Nu vi snakker unge mødre.. Hvad med ældre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. september 2010

dorthemus

SussieThyssen skriver:

Nu har jeg igennem årene kendt et hav af kvinder i alle aldre, der har fået børn, og jeg kan med sindsro sige, at jeg kun har mødt meget få, hvor man sagde til sig selv, at "hun er sq for gammel til at blive mor", men de var sjovt nok ikke af de rigtigt ældre, så jeg ved ikke.
Men jeg vil fortælle jer om nogle af de fantastiske "ældre" mødre jeg har kendt.

Min egen farmor var 50 da hun fik min faster...og hun var i sind og skind ligesom mig. Frisk, vital, bar sin alder godt, og jeg tror ikke min faster nogen sinde tænkte over, at min farmor og farfar var ældre mennesker. Godt nok døde min farfar da min faster var 17, men det kan også ske for andre, min mellemste var også 17, da deres far døde. Til gengæld levede min farmor yderligere 20 år, såe...
Min kusine var 46, da den sidste af 7 kom til, no need to say more?
Et par jeg kendte engang havde haft meget travlt med at rejse i de første mange år af deres liv. Da de blev 40 gik de igang med at få børn. De havde ganske enkelt besluttet at de ville have 6 børn. Og i de forløbne 8 år fik de, de 6 de ville have...sådan piger og der var så sandeligt ikke noget i vejen med deres ungdommelighed 
Min datter gik i børnehave med en dejlig lille dreng, som bare var en skøn unge og hendes bedste ven. Han havde 2 store søstre på 33 og 31 år på det tidspunkt. Hans forældre, der var selvstændige. havde været på en opgave på den anden side af jorden, og hans mor kunne ikke forstå hvorfor hendes mens udeblev efter de kom hjem. Nu var omkring de 50, så både hun og lægen blev enige om at det nok var forårsaget af overgangsalder og...jetlag
Jeps sikke et jetlag LOL
Først da hun mærkede liv, blev hun klar over, at der vist da lige var andet til stede her end overgangsalder, og så indfandt min datters bedste legekammerat sig altså.
Disse forældre var der bestemt heller ikke noget gammelt ved. De var veletablerede mennesker, der tog sig tid til deres barn, meget mere end de havde haft da de 2 første kom til og de nød ham. De fortalte at først havde de da ikke været helt så begejstrede, men det havde været en fantastisk saltvandsindsprøjtning til deres liv og parforhold, og de oplevede nærmest deres anden ungdom.

Jeg selv blev mor som 37 årig...ikke så gammel vil nogen nok sige, men hvor går grænsen?
For mit vedkommende vil jeg aldrig dømme ud fra alder, men fra mentalitet og helbred.
Men dermed ikke sagt at jeg går ind for at disse lidt halvsørgelige historier om kvinder i 60 års alderen, der tager på fertilitetsklinikker og bliver gjort gravide, bare fordi de lider af "bedstemorkuller". Det er jeg absolut modstander af. Ikke pga af alderen, men fordi jeg synes, at det er unaturligt.
En kvindes krop har sine grænser, og når den har passeret overgangsalderen, så er det slut. Og så skeler jeg da også lidt til, at chancen for at en mor dør tidligere fra barnet er rimeligt stor, men igen...det kan også ske for en ung mor.

Så er der det med fædre. Igen kunne jeg trække masser af eksempler frem på ældre fædre, og igen må man så vurdere om en mand på 60 er velegnet til at blive far. Jeg mener ja, hvis han er sund og rask nok til det. Men man skal så også indstille sig på at han måske ikke vil få helt så mange år sammen med sit barn som yngre fædre.

For mit eget vedkommende, så har jeg kunnet se og mærke en stor forskel på det at blive forældre i begyndelsen af 20'erne og igen i 30'erne, og min mening er at mine 2 yngste har haft en langt bedre mor end den ældste, fordi der er langt mere ro over en når man har passeret de 30.
Man har ikke så travlt med at leve sit eget liv ved siden af det at være mor. Man har mere focus på barnet og tager langt mere en dag af gangen.
Dermed ikke sagt, at man ikke er en supermor selvom man er ung, man er bare mor på en anden måde, man nyder det mere som lidt ældre, tror jeg.
Men det er så bare min opfattelse af tingene.

