Selvom det da godt kan hænge sammen med en psykisk sygdom af en eller anden art, så synes jeg ikke, at du skal tænke på din personlighed som udtryk for en sygdom. I hvert fald ikke før andet er bevist.
Det er min oplevelse, at nogle mennesker har en personlighed, som man skal lære at kende og som måske "vinder ved nærmere bekendtskab". Jeg kan godt selv genkende lidt af det du beskriver men for mig har det ikke noget at gøre med at være manisk. Men mere om at jeg ikke kan gå og være en "stille, genert mus", når det nu ikke er dén jeg er.
De karaktertræk du nævner synes jeg på mange måder er styrker, men jeg ved også, at man nemt kan få folk til at trække sig (løbe) væk, hvis man er meget frembrusende. Det kan overskride andres grænser.
Så måske det kunne handle om at du med din personlighed, kan arbejde på at give folk lov til at nærme sig dig uden at føle, at de bliver kørt over af et tog. Det handler jo om selvindsigt og evnen til at arbejde med sig selv som person og ikke nødvendigvis, at du skal have en diagnose.
Og selv hvis der skulle gemme sig en diagnose i en eller anden grad, er du jo ikke dømt til et liv som et udtryk for en diagnose, der ikke kan holde på folk. Man kan arbejde meget med sig selv, hvis man magter det...
Anmeld