Men Daniella sidder ikke som en tosset, hun kaster ikke med maden, hun smidder ikke med gaflen men hun kan finde på at skubbe talerken væk hvis hun ikke kan spise mere eller er tørstig elle hvis der f.eks ligger noget mad på hendes talerken hun ikke vil have så fjerne hun det pænt og ligger det ud på bordet - f.eks hvis jeg har hældt lidt kartofler op med sovs på og kød ved siden af og hun så ikke vil have køde så tager hun det og ligger det ud på bordet - det kan godt grisse lidt men det kan jeg virkelig ikke have noget imod for hun gør det pænt syntes jeg, hun leger ikke med det elelr sådan noget fjerne det bare fra sin talerken og ud på bordet
det er vel også fint nok så...
Men så prøv at nøjes med at give hende de der 5 bidder kartoffel, og en klat sovs/dyppelse ved siden af. og spørg hende om hun har lyst til kødet.....
Mange børn har jo ligeledes perioder hvor de kun gider spise kød, eller kun gider spise tilbehøret.
Hvis i får mange forskellige ting til jeres mad (altså ud over kød, kartoffel, dyppelse) så vis hende det, og spørg om hun vil have det, i stedet for bare at "fylde" hendes tallerken op med en masse forskelligt...
Det er slet ikke for at være efter dig. Men det er fakta at børn synes det er lettere jo simplere det er.
Du fortæller selv at hun let bliver frustreret og mister lysten til især at spise, hvis tingene ikke er som hun har lyst til.
Derfor siger jeg, at det garanteret bliver lettere, hvis du helt bogstaveligt talt nøjes med 5 kartofler, lidt sovs, og evt. et par bidder kød.
Men det er også godt at vise hende, at hun selv gerne må sige ja tak eller nej tak, indne du har bestemt at det altså skal lægges på hendes tallerken... Altså spørg hende om hun kunne tænke sig dit og dat, ud over de kartofler og sovs du allerede har øst op.
Hvis hun så siger ja tak, til for eksempel kød eller grønt, så giv hende kun de der 5 stykker.
Det virker jo fuldstændigt tåbeligt, kun at øse 5-10 stykker mad op og dele det op i afdelinger, men det kan altså sagtens gøre en forskel.
Hvis hun får det spist op, er det jo i sig selv en succesoplevelse, både for jer og for hende. Og hvis hun så beder om mere, så er det jo bare en endnu større succes.
Når du spørger hende om hun kunne tænke sig dit og dat til, så slipper du også for at folk kigger på jer, og kommenterer det, fordi der fra start af kun er det hun kunne tænke sig, på hendes tallerken.
og det kan også blive en succes, fordi du viser hende at det er okay hun selv bestemmer noget, og du bestemmer noget andet.
det lyder jo som om hun sidder ganske pænt, men jeg kan lidt godt forstå, hvis i er ude, at folk synes det er noget gris at lægge uønsket mad ud på bordet. Det ville min den store ikke få lov til, men jeg vil gerne hjælpe ham af med det, eller fortælle ham, at han gerne må lade det blive på tallerkenen, og så bare lade være med at spise det.
I øvrigt, det med at få sovsen hen over isn mad, det var min søn også fint tilfreds med, men så lige pludselig så måtte det ikke... Så hvorfor ikke prøve det af?