Om man vil gå med pels eller ej mener jeg er ens eget valg. Dog vil jeg sige at bare fordi den er dyr er ikke ensbetydende med de dyr dermed har haft et bedre liv. Jeg er ikke selv den store tilhængere af at dyr skal lide for at vi kan få deres ples på vores krop, MEN samtidig hænger der 2 vintage pelse i mit skab, den ene arvet fra min mormor, den anden købt i en genbrugsforretning.
Jeg synes det er super forkert at dømme (eller fx at smide med maling) på folk der går med pels. Det kan jo være de lever rigtigt på så mange andre måder.
Hmm det jeg vil sige er bare at jeg kan se det fra begge sider. Jeg er STOR tilhænger af god dyrevelfærd og jeg ELSKER dyr. Men det forhindre mig nu ikke i at nyde en frikadelle eller en bøf ELLER kylling (som rent faktisk tit bliver stopfodret for at de kan vokse så hurtigt som muligt, hvilket giver sig udtryk i brækkede ben der ikke kan bære deres egen vægt)
Efter jeg har fået job som indkøber indenfor tekstilbranchen må jeg indrømme det har været en øjenåbner. Der er så mange aspekter i at handle etisk hver dag, så jeg ville kunne skrive fra nu og laaaaaaannnng frem i fremtiden. Ikke kun indenfor animalske fibre; her tænker jeg fx på uld, hvor der for noget tid var en masse sager oppe omkring mulesing af lam/ får, men også indenfor vegatabilske fibre; sprøjtning af marker med kemikalier/ pesticider hvilket dræber og skader både mennesker, miljø og dyr i store dele af verdenen eller syntetiske fibre; olieraffinering hvilket også kræver masser af energi og kemikalier...
Jeg ved godt debatten "bare" handler om man vil gå med pelse, men jeg får sgu ondt i røven (sorry) over dem som stiller sig op herinde og råber "I ER DÅRLIGE MENNESKER HVIS I EJER PELS!!" og så pudser deres egen glorie og klapper sig selv på skulderen hvorefter de går ind i en butik og køber tøj som måske er produceret under de mest sindsyge forhold (fra fiber til selve syningen) og som har været med til at svine floder til og udtømme livsvigtige vandresourcer så dyr tøster og dør af sult, uden at skænke det en tanke.
(og nej at købe dyrt tøj sikre ikke imod dette, faktisk vil jeg tro at bl.a. H&M er nogen af dem som har rigtig meget styr på deres leverandørkæder og hvor og hvordan deres vare bliver produceret)
Så jeg havde lige for at gi en lille del af min mening til kende også
Anmeld