Kærligst
Sussie

Super indlæg

Knus Dorthe...som blev mor til Runa Ønskebarn for 4 måneder siden i en alder af 39 år

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2010

SussieThyssen

myprincess skriver:

Jeg synes alt mellem 15 og 45 år er acceptabelt

Jeg synes ikke man skal sætte lighedstegn mellem unge forældre = dårlige forældre eller gamle forældre = gode forældre , det er jo forskelligt fra person til person... Fordi man venter til man bliver 35 år betyder jo ikke at man automatisk er fantastiske forældre.

Netop...det er den enkelte person, det handler om og ikke fødselsattesten.

Anmeld

24. september 2010

lauras*mor*

Med frygt for at gentage nogen vil jeg give mit besyv med.. dog uden at ha læse alle siderne.. :-)

Jeg mener at såvel som man kn være for ung kan man også være for gammel.. det er ikke for sjov at der bliver holdt mere øje med og lavet flere test på gravide kvinder over 35... der er risikoen for diverse ting bare større.. min mands mor fik ham da hun var 36 og han har altid som han selv siger haft en gammel mor.. de har godt nok været meget ude at rejse osv fordi økonomien har været i orden men der var jo ingen at lege med, for forældrerne ville hellere ligge i skyggen, og havde ikke overskud til al den energi en på 5 år havde.. han har 2 søstre som hhv. er 41 og 43 år.. de kunne uden det var klamt være kærester rmed min far!!! skræmmende.. min frisørs mormor er på same alder som min mands mor.. det er en hel generation i forskel.. :/

Jeg har oplevet t mange at disse kvinder der får det første barn sidst i 30'erne agtigt, at de gør barnet til et projekt.. de har selvfølgelig også brugt længere tid som regel på at blive gravid, netop pga. deres alder..

jeg synes at når man runder 35, så skal man virkelig overveje om det ikke er slut.. og er man 40.. ja så synes jeg altså det er slut.. det bliver sådan at når den sidstefødte får et barn selv er man ikke frisk nok til at sllå til som mormor/farmor og det synes jeg virkelig er en skam.. Jeg vil også, som der før er sagt, at det godt kan blive for egoistisk.. deri også projekt delen.. sådan lidt ala "nu har jeg huset, bilen, manden, karrieren og millionerne... nu vil jeg jeg sq prøve et barn også"..  og ofte der bliver det en egoistisk sag... Jeg vil som udgangspunkt ikke ha flere børn når jeg fylder 30.. at andre vil kan jeg umuligt blande mig i.. men jeg vil ikke.. får jeg det sidste barn når jeg er 30 er jeg ca 50 når denne flytter hjemmefra og der kan mig og min mands 2. "ungdom" så begynde.. så er vi stadig friske nok til at rejse jorden rundt, passe  vores børnebørn og hvad vi ellers kunne få lyst til..

derudover synes jeg generelt det er sværrt at sætte grænser på den måde.. og det same når vi snakker om unge forældre.. men som udgangspunkt vil jeg mene at man skal være minimum 16 - da det også er der den seksuelle lavalder er.. ikk? eller er det blevet til 15.. men må nok bide det i mig og være ærlig og sige at jeg alligevel synes man skal være 18... kan man klare det før er det bare skide flot, men jeg synes det er en  skam hvis det ender med at det er pigens egen mor der kommer til at hænge på det.. Har hørt at i USA får de en dukke der opfører sig præcist som  en baby ville kunne gøre, så de unge får en fornemmelse for hvad det vil sige at være forælder..

jeg synes til gengæld det er lidt underligt at de fleste (jeg har mødt og kender i hvertfald) ikke rynker på næse af når nu en kendt eller kongelig bliver gravid i en sen alder.. for mit vekommende gælder overstående alle - også kendte og kongelige..

Knus fra lauras mor - der er bange for træde folk over tæerne men vagte at være helt ærlig..

Anmeld

24. september 2010

Svei

lauras*mor* skriver:

Med frygt for at gentage nogen vil jeg give mit besyv med.. dog uden at ha læse alle siderne.. :-)

Jeg mener at såvel som man kn være for ung kan man også være for gammel.. det er ikke for sjov at der bliver holdt mere øje med og lavet flere test på gravide kvinder over 35... der er risikoen for diverse ting bare større.. min mands mor fik ham da hun var 36 og han har altid som han selv siger haft en gammel mor.. de har godt nok været meget ude at rejse osv fordi økonomien har været i orden men der var jo ingen at lege med, for forældrerne ville hellere ligge i skyggen, og havde ikke overskud til al den energi en på 5 år havde.. han har 2 søstre som hhv. er 41 og 43 år.. de kunne uden det var klamt være kærester rmed min far!!! skræmmende.. min frisørs mormor er på same alder som min mands mor.. det er en hel generation i forskel.. :/

