Kirle skriver:
Jamen det kan du tro på eller lade være
Forskningen viser at ud fra den simple devise : "hvis du får fortalt en ting længe nok så tror du til sidst på den" at du tager grueligt fejl. Vi har fået tudet ørerne fulde af fremmedfjendske kommentarer og retorik i 2-3årtier og nu har vi også en lovgivning der er i strid med menneskerettighederne som DK skrev under på i Geneve i, mener jeg, 1952. Du lever i et land som først frigav Island i 1946, mener jeg. De vestindiske ører blev solgt i 1912. Vi har stadig kolonier i Færøerne og Grønland. Men ingen bliver undervist om det i skolerne. Vikingetiden og guldalderen mm alt det vi er stolte over bliver vist frem og alt det som ikke er så pænt bliver skubbet ind under gulvtæppet. Vi har stadig kolonimagtmentaliteten latent og kombineret med at vi har været et kulturelt homogent land i så mange år er fantastisk grobund for fremmedhad.
Men det er ikke ensbetydende med at det ikke kan være anderledes. Bare fordi at vi nu lever i et segmenteret samfund der glorificerer det homogene er det ikke det samme som at sige at der ikke også er grobund for tolerance, frisind og ligeværdighed. Og som jeg skrev: den ændring skal ske indefra. Men den kommer ikke til udtryk uden at der er en radikal ændring fra administrativ side.
Ah hvad? Så du siger vi skal genskoles? Vi skal jernevaskes til den anden side? OG hvad er det for noget PJAT med at vi har "Kolonier" på færøerne og grønland. Jeg har familie både på færøerne og grønland og jeg har været der flere gange om året i hele mit liv og aldrig, ALDRIG har jeg set, eller hørt, noget om de kolonier du snakker om.
Vikingetiden gloværdig? Det var da nok den mest racistiske tid vi levede i. Alle fremmede blev hugget ned, eller solgt som slaver. Ja vi var en stormagt, men det var sgu ikke for at være "Tolerante og frisindede".
Desuden tror jeg ikke på din idé om at tvinge tolerance ned over hovedet på folk vil skabe tolerance. Det lyder lidt for meget som diktatur at skulle bestemme hvordan folk har det.
Folk er nødt til helt selv at komme frem til hvad de vil, og hvad de ikke vil. Der skal selvfølgelig være regler for hvordan de håndterer deres holdninger så der ikke bliver skabt kriminalitet, men der er stadig stor forskel på at styre folks trang til kaos, og at styre folk.
Anmeld