Det er bare så svært! Jeg kan godt forstå at du bliver virkelig ked af det. Det er en stor udfordring, når man er blevet mor og lysten måske bare ikke lige er der som den var før. Det er helt normalt, men rigtig svært. Og man har bare brug for at ens mand er der for en og bakker op og man har ikke brug for flere krav.
Der er jo ingen af os, som har lyst til at have sex fordi at man skal. Men de fleste af os har lyst til at have lyst. Vi vil gerne føle gnisten og forelskelsen og forførelsen. Og det tror jeg er rigtig vigtigt at vi får sagt til vores mænd. Vi HAR lyst til at have lyst. Vi vil gerne tændes. Og der er det så et samspil, jo. For mig har det været en fordel at fortælle min mand, hvad han kan gøre for at hjælpe mig. For det er også dejlig maskulint, at være den, som tænder sin kæreste.
Man kan tale om at når vi har god sex, hvad er det så, at fuglene synger. Hvad har jeg brug for for at kunne give mig hen til sex. Er det et turn-on for mig, at han sørger for oprydning efter aftensmad, og han tænder stearinlys og gør det hyggeligt, mens jeg ammer en baby af. Er det bedste for mig, at han giver mig en fuldstændig massage over hele kroppen, så jeg også får spændt af i mine amme-belastede skuldre og ryg, inden at jeg kan hengive mig til elskov.
Nogen gange kan det være godt at give sig selv lov til at blive nusset og give slip. Jeg tror at vi har mere lyst end vi føler det når vi står der med opvasken og putningen og føler sig klatøjet. Vi føler at vi har mere brug for at sove. Og jeg kender fra mig selv at jeg kan være lidt tilbageholdende med at give mig hen til sex hvis jeg ved at der er en sandsynlighed for at vi vil blive afbrudt af et behov hos et af børnene. Men jeg har også oplevet en stor gevinst ved at vi forsøger os med sex så ofte, at vi kan holde til risikoen for at ofte at bliver afbrudt, for det kan ske med et lille barn i huset.
Jeg mødte på et tidspunkt en kvinde, som havde lavet den aftale med sin mand at de hver tog initiativ én gang om ugen. Og ikke mere. Det betød for hende, at i starten, hvor hun ikke følte lysten, så kunne hun give sig hen til hans kram og nus, når hun vidste at det ikke skulle lede til sex. Og det i sig selv var med til at give mere lyst og kunne hjælpe hende med at få lyst til at invitere til sex.
Man kan spørge sig selv om det ikke er halvkedeligt med aftalt sex. Men før vi fik børn havde vi jo også aftalt sex – bare på en anden måde. Vi aftalte måske at tage på en kæresteweekend. Og så vidste vi jo godt at den stod på sex.
Jeg tror i hvert fald at det er rigtig vigtigt at I får talt om: hvordan kan din kæreste hjælpe lysten på vej, hvordan vil I have det med at blive forstyrret, er det ok for jer med aftalt sex, kan din kæreste leve med at han skal hjælpe dig med at genfinde gnisten, hvad er du vild med hos din mand, hvad gør dig begejstret hos din mand, hvor er han fantastisk. Hvad har du brug for af kærlighedserklæringer fra din mand: eks. søde ord, tid, tjenester, en overraskelse, fysisk berøring og omsorg.
Jeg håber, at I finder en vej, som passer til jer.
Kh Christine