Jeg har oplevet t mange at disse kvinder der får det første barn sidst i 30'erne agtigt, at de gør barnet til et projekt.. de har selvfølgelig også brugt længere tid som regel på at blive gravid, netop pga. deres alder..

jeg synes at når man runder 35, så skal man virkelig overveje om det ikke er slut.. og er man 40.. ja så synes jeg altså det er slut.. det bliver sådan at når den sidstefødte får et barn selv er man ikke frisk nok til at sllå til som mormor/farmor og det synes jeg virkelig er en skam.. Jeg vil også, som der før er sagt, at det godt kan blive for egoistisk.. deri også projekt delen.. sådan lidt ala "nu har jeg huset, bilen, manden, karrieren og millionerne... nu vil jeg jeg sq prøve et barn også"..  og ofte der bliver det en egoistisk sag... Jeg vil som udgangspunkt ikke ha flere børn når jeg fylder 30.. at andre vil kan jeg umuligt blande mig i.. men jeg vil ikke.. får jeg det sidste barn når jeg er 30 er jeg ca 50 når denne flytter hjemmefra og der kan mig og min mands 2. "ungdom" så begynde.. så er vi stadig friske nok til at rejse jorden rundt, passe  vores børnebørn og hvad vi ellers kunne få lyst til..

derudover synes jeg generelt det er sværrt at sætte grænser på den måde.. og det same når vi snakker om unge forældre.. men som udgangspunkt vil jeg mene at man skal være minimum 16 - da det også er der den seksuelle lavalder er.. ikk? eller er det blevet til 15.. men må nok bide det i mig og være ærlig og sige at jeg alligevel synes man skal være 18... kan man klare det før er det bare skide flot, men jeg synes det er en  skam hvis det ender med at det er pigens egen mor der kommer til at hænge på det.. Har hørt at i USA får de en dukke der opfører sig præcist som  en baby ville kunne gøre, så de unge får en fornemmelse for hvad det vil sige at være forælder..

jeg synes til gengæld det er lidt underligt at de fleste (jeg har mødt og kender i hvertfald) ikke rynker på næse af når nu en kendt eller kongelig bliver gravid i en sen alder.. for mit vekommende gælder overstående alle - også kendte og kongelige..

Knus fra lauras mor - der er bange for træde folk over tæerne men vagte at være helt ærlig..

Problemet er vel bare at vores mentale udvikling på ingen måde følger vores fysiske....det er den udvikling der er sket gennem mange mange år, men kroppen følger så bare ikke...så derfor skal der holdes mere øje med dem over 35 år...men det er da også bedre end umodne mennesker i tyverne vælger at få børn(og jeg mener ikke ALLE i tyverne er umodne, men der er altså en grund til at nogle venter til de er klar og det er da fornuftigt og det helt rigtige.)

Vi er blevet længere tid om at blive voksne men samtidig er vi også meget længere tid om at blive gamle...

Anmeld

24. september 2010

tumle81

Jeg er selv forholdsvis ung mor. Jeg fik vores datter da jeg var 14 dage fra 23 år, nu som 29 årig har jeg en datter på 6½, en søn på 3 og en søn mere på 11 mdr...

Jeg skal ikke have flere børn og det passer mig perfekt, jeg  har fået de tre ønskebørn jeg altid gerne har villet have, jeg er ung med dem og har samtidig økonomi i orden til at vi kan gøre de fleste af de ting vi gerne vil...

Jeg personligt ville ikke få børn efter 35 år, forde jeg ville anse mig selv som værende for gammel! Ikke for at dømme andre, men jeg ville sige max 40 år...

Dette er også med tanke på børn, børnebørn osv... Så kan man stadig nå at være med til det hele uden at være præget af alderdom!

Knus Kathrina

Anmeld

24. september 2010

lauras*mor*

Jbk skriver:

Problemet er vel bare at vores mentale udvikling på ingen måde følger vores fysiske....det er den udvikling der er sket gennem mange mange år, men kroppen følger så bare ikke...så derfor skal der holdes mere øje med dem over 35 år...men det er da også bedre end umodne mennesker i tyverne vælger at få børn(og jeg mener ikke ALLE i tyverne er umodne, men der er altså en grund til at nogle venter til de er klar og det er da fornuftigt og det helt rigtige.)

