Toffi skriver:
Det der gør at det er provokerende for mig, er at det kunne virke som om at hvis det havde været en ustraffet, der ikke var så god i skolen og måske ikke havde "gode kår", så kunne straffen have været en anden. Sådan mener jeg ikke det skal være. Det springende punkt må være ustraffet og ikke de andre ting.
Det er jo så psykologisk baseret. Hvis man har en god baggrund, har man nok nemmere ved at kunne håndtere de følelser, der følger med. Ikke at det er nemt, for det tror jeg bestemt ikke, men jeg er meget overbevist om, at hvis drengen ikke havde haft nogle voksne i sit liv, som var gode for ham, ville han meget nemt kunne ende i kriminalitet, fordi han ikke vidste, hvordan man skulle kunne tackle det.
Jeg kan sagtens se din pointe, men det er jo heller ikke sikkert, at de ville have smidt den kriminelle i fængsel. Man kunne jo bare håbe, at de tog højde for, at han ikke bare skulle sendes hjem, men måske få noget hjælp og voksen professionel støtte til at håndtere det.
Unge med et godt bagland har jo som regel lettere ved at finde et nyt mønster, og jeg tror helt klart på, at denne dreng tænker sig en del bedre om næste gang han gør noget, der kan have så alvorlige følger.
Anmeld