Hvordan får jeg mit barn til at sidde pænt (spisetid)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juli 2010

4xGreve

Valle81 skriver:

Kæmpe

Du og kun du er hendes moder - så når andre siger noget når i spiser hvis i er ude fx de siger: Nej du skal bruge skeen og ikke fingrerne - så er du nødt til at sige fra på dine og din skønne piges vegne.

Jeg ved det er monster svært - men du er nædt til at sige fra, sige: jeg skal nok bestemme hvordan hun skal have lov at spise!

Folk skal respektere og du ved bedst

Nogle vil sikkert reagere med at blive sure og mutte når du lige har sagt det, men så skal de nok respektere og forstå og så er det ude af verdenen:0)

Knus

Mange tak for svar... Vi er også blevet meget enig om at ingen skal opdrage eller rette eller hvad man nu kan sige på Daniella når vi er der og det vil vi prøve at leve noget mere efter for det andet der det gør for ondt...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2010

Valle81

WiitrioeN skriver:

Mange tak for svar... Vi er også blevet meget enig om at ingen skal opdrage eller rette eller hvad man nu kan sige på Daniella når vi er der og det vil vi prøve at leve noget mere efter for det andet der det gør for ondt...

Det lyder som en rigtig god plan:0)

Anmeld

26. juli 2010

4xGreve

Eva. skriver:

Det skal da nok komme...giv tid og lad hende tage hendes udvikling som hun nu gør...hvis det virker at hun ikek sidder og spiser, hvorfor så gøre det...det skal nok komme...

Mange tak for svar...

Daniella kan både sidde pænt med gaffel, og ske og hun er endda dygtig til at hjælpe med at smørre smør på et brød og hun vil så gerne hjælpe og være med på alle mulige måder men jeg tror det er først nu hun er begyndt at bruger fingerne igen men jeg tror det lidt er fordi hun har brug for at føle det hun spiser og få den stimuli på den måde (ved ikke om det lyder dumt) men hun har det også lidt sværer/køre lidt mere op og ned psykisk lige nu - da der jo er mere plads til det pga. ferie...

Anmeld

26. juli 2010

4xGreve

Valle81 skriver:

Det lyder som en rigtig god plan:0)

så skal vi bare lære det og lære hvordan vi gør det bedst men nu vil vi til at øve os for det er træls at rande rundt og være ked af det af den grund!

Anmeld

26. juli 2010

mariamiss6

Daniella er en dejlig vidunderelig lille pige på 2 år og 2 måneder, hun er glad og livlig og ja alle tideres lille pige, men som mange af jer ved har hun haft en svær start på livet og den har desværre forfulgt hende så hun er blevet utrolig ramt psykisk (heldigvis ikke fysisk) hun er en spinkel men lang pige og hun har brug for en anden hverdag end andre børn (hvis i vil vide mere er i self. velkommen til at spøger) Daniella har altid haft svært ved mad og vi har efter hun er blevet lidt større set lidt let på hvordan hun sad bare hun fik noget at spise men daniella kan ikke finde ud af eller har lyst til at spise særlig meget mad ved bordet f.eks hvis vi forlanger hun skal sidde ved bordet spiser hun kun en halv pølse hvis hun får lov at rande rundt sammetid så spiser hun op mod to + det løse af div. tilbehør. hun føler staig på maden med fingerne og elsker at brige fingerne til at spise selv is spiser hun gerne med fingerne men dette giver en værre griserri og en masse folk kommenter det og det er jeg utrolig ked af for ønsker da at mit barn sidder pænt - så hvad kan jeg gøre (vi kan ikke skælde ud oav. for det kan Daniella ikke tåle)...

Håber nogen kan hjælpe for ønsker ikke folk ser ned på os eller Daniella fordi hun stadig gratter lidt med maden tros det at hun erved at være en stor pige...

Knus TrioeN

Altså man kan jo godt udføre konsekvens, uden at skælde ud...

Her hjemme er reglerne sådan at hvis man ikke sidder pænt ved bordet, og ikke spiser sin mad pænt, så er man nok bare ikke sulten, og maden fjernes.... Det lyder måske hårdt, men efter et par gange (alt efter hvor stædig hun er) så virker det helt sikkert. Og hun vil spise når hun bliver tilbudt maden, fordi hun er sulten....

