Rygning omkring de små.. Hva siger i??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. maj 2010

sarahb

jeg ville ikke acceptere det.
Der er ikke rigtig nogle i min familie der ryger... jo min storebror, men han ryger kun ude da de har 2 børn selv..

Jeg ville aftale der skulle luftes kraftigt ud nogle timer inden i kom ellers må hun besøge hos jer.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2010

<3

Sama skriver:

Både min kæreste og jeg selv er ikke ryger og der bliver ikke røget i vores hjem. Jeg er dog begyndt at blive lidt bekymret for tiden hvor den lille kommer, da min svigermor ryger som en skorsten. Når man kommer ind i hendes hjem skal man nærmest igennem den ene røgsky efter den anden, og hun giver den rigtig gas  og med lukket vinduer naturligvis. Jeg lukker et vindue op imens vi er der, men vi lugter begge to som om der har været ild i os når vi kommer hjem. Jeg kan ikke lade vær med at tænke på hvor meget røg vores barn vil blive udsat for når det skal på besøg hos bedste.

Jeg har fra starten sagt at vi skal have snakket med hende om det og måske forsøge at indgå nogle aftaler til den tid. Der tænker jeg på hun måske kan ryge i gangen eller udenfor (ikke i regn naturligvis) imens vi er der. Men kan man tillade sig at ønske ændringer i andre folk hjem?? Hun vil sikkert gerne passe den lille i fremtiden, men jeg vil ikke udsætte mit barn for det røg..

Min svigermor er en stædig ældre dame, som ved bedst selv, så vi har det svært med at snakke med hende om dette.

Hvad gjorde i?? Har i lavet aftaler med familien, for at skåne de små?? Kom endelig med gode råd!!

Vi har samme problematik og vi kommer så bare ikke i deres hjem. Slut prut. Mit barn skal hverken udsættes for passiv røg (og hvis du tror at det ikke er farligt i et rygerhjem bare fordi der ikke bliver røget imens I er der så kan du godt tro noget andet) eller for pesticider mm, så her er alt også økologisk.

det skal nok lige siges at min mormor døde som 63årig af KOL og havde der siddet med iltapparat i +10år. Jeg har INGEN respekt overfor rygere. Synes det er for klamt på lige linie med at ryge heroin mm.

Anmeld

10. juni 2010

Josesmor

MetteMorTil3 skriver:

jeg synes at der engang blev uddelt en folder netop omkring rygning og små børn - denne folder henvendte sig helt sikkert også til bedste forældre. Gad vide om den stadig bliver delt ud - den var rigtig god - ærgeligt hvis den er sparet væk.

Det mindste svigermor kan gøre er da at lufte ud ifm at hun ryger. Og jeg ville nok vælge denne pasningsmulighed fra, hvis det var mig. I hvertfald min. det første år eller to. Deres lunger er jo nogle små sarte nogen, og man risikerer at provokere astma eller andet frem.

Men tal pænt og respektfuld med svigermor om jeres tanker - husk at hun nok bliver udfordret på sin "ret" til at bestemme i hendes hjem. Start måske allerede nu med små kommentarer eller læg interessante artikler frem når hun kommer på besøg - så hun ikke undgår at se dem. Det kan jo være at hun selv kan komme til konklussionen om ikke at ryge i nærheden af babyen.

Knus

Ja med hensyn til diverse folder ang rygning, så mon ikke de er sparet væk sammen med så meget andet?? Jeg har ihvertfal ikke set nogen endnu..

Det er også vores mening at snakke med hende om det på en pæn måde og så håbe hun vil forstå det fra begge sider af sagen.. Men har nu min tvivl om hun vil bryde sig om det... det er også bare svært at "sidde grænser" i andres hjem... Hun kommer aldrig her hos os. Kun til vores fødselsdag men ellers ikke.. Hun har ingen bil og fortrækker at sidde hjemme dagen lang... og vi bor også hele 7km fra hinanden Så det med at ligge lidt info til hende i vores hjem, nytter ikke rigtigt noget

Anmeld

10. juni 2010

Josesmor

Loppe skriver:

Min familie er fyldt med uhensynsløse rygere, så jeg kender godt problematikken. Min kæreste og jeg er begge ikke-rygere, og vores hjem er røgfrit. At bestemme at ens eget hjem skal være røgfrit, er selvfølgelig ikke så svært. Men at bestemme at andre folk skal stoppe med at ryge i deres eget hjem, eller i hvert fald begrænse røgen