Førstegangsfødende skal føde ambulant

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2010

morethanperfect

Arr jeg skal føde på svb sygehus Skræmmende ...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2010

oo

nu har jeg ikke lige læst alle svarene eller artiklen (kan man så overhovedet svare i tråden ), men sådan som det er på svendborg sygehus nu, så får førstegangsfødende mødre OG fædre lov at bo på barselsgangen i i hvert fald to døgn...SAMMEN. flergangsfødende får lov til at bo der - igen sammen - i et døgn. og der kan komme flere døgn på alt efter hvad der er behov for - og så kan man jo fx også bo på barselshotellet. En af jordemødrene fra Svendborg sygehus forklarede, at det var en ting de prioriterede højt på Fødegangen, at mor og far og barn var samlet og trygge efter fødslen, og så opfordrede de selvfølgelig far til at tage aktiv del i barnets trivsel, fx at tage barnet så mor kunne få sovet og så videre og på den måde lette sygeplejerskerne arbejde. De havde lavet en oversigt til alt det hersens spareplan hvor de viste, at det ikke ville koste Svendborg sygehus ekstra penge at indlogere far, mor og barn sammen på denne måde, så derfor havde de fået lov at køre videre med modellen. som jeg personligt synes er SUPER, fordi far jo netop bør være en aktiv del af babyens liv

Vi fik desuden historien om en landmandsfamilie der nogle dage forinden havde været inde og få deres 5. barn. Der insisterede faderen på, at moderen skulle føde ambulant og altså med hjem kort efter fødslen, for han kunne dælme da ikke passe fire unger OG en gård alene, mens hun lige kom sig! Der sagde jordemoderen, at de havde prøvet at overtale til i det mindste at lade mor få en enkelt overnatning på barselsgangen, for det er jo lidt barskt at tage ind og føde sit 5. barn og så smutte hjem igen til fire andre unger og et hjem der skal passes uden overhovedet at få lidt tid til at sove og restituere sig. men ak nej

Anmeld

16. september 2010

oo

nåh og så kan man lige se at region syddanmark skal lægge ud med spareplanen - great! det var nu overhovedet ikke den info vi fik til fødselsforberedelse af jordemødrene

men så kan man glæde sig over, at man skal føde hjemme

Anmeld

16. september 2010

Riksen

Tjuhl skriver:

nu har jeg ikke lige læst alle svarene eller artiklen (kan man så overhovedet svare i tråden ), men sådan som det er på svendborg sygehus nu, så får førstegangsfødende mødre OG fædre lov at bo på barselsgangen i i hvert fald to døgn...SAMMEN. flergangsfødende får lov til at bo der - igen sammen - i et døgn. og der kan komme flere døgn på alt efter hvad der er behov for - og så kan man jo fx også bo på barselshotellet. En af jordemødrene fra Svendborg sygehus forklarede, at det var en ting de prioriterede højt på Fødegangen, at mor og far og barn var samlet og trygge efter fødslen, og så opfordrede de selvfølgelig far til at tage aktiv del i barnets trivsel, fx at tage barnet så mor kunne få sovet og så videre og på den måde lette sygeplejerskerne arbejde. De havde lavet en oversigt til alt det hersens spareplan hvor de viste, at det ikke ville koste Svendborg sygehus ekstra penge at indlogere far, mor og barn sammen på denne måde, så derfor havde de fået lov at køre videre med modellen. som jeg personligt synes er SUPER, fordi far jo netop bør være en aktiv del af babyens liv

Vi fik desuden historien om en landmandsfamilie der nogle dage forinden havde været inde og få deres 5. barn. Der insisterede faderen på, at moderen skulle føde ambulant og altså med hjem kort efter fødslen, for han kunne dælme da ikke passe fire unger OG en gård alene, mens hun lige kom sig! Der sagde jordemoderen, at de havde prøvet at overtale til i det mindste at lade mor få en enkelt overnatning på barselsgangen, for det er jo lidt barskt at tage ind og føde sit 5. barn og så smutte hjem igen til fire andre unger og et hjem der skal passes uden overhovedet at få lidt tid til at sove og restituere sig. men ak nej

Du skal da være velkommen til at svare, selvom du ikke har læst artiklen eller de andres kommentarer.

Det lyder da som et helt fantastisk sygehus - slet ikke som Hvidovre, hvis altså jeg har sat mig nok ind i deres regler

Der er tilknyttet et barselshotel, hvor man kan være efter fødslen, men jeg ved ikke lige hvor mange døgn det drejer sig om. Og jeg ved slet ikke noget om barselsgangen - men går stærtk ud fra at far også må blive. Men hvis det ikke er tilfældet, så vil jeg da heller ikke være der. Jeg vil gerne blive på hospitalet, hvor der er professionelle og kyndige vejledere, der kan hjælpe mig/os, indtil jeg/vi føler os sikre og trygge, men det er for mit vedkommende udelukket at føle mig sikker og tryg, hvis min mand ikke må være der.

Anmeld

16. september 2010

Riksen

Tjuhl skriver:

nåh og så kan man lige se at region syddanmark skal lægge ud med spareplanen - great! det var nu overhovedet ikke den info vi fik til fødselsforberedelse af jordemødrene

men så kan man glæde sig over, at man skal føde hjemme

Øv! Men hvis de ikke har oplyst jer om de kommende besparelser, er der så ikke god mulighed for at det ikke kommer til at ramme Svendborg sygehus? Altså, når nu de har fremlagt for jer, at det ikke koster ekstra at køre fødegangen på den måde?

Tja, måske man skulle føde hjemme i stedet

Anmeld

16. september 2010

Riksen

morethanperfect skriver:

Arr jeg skal føde på svb sygehus Skræmmende ...

Ja, det lyder ikke rart. Jeg håber ikke det bliver så slemt i realiteten, som det lyder på papiret.

Anmeld

16. september 2010

Riksen

Min erfaring er desværre at den slags "til dem der magter det" sparetiltag ligeså stille bliver til "for alle" hen ad vejen. Sådan behøver det selvfølgelig ikke at være, men det KAN hurtigt blive en glidebane og et sted lige at stramme lidt ind. Ikke mindst fordi spørgsmålet om hvem der magter det hurtigt kan blive hospitalets (ledelses) og ikke den fødendes.

Jeg bor ikke i Danmark, men her i Norge fik man bestemt indtryk af at fristerne for hvornår man skulle ud af hhv fødegang og patienthotel næsten var hugget i sten. Selv når plejepersonale/jordmødre egentlig godt ville have givet mere tid var det ret tydeligt at det havde de bare ikke mulighed for (i hvert fald når det var et spørgsmål om at magte det - håber trods alt man havde fået forlænget fristen hvis der var noget galt med mor og barn).

Præcis! Man frygter jo netop at det at føde børn bliver sådan en form for samlebåndsarbejde, hvor en gravid kommer ind i den ene ende, føder et barn, og kommer ud igen lige bagefter i den anden ende... Tjep, tjep, tjep!

Og det er jo netop de forhold, som personalet siger fra over for ved at sige op.

Anmeld

16. september 2010

Mathilde

Riksen skriver:

Det indslag så jeg i Nyhederne, og det virker ret skræmmende på mig.

Puha! Jeg kan slet ikke forestille mig at skulle være så meget alene, som du var. Det er vel ikke ligefrem fordi man føler sig i de mest trygge hænder, når man er overladt så meget til sig selv eller...?

Nej jeg var slet ikke tryg! Jeg blev ikke engang undersøgt da vi kom, fordi JM havde så travlt Så der stod vi alene i et modtagelsesrum og der var INGEN nogen steder, fordi de var optagede. Og mine veer buldrede afsted med 2min. mellemrum og tvang mig i gulvet hver gang....AV AV AV!!! Til sidst satte jeg mig på toilettet fordi jeg følte jeg skulle presse. Kort tid efter kom JM heldigvis og sagde så, at jeg bare kunne presse....og hvis jeg ikke kunne gå ind på fødestuen, kunne jeg bare føde hvor jeg var. UF var slet ikke mentalt med.

Håber ikke det bliver sådan for andre... og hvis jeg skal føde igen, bliver det sgu hjemme!

Anmeld

16. september 2010

Riksen

Mathilde skriver:

Nej jeg var slet ikke tryg! Jeg blev ikke engang undersøgt da vi kom, fordi JM havde så travlt Så der stod vi alene i et modtagelsesrum og der var INGEN nogen steder, fordi de var optagede. Og mine veer buldrede afsted med 2min. mellemrum og tvang mig i gulvet hver gang....AV AV AV!!! Til sidst satte jeg mig på toilettet fordi jeg følte jeg skulle presse. Kort tid efter kom JM heldigvis og sagde så, at jeg bare kunne presse....og hvis jeg ikke kunne gå ind på fødestuen, kunne jeg bare føde hvor jeg var. UF var slet ikke mentalt med.

Håber ikke det bliver sådan for andre... og hvis jeg skal føde igen, bliver det sgu hjemme!

Ej, altså! Det lyder helt vildt! Som om man er mentalt klar på at føde lige på stedet. Jeg kan godt forstå du helst vil føde hjemme næste gang.

Anmeld

16. september 2010

Mathilde

Riksen skriver:

Ej, altså! Det lyder helt vildt! Som om man er mentalt klar på at føde lige på stedet. Jeg kan godt forstå du helst vil føde hjemme næste gang.

Jeg var nemlig slet ikke klar mentalt! Og det gjorde mig vildt bange. Vi havde jo slet ikke snakket med JM eller snakket om smertelindring osv. Men baby kommer jo bare - klar eller ej.

Men absolut voldsomt psykisk og jeg havde svært ved at forstå, at jeg havde født og at det var MIT barn, der lå og kiggede rundt.

Heldigvis synes jeg, at jeg er kommet mig over det og min JM ringede efter et par mdr og sagde, at hun havde fejlvurderet situationen og at hun skulle have sendt bud efter en ekstra JM til os.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.