Vi er blevet længere tid om at blive voksne men samtidig er vi også meget længere tid om at blive gamle...

det kan du så vidt godt ha ret i... der er sikkert mange der er i 20'erne og får barn som bare ikke er klar nok.. men så kan man spørge.. hvornår er man klar.. det bliver man jo nok aldrig helt... hehe.. det eneste man faktisk kan gøre er at se i bakspejlet.. jeg var selv lige knap 23 da jeg fik Laura, og set i bakspejlet (det er nok ikke så stort endnu ;-)) så var det ikke for tidligt i hvertfald.. men nok mere det rigtige tidspunkt.. man kan sagtens, og det tror jeg vi alle er enige om, være en super mor om man er 20 eller 40.. det er jo ens helt egen beslutning.. Selvom at vi er længere tid om at blive voksne osv så er der stadig en øget risiko for diverse ting ved en graviditet over 35 år.. der er jo både gode og dårlige ting ved alle aldre at få børn i..

Anmeld

24. september 2010

Svei

lauras*mor* skriver:

det kan du så vidt godt ha ret i... der er sikkert mange der er i 20'erne og får barn som bare ikke er klar nok.. men så kan man spørge.. hvornår er man klar.. det bliver man jo nok aldrig helt... hehe.. det eneste man faktisk kan gøre er at se i bakspejlet.. jeg var selv lige knap 23 da jeg fik Laura, og set i bakspejlet (det er nok ikke så stort endnu ;-)) så var det ikke for tidligt i hvertfald.. men nok mere det rigtige tidspunkt.. man kan sagtens, og det tror jeg vi alle er enige om, være en super mor om man er 20 eller 40.. det er jo ens helt egen beslutning.. Selvom at vi er længere tid om at blive voksne osv så er der stadig en øget risiko for diverse ting ved en graviditet over 35 år.. der er jo både gode og dårlige ting ved alle aldre at få børn i..

Som jeg ser det, så fortæller gennemsnitsalderen for første barn da en hel del om hvornår de fleste kvinder er klar...ville da være skrækkeligt hvis man fik børn fordi man havde en bestemt alder og ikek fordi man havde lyst.

Anmeld

24. september 2010

lauras*mor*

Jbk skriver:

Som jeg ser det, så fortæller gennemsnitsalderen for første barn da en hel del om hvornår de fleste kvinder er klar...ville da være skrækkeligt hvis man fik børn fordi man havde en bestemt alder og ikek fordi man havde lyst.

der er vi ikke helt enige...  gennemsnitsalderen for det første mener jeg viser at efter kvinder kom på arbejdsmarkedet er en karierre blevet en højere prioritet end at få barnet.. det har ikke noget at gøre med hvornår man er klar, men hvornår man har lyst.. og de fleste har så bare lyst efter deres karierre er skudt godt igang..

det sidste er vi helt enig om.. man skal selvfølgelig få børn når man har lyst og ikke fordi man har en bestemt alder..

Anmeld

24. september 2010

Svei

der er vi ikke helt enige...  gennemsnitsalderen for det første mener jeg viser at efter kvinder kom på arbejdsmarkedet er en karierre blevet en højere prioritet end at få barnet.. det har ikke noget at gøre med hvornår man er klar, men hvornår man har lyst.. og de fleste har så bare lyst efter deres karierre er skudt godt igang..

det sidste er vi helt enig om.. man skal selvfølgelig få børn når man har lyst og ikke fordi man har en bestemt alder..

For mig er det nu en side af samme sag, at have lyst og være klar...førhen var en uddannelse ikke vigtig da man blev forsørget af manden...tænk hvis alle valgte at få børn som unge og bare modtage kh, så ville den i forvejen ikke så stærke økonomi herhjemme da ikek blive bedre.

At mange vælger at få børn når de har uddannelse og kan forsørge dem selv er da virkelig fornuftigt og da præcis det samme som førhen, hvor man først fik børn når man havde en mand til at forsørge sig.

Anmeld

24. september 2010

lauras*mor*

Jbk skriver:

For mig er det nu en side af samme sag, at have lyst og være klar...førhen var en uddannelse ikke vigtig da man blev forsørget af manden...tænk hvis alle valgte at få børn som unge og bare modtage kh, så ville den i forvejen ikke så stærke økonomi herhjemme da ikek blive bedre.

At mange vælger at få børn når de har uddannelse og kan forsørge dem selv er da virkelig fornuftigt og da præcis det samme som førhen, hvor man først fik børn når man havde en mand til at forsørge sig.

ja hvis du stiller det op så skarp så er det vel rigtigt nok..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.