Nej, jeg er ikke overtroisk, for det strider mod min fornuft og min tro på logisk sammenhæng i alting. Jeg kan ikke finde nogen fornuftige argumenter for, hvorfor pokker man ikke skulle forberede en kommende baby's ankomst. Og helst så tidligt som muligt, mens man stadig har energien og overskuddet og tiden. Det er jo ren overtro fra de gamle, uoplyste tider, hvor man ikke vidste hvordan tingene hænger sammen og derfor bare ledte efter en eller anden forklaring.
Således har jeg allerede købt tremmeseng, bæresele og en del babytøj og køber også snart barnevogn og autostol, på trods af at jeg først er i uge 5. Men jeg har været gravid to gange før i løbet af det sidste år, så jeg har også haft meget forberedelsestid :-)
Jeg hverken kan eller vil vente med at købe ind til det. Dels fordi jeg har brug for at fordele udgifterne. Har ikke råd eller mulighed for at købe det hele i sidste øjeblik. Og det ville da også være fjollet.
Men det irriterer mig at folk går rundt og spreder frygt med deres overtro, som slet ikke har noget fundament. Hvis folk siger til mig: "du skal ikke gå under stiger" ja, det kan jeg godt se fornuften. For risikoen for, at man får noget i hovedet, hvis der står en og arbejder oppe på den, er jo trods alt til stede. Og sådan er der jo nogle ting, som giver mening og fornuft. Men den der med, at man man ikke må glæde sig for tidligt, fx i form af at købe udstyr før babyen er der, kan for mig at se kun bunde i, at der i gamle dage var mange børne dødsfald eller spontane aborter pga. dårlig hygiejne, dårlige boligforhold og leveforhold, fattigdom osv. Og derfor ville man skåne kvinden ift. at miste barnet, da sandsynligheden var stor.
Idag, hvor vi har helt andre forhold, og tabet af en barn, eller børne dødsfald slet ikke er på det niveau, er der jo ikke den samme grund til bekymring. Og desuden så må det også være et spm om, hvordan den enkelte kvinde har det med det. Man må være intelligent og forholde sig til sin situation. Når man holder sandsynlighed og muligheder op, ved og forholder sig til at der selvfølgelig ER en risiko og har taget stilling til, hvad man vil gøre i det tilfælde, så må man jo selv vurdere, hvordan man vil forholde sig til det. Jeg har det sådan, at skulle jeg opleve et vindæg eller en SA igen og det virkelig om to-tre år efter fortsatte forsøg viser sig slet ikke at være muligt for mig at få børn, ja så sælger jeg bare det hele igen.