I skal ikke lade hende rende rundt med maden i hånden. Jeg kan godt se du siger hun ikke spiser meget når hun skal sidde ved bordet, men det er der ikke noget at gøre ved, hun kommer helt sikkert ikke til at sulte sig ihjel.

Så forlang at hun sidder ved bordet, ind til alle er færdige med at spise. Hvis hun så ikke vil spise noget mad, så fint nok, det behøver hun jo heller ikke, men hun skal sidde og vente pænt ved bordet, til i alle er færdige med at spise.
Oftest sker der det, at de spiser alligevel, fordi det er mindre kedeligt end at sidde glo den lille halve time i andre er om at spise...
Det kan da godt være at hun strejker et par dage, ved aftensmaden, men det skal i ikke tage notits af.
Bare sig til hende, at det er okay hvis hun ikke er sulten nok til at spise sin mad. Men at hun alligevel skal sidde ved bordet mens alle andre stadig spiser.

Det er i øvrigt meget normalt at børn i den alder pludselig (og ofte flere gange) har perioder hvor de ikke spiser så meget. Det er en slags grænsesøgning, fordi det er noget hun kan kontrollere og styre uanset hvad du siger og mener. Så bare lad hende selv bestemme om hun vil spise, men bestem så at hun SKAL blive siddende til i er færdige.

I øvrigt kan det være en rigtig god idé (hvis i ikke allerede gør det), at øse kun meget lidt mad op til hende, og ikke blande det sammen.

For eksempel hvis i skal have kartofler, kød og sovs. Så giv hende 5 mundrette bidder kartoffel på tallerkenen, dyppelse hvis hun kan lide det (men IKKE oven på) og så spørg om hun har lyst til kød også.

Det tog omkring 1-2 uger her hjemme, hvor den store på (dengang) godt 2½ kun spiste de der 5 bidder kartoffel, og ikke mere. Men da de var gået, så skete det oftere og oftere at han bad om mere, og så fik han bare lige 5 bidder mere.

Når jeg siger det så firkantet, så er det fordi børn bedst kan overskue ting i små bitte portioner, og hver for sig. Altså skal maden ikke være en stor klump fuld af blandede farver, men en lille bitte portion nøje opdelt i de "farver" der er på menuen...

Forresten, når hun har spist op, selvom det kun er 5 bidder kartoffel, så husk at rose hende, for det er ikke vigtigt hvor meget hun spiser, det vigtige er at hun har spist det hun fik serveret. På den måde giver du hende lyst til at bede om mere, så hun kan gentage succesen og få endnu mere ros når hun også rydder tallerkenen anden gang

Håber det gav mening

Anmeld

26. juli 2010

Mor til Frederic og Freya

WiitrioeN skriver:

Daniella er 86 og også 10 kg, og hun har taget fint på hen af vejen i forhold til hendes fødsels vægt men alle kommenter at hun er tynd at man kan se rygsøjlen og riben osv. de siger han er usundt tynd osv. men i mine øjne er hun jo perfekt, hun har alti været tynd og vil nok altid være det...

Stort  til jer ved hvor svært det er med et barn der er tynder eller ikke har det samme forhold til mad som andre mm...

Og hvad ang. tøj vi har også rigtig svært ved at finde noget hun kan passe super træls, for der er ikke mange mærker der laver tøj til tynde men/og lange/halv lange børn...

Men jeres er da utrolig lang når han er fra 2008? Vores er også fra 2008

De kommentar kommer også her... De sårer alligevel, det gør de ihvertfald herhjemme.

Har fulgt med i dine indlæg - bekymringer og spørgsmål...

Men tak og et kæmpe til jer også.

Vi kan også tælle hans ryghvirvler - se skulderblade - hofter og ribben både foran og bag på. Når han ligger er han hul fra ribben og ned til hofterne. Nogle syntes det er sygeligt, fordi de kun ser ham som tal og ben.

Men ser man ham som en helhed trives han jo - langt fremme sprogmæssigt - motorisk kanon dygtig (klatre op af dørkarme og altanvæg - hvis han har bare tæer) - bygger selv hans brio togbane - skiller biler ad og samler dem igen - han er lidt af en bandit der også kan charme vildt meget. Han kan kende de forskellige former for lastbiler /busser og biler; tippe trailer - tank bil - campingbus - heste trailer - toyota - volvo osv.

Ja han er tynd OG? tænker jeg bare. Han er som han er, en skide herlig knægt med krudt i numsen og han er vores.

