagene. De er fredhellige. Selvfølgelig kan venner og familie kigge forbi, blive budt af julemaden og få kaffe, men da vi er en familie der ikke drikker alkohol, er alle klarhovede døgnet rundt, og vi har det gudsbenådet vidunderligt i vores samværd.
D. 27. kommer så Rebecka's fødselsdag. Vi har tradition med morgenbord, hvor der serveres morgenbrød og varm chokolade med flødeskum, og så bliver der "igen" pakket gaver op. Dagen bliver brugt til hygge, og fødselsdagsbarnet bestemmer hvad vi skal i løbet af dagen. Nogle gange tager vi ud og bowle, andre gange i biffen, eller der bliver hygget om eftermiddagen eller aften med gæster.
Så slapper vi liiige lidt af igen, men stadig med familien i centrum, gåen og kommen, og vi rykker måske lidt rundt og forlægger domicilet til en af de andre husstande i familien.
D. 30 dec. er det så min fødselsdag...hehe.
Jeg må dog indrømme at igennem årene har jeg mistet noget af lysten til at sætte særligt focus på den. Men vi gentager da ritualet med morgenbord og alt til faget hørende. Det er sjældent jeg har gæster på min dag, jeg gider simpelthen ikke. Men somme tider så kommer "onklerne" og så får vi lidt godt at spise om aftenen eller vi tager ud og bowle, hvis den ikke allerede er blevet brugt på Rebecka's dag. Eller hvis det er en særligt smuk dag (hvad der somme tider sker..hehe) Så kører vi en lang tur om eftermiddagen og drikker måske te på en hyggelig kro.
Så har vi nytårs aften.
Den holder vi hos os, og det er blevet en tradition efter min far døde. Vi begyndte på det det første år efter hans død, fordi det var hårdt for min mor med en nytårs aften uden min far, og det har så hængt ved lige siden.
Igen samles så mange medlemmer af familien som muligt, vi har lys i vores juletræ (iøvrigt bruger vi rigtigt meget vores juletræer med levende lys) og vi får god mad, ser dronningens nytårstale og hygger.
Undervejs bliver der fyret krudt af i små portioner aht. mindre børn, som er tiltet til midnat, og resten bliver så brændt af efter.
Nytårs dag slapper vi af, vi gider ikke lave en dyt, og har det pragtfuldt.
Sådan foregår vores jul, og vi elsker den.
I år overvejer vi dog kraftigt at flytte julen til os, og det skyldes flere faktorer.
Dels er min mor ved at blive en ældre dame, og hun er ikke så stærk mere, og så skal min ældste nedkomme lige omkring det tidspunkt. Og en højgravid på Sjælland med 2 børn på 5 og 6 år, hvor fødestedet er Svendborg, alt besværet med at tage frem og til bage, fordi de ikke kan overnatte i hendes tilstand, nej den går ikke. Så det ender nok med, at det bliver her.
Men det gør heller ikke noget. Vi åbner gerne vores døre og vil prøve at skabe lige så stor julehygge for hele slægten, som min far og mor har gjort i sin tid.
Julen varer hos os lige til d. 6 januar, hvor vi har lys i juletræerne for sidste gang og vi spiser risengrød. Dagen efter tager vi træet ned og så bliver al pynten pakket ned.
Og når det hele er væk, så begynder vi igen at glæde os til næste jul.

Kærligst
Sussie