JVIHJSH skriver:
Må jeg godt spørge hvordan du have tænkt dig at sætte ind imod fremmehad?
Jeg ser fremmedhadet som en ekvilent til mobning. Men modsat mobning så er fremmedhad blevet socialt acceptabelt i DK.
eks.1. En mørklødet dame evt. med tørklæde bliver interviewet på tv. Hun bliver spurgt hvor hun kommer fra. Kolding er svaret. Der bliver spurgt igen men hvor kommer du RIGTIGT fra. Og umærkeligt svarer damen det land hendes forældre kommer fra.Undrer du dig? Nej det er først når man kigger nærmere at det er påfaldende at hendes forældres fædreland følger med hende. Der er sgu ingen der spørger om hvor jeg RIGTIGT kommer fra. Men jeg er også blond og har blå øjne.
eks. 2. En afrikansk/dansk dreng har det svært. For han er hverken-eller istedet for både-og. Han er hverken-eller dansker eller "brun" så han føler sig udenfor og bliver adresseret som en kulturel forrædder af både danskere og unge muslimere.
Begge eksempler er fra mit speciale.
Men hvorfor skal det være så svært at være både-og? Men mange andre af blandede herkomst i mangel på en bedre betegnelse bliver ikke adresseret som en udefrakommende eller set på som et problem.
Det er religion og hudfarve der er problemet. Ja vi kan ligeså godt være ærlige. Disse er blevet socialt acceptable at definere negativt udfra. For at kunne ændre på det må fremmedhad behandles lige som mobning. Ganske enkelt fordi det er hvad det er. Dog med det lille ekstra lede krydderi at man altså ikke kan ændre på sin hudfarve men godt kan købe smartere bukser og få en ny frisure.
Derfor må der ændres på primært følgende områder.
1. der skal være en nul tolerance for fremmedhad i institutioner og skole på samme måde der er med mobning.
2. Lovgivningen skal ændres så der ikke længere er forskelsbehandling på de forskellige borgere i DK.
3. Der skal ændres i medierne på den måde som der tales om indvandrere/flygtninge på. Her kan det bliver svært for lige nu er der en slags journalistik som er ud fra en position fremfor fx. fagligt, generaliserende eller lignende. Og da "den gode historie" omkring indvandrere osv. i en positionsjournalisme gerne ligger i at få en rabiat udtalelse fra DF så er det svært at stoppe de negative udtalelser. Her må det uden at gå ind og indfluere på ytringsfriheden være for besværligt (med gentagne retsage ihh. racismeparagraffen) og derefter uacceptabelt. Her vil det være en god ide at tage den voldsomme kritik som DK har fået af menneskerettighedskonventionen og EU af bl.a. 24 års regelen til sig. Der er voldsom international kritik af DK, men vi lever i en slags bobbel som om at hvis vi bare er navlebeskuende nok så er der ingen der ser os eller gør noget ved os.
- ja jeg kan blive ved men det er de tre vigtigste punkter som jeg mener vil ændre på fremmedhaden. Den skal ændres på indefra. Dvs. hvordan vi tænker om disse såkaldte "andre" at de ikke længere er radikalt andre men bare andre på samme linie som du er en af de andre for mig og omvendt.
Anmeld