Ja han er fra 3 sep '08 - han har også 2 fætre fra jan '08 og nov '08. De 2 fætre har begge 2 ligget i den svære ende af vægt skålen, den store fra jan 08 er 96 cm og 15 kg - lille fætter er 13 kg og 84 cm. Så de kan ikke forstå det vi står i...

Manden herhjemme er også 194 og er selv 179. Så vi ved hvor han har højden fra. Min lillebror på 18 er 196 og min mor er 182.

Pyh, snakke om at have tøj krise.... Laved en tråd i dag - debat; gode råd. Er altså ved at gå i panik.

Anmeld

26. juli 2010

Con

Når du har et barn med specielle behov - så ville jeg nok søge svar andre steder end her. Din sundhedsplejerske kan måske hjælpe jer med situationer derhjemme, ellers vil hun vide, hvor I kan få hjælp. Det kan godt være, at dette synes som et banalt problem, men set i det større perspektiv, kunne det være, at der skulle sættes ind på andre områder også - så I kunne få støtte og rådgivning gennem de problemstillinger, der måtte melde sig.

Anmeld

26. juli 2010

4xGreve

Mor til Frederic skriver:

De kommentar kommer også her... De sårer alligevel, det gør de ihvertfald herhjemme.

Har fulgt med i dine indlæg - bekymringer og spørgsmål...

Men tak og et kæmpe til jer også.

Vi kan også tælle hans ryghvirvler - se skulderblade - hofter og ribben både foran og bag på. Når han ligger er han hul fra ribben og ned til hofterne. Nogle syntes det er sygeligt, fordi de kun ser ham som tal og ben.

Men ser man ham som en helhed trives han jo - langt fremme sprogmæssigt - motorisk kanon dygtig (klatre op af dørkarme og altanvæg - hvis han har bare tæer) - bygger selv hans brio togbane - skiller biler ad og samler dem igen - han er lidt af en bandit der også kan charme vildt meget. Han kan kende de forskellige former for lastbiler /busser og biler; tippe trailer - tank bil - campingbus - heste trailer - toyota - volvo osv.

Ja han er tynd OG? tænker jeg bare. Han er som han er, en skide herlig knægt med krudt i numsen og han er vores.

Ja han er fra 3 sep '08 - han har også 2 fætre fra jan '08 og nov '08. De 2 fætre har begge 2 ligget i den svære ende af vægt skålen, den store fra jan 08 er 96 cm og 15 kg - lille fætter er 13 kg og 84 cm. Så de kan ikke forstå det vi står i...

Manden herhjemme er også 194 og er selv 179. Så vi ved hvor han har højden fra. Min lillebror på 18 er 196 og min mor er 182.

Pyh, snakke om at have tøj krise.... Laved en tråd i dag - debat; gode råd. Er altså ved at gå i panik.

Det lyder ret så meget som her hjemme... Kan så udemærket nikke genkende til alt du fortæller...

Vi har også fået at vide at Daniella er beder end bare godt med hun er foran på nogen punkter, men hun halter utrolig meget psykisk også er hun tynd men som du skriver hun trives på sin helt egen måde og hun er glad og livelig og hun er vores!

Anmeld

26. juli 2010

4xGreve

mariamiss6 skriver:

Altså man kan jo godt udføre konsekvens, uden at skælde ud...

Her hjemme er reglerne sådan at hvis man ikke sidder pænt ved bordet, og ikke spiser sin mad pænt, så er man nok bare ikke sulten, og maden fjernes.... Det lyder måske hårdt, men efter et par gange (alt efter hvor stædig hun er) så virker det helt sikkert. Og hun vil spise når hun bliver tilbudt maden, fordi hun er sulten....

I skal ikke lade hende rende rundt med maden i hånden. Jeg kan godt se du siger hun ikke spiser meget når hun skal sidde ved bordet, men det er der ikke noget at gøre ved, hun kommer helt sikkert ikke til at sulte sig ihjel.

Så forlang at hun sidder ved bordet, ind til alle er færdige med at spise. Hvis hun så ikke vil spise noget mad, så fint nok, det behøver hun jo heller ikke, men hun skal sidde og vente pænt ved bordet, til i alle er færdige med at spise.
Oftest sker der det, at de spiser alligevel, fordi det er mindre kedeligt end at sidde glo den lille halve time i andre er om at spise...
Det kan da godt være at hun strejker et par dage, ved aftensmaden, men det skal i ikke tage notits af.
Bare sig til hende, at det er okay hvis hun ikke er sulten nok til at spise sin mad. Men at hun alligevel skal sidde ved bordet mens alle andre stadig spiser.

Det er i øvrigt meget normalt at børn i den alder pludselig (og ofte flere gange) har perioder hvor de ikke spiser så meget. Det er en slags grænsesøgning, fordi det er noget hun kan kontrollere og styre uanset hvad du siger og mener. Så bare lad hende selv bestemme om hun vil spise, men bestem så at hun SKAL blive siddende til i er færdige.

I øvrigt kan det være en rigtig god idé (hvis i ikke allerede gør det), at øse kun meget lidt mad op til hende, og ikke blande det sammen.

For eksempel hvis i skal have kartofler, kød og sovs. Så giv hende 5 mundrette bidder kartoffel på tallerkenen, dyppelse hvis hun kan lide det (men IKKE oven på) og så spørg om hun har lyst til kød også.

Det tog omkring 1-2 uger her hjemme, hvor den store på (dengang) godt 2½ kun spiste de der 5 bidder kartoffel, og ikke mere. Men da de var gået, så skete det oftere og oftere at han bad om mere, og så fik han bare lige 5 bidder mere.

Når jeg siger det så firkantet, så er det fordi børn bedst kan overskue ting i små bitte portioner, og hver for sig. Altså skal maden ikke være en stor klump fuld af blandede farver, men en lille bitte portion nøje opdelt i de "farver" der er på menuen...

Forresten, når hun har spist op, selvom det kun er 5 bidder kartoffel, så husk at rose hende, for det er ikke vigtigt hvor meget hun spiser, det vigtige er at hun har spist det hun fik serveret. På den måde giver du hende lyst til at bede om mere, så hun kan gentage succesen og få endnu mere ros når hun også rydder tallerkenen anden gang

Håber det gav mening

Det må jeg indrømme det vil jeg ALDRIG kunne... jeg kan ikke sige til mit barn at det er enten det ene eller ingen ting det vil jeg bare ikke kunne... ikke når hun ikke spiser særlig meget i forvejen, og ja hun rander rundt når hun spiser men mon ikke det kommer en dag at hun sidder pænt, syntes ihvertfald det er lige lovelig tidligt at begynde at fjerne maden fordi de ikke høre efter - også kan man jo så sige at så kommer balladen bare sener - når hun så er på vej i seng eller kommet i seng så er hun sulten og det er efter min mening heller ikke godt... mad skal være et hyggeligt smaværd og ikke regl på regl på regl - og især når man har et barn der har svært ved mad!

Men amnge tak for dit indlæg og dit bud på hvad vi kunne gøre - sætter self. prispå det...

Anmeld

26. juli 2010

4xGreve

Con skriver:

Når du har et barn med specielle behov - så ville jeg nok søge svar andre steder end her. Din sundhedsplejerske kan måske hjælpe jer med situationer derhjemme, ellers vil hun vide, hvor I kan få hjælp. Det kan godt være, at dette synes som et banalt problem, men set i det større perspektiv, kunne det være, at der skulle sættes ind på andre områder også - så I kunne få støtte og rådgivning gennem de problemstillinger, der måtte melde sig.

Vi får skam allerede hjælp af sygehus, sundhedsplejserske og norget der hedder børn og ungecentereret gudenåen det er et center for børn der ikke er lige som alle andre - børn med spicelle behov og der bliver vi fulgt at en musik terpaut en fys og der er tale om en ergo terpaut og en famili konsulent som de vil have hjem tl os dette er jeg dog imod da dette vil stresse Daniella men er villig til at filme det hele - og denne form for hjælp ved jeg også kan tilbydes...

Derudover snakker vi med en psykolog i det center...

alle problemerne er fremme i lyset og der er mange men vi tager små skridt, nu holder de ferie også skal vi se dem derefter...

Men grunden til jeg skrev herinde er fordi jeg også ønker at høre fra andre mennsker som står med børn osv. i hverdagen på egen krop i stedet for at lukke mig inde i min lille asociale bobbel og kun snakke og spøger prof. har jo intet andet omgangs kreds end jer herinde desværre...  men er self. glade for jer...

Og nu var det også lige at der var kommet en kommentar fra familie som jeg lige havde brug for at vednde med jer herinde...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.