Førstegangsfødende skal føde ambulant

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.946 visninger
59 svar
0 synes godt om
16. september 2010

Riksen

Jeg faldt lige over denne artikel - en anelse skræmmende læsning for en førstegangsfødende som mig! Jeg havde godt nok ikke forventet flere døgns hvile på hospitalet efter fødslen, men jeg havde da forventet at man kunne blive, til man havde fået gang i amningen og var tryg ved at tage hjem.

Der er selvfølgelig barselshoteller - hvis der er plads, når det er nødvendigt.

http://politiken.dk/indland/1060680/nu-skal-foerstegangsfoedende-foede-ambulant/

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2010

annette6428

Det jo helt fjollet :-) Vi førstegangs fødende aner jo ikke hvad det handler om og har jo brug for muligheden for hjælp. Skræmmende tanke at man lige har født og så hjem ;-) Ja selv andengangsfødende er det da også helt gak med at de skal hjem ;-)

Anmeld

16. september 2010

Riksen

annette6428 skriver:

Det jo helt fjollet :-) Vi førstegangs fødende aner jo ikke hvad det handler om og har jo brug for muligheden for hjælp. Skræmmende tanke at man lige har født og så hjem ;-) Ja selv andengangsfødende er det da også helt gak med at de skal hjem ;-)

Ja, det er ret skræmmende, hvis hospitalet vurderer at man er klar til at tage hjem, selvom man ikke er tryg ved det...

Ja, det er også ret voldsomt at flergangsfødende skal føde ambulant - enhver fødsel er jo unik, så bare fordi man har født før, er man jo ikke nødvendigvis 100% klar til at tage hjem efter 4 timer.

Anmeld

16. september 2010

dorthemus

Det er fuldkommen forrykt  Det er så hårdt og grænseoverskridende at føde første gang...man er nærmest ramt af granatchok i flere dage efter. Min amning af Runa havde ALDRIG kørt så godt hvis vi var blevet sendt hjem efter et par dage...og FØR amningen var etableret. At vi fik lov til at blive på barselsgangen i hele 5 dage er jeg så taknemmelig over...vi tog hjem da vi var parate!

Anmeld

16. september 2010

Riksen

dorthemus skriver:

Det er fuldkommen forrykt  Det er så hårdt og grænseoverskridende at føde første gang...man er nærmest ramt af granatchok i flere dage efter. Min amning af Runa havde ALDRIG kørt så godt hvis vi var blevet sendt hjem efter et par dage...og FØR amningen var etableret. At vi fik lov til at blive på barselsgangen i hele 5 dage er jeg så taknemmelig over...vi tog hjem da vi var parate!

Det er også det, jeg forestiller mig... at man er i total chok over ikke bare selve fødslen, men også hele den ændrede livssituation. Jeg har heldigvis en jordemoder og ammeekspert i vennekredsen, så jeg har en livline, hvis det skulle blive nødvendigt, men altså... Det er fuldstændig vanvittigt!!

Anmeld

16. september 2010

SannaFo1

Jeg fødte mit første barn på færøerne og fik lov til at blive liggende på hospitalet i 5 dage. Jeg fik rigtig god hjælp til at amme og det gik super godt da jeg kom hjem. Synes alligevel når jeg ser tilbage at 5 dage var lige i overkanten men så var jeg bare mere glad for at komme hjem.

Anden gang skulle jeg så føde i DK og anede ikke jeg skulle føde ambulant før lægen fortalte mig det i uge 12.

Jeg blev meget skræmt og tænkte "hvordan fanden skal jeg klare det" ??og så med 2 børn ligepludselig.

Men jeg må sige at jeg blev posetivt overrasket da jeg havde født.

Godt nok havde jeg en super nem og hurtig fødsel anden gang så jeg følte mig ikke som en der lige havde født.

Men med amningen gik det ikke godt. Jeg blev nødt til at stoppe efter 2 døgn pga at jeg fik sår på niplerne og mælkeknuder.

Men jeg fortryder overhovedet ikke at jeg blev sendt hjem med det samme efter fødslen.

Men hvis jeg blev sendt hjem efter min første fødsel ved jeg ikke hvad jeg ville stille op. Synes det skal være op til en selv om man er klar til at tage hjem.

Anmeld

16. september 2010

dorthemus

Riksen skriver:

Det er også det, jeg forestiller mig... at man er i total chok over ikke bare selve fødslen, men også hele den ændrede livssituation. Jeg har heldigvis en jordemoder og ammeekspert i vennekredsen, så jeg har en livline, hvis det skulle blive nødvendigt, men altså... Det er fuldstændig vanvittigt!!

Nemlig, lige pludselig står man jo der med ansvaret for et lille ny liv og dét er altså dødskræmmende..uanset hvor meget man tror man kan forberede sig på det. Som alenemor var jeg virkeligt nervøs for hvordan det skulle blive at komme hjem med Runa.

Nu var Runa jo indlagt den første dag på neonatalafdelingen og det tror jeg sgu nærmest var vores held....selvom det er frygteligt at sige. De første tre døgn var Runa SÅ sulten og jeg havde ingen mælk og den råmælk jeg var til rådighed var på ingen måde nok. Vi tudede om kap! Hvis det ikke havde været for de fantastiske, kompetente og overskudsagtige sygeplejersker så havde Runa været flaskebarn idag..ingen tvivl om det! Mælken løb til efter tre dage og vi blev lige to dage mere og det var bare det der skulle til...at få lov til at tage hjem når man var PARAT og ikke fordi man blev sendt hjem.

Anmeld

16. september 2010

Mettemus

Puha, det ville jeg godt nok være ked af! Jeg forestiller mig at være fuldstændig drænet og faren lissådan og derfor at have brug for støtte de første par dage. Og noget af det jeg gerne ville have lidt hjælp til var da amning, første bad osv. Jeg ville ikke være tryg ved at blive sendt hjem senere samme dag. Nej tak...

Anmeld

16. september 2010

ML

Eller så skal man vælge at føde hjemme i stedet for. Så er der ingen hast med at komme ud af døren, ind i en bil med smerter og en nyfødt og op af trapperne til hjemmet igen. Jeg er lige pludselig blevet meget fortaler for hjemmefødsel

Men håber da I får lov til at komme jer lidt efter fødslen, både første, anden og tredje gang, før I bliver sendt hjem! Det er jo rigtig hårdt fysisk så man er altså noget træt. Mht at føle sig klar til at klare sig selv og ta vare på baby, så tror jeg altid det vil være skræmmende, uanset om man har været der i 4 timer eller 4 uger... Men man finder jo heldigivis ud af det alligevel

Anmeld

16. september 2010

Mathilde

Det er en sørgelig udvikling!

Jeg hørte også i radioen, at der pga nedskæringer på fødegangene, er flere der får AK og mange forældre er forvirrede, fordi JM tit har gang i to fødsler på én gang....

Præcis det vi oplevede da vi måtte passe os selv helt til presseveerne var begyndt skræmmende når man, som førstegangsfødende, ikke aner hvad der sker og har så ondt. Vi blev først indskrevet efter jeg havde født, pga travlhed på fødegangen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.