Anonym skriver:
er glad for at høre du ikke tror det er en "sygedom" og hvad skulle jeg dog også sige til lægen? syntes det vil være et nederlag og hvis det var det var en sygedom så har jeg ikke længer nogen gode ting som kan holde på min mand så er jeg jo bare en kæmpe fiasko.. (sorry hårdt men sandt)
Vil gerne arbejde med mig selv og føler også jeg har styrken til det men mit problem er at jeg ikke ved hvordan!
Når du nu selv nævner, at du i en periode ikke har været meget ude blandt andre og skal til at vænne dig til at kunne begå dig socialt, så tror jeg at det er meget af forklaringen. Det er da pisse hårdt at komme ud, f.eks. på en ny arbejdsplads - især hvis man i forvejen føler sig lidt som "the odd one out".
Sociale evner skal holdes ved lige og trænes. Så den bedste måde at arbejde med sig selv foregår i virkeligheden. Give sig selv udfordringer, aftale med sig selv, at man skal fokusere på f.eks. at lade andre få taletid i møder og den slags sammenhænge, lægge mærke til sine egne tanker og huske på, at de kan være meget bestemmende for det udtryk man efterlader hos andre og ens egne følelser i situationen.
Jeg kan f.eks. anbefale "Selvværd og nye færdigheder - manual til dig i udvikling" af Irene Oestrich, som netop tager fat på det med de sociale færdigheder og ens egne (katastrofe-)tanker.
Og jeg synes helt ærligt ikke, at det er fair at kaste rundt med diagnoser, når vi ved så lidt om situationen og baggrunden.
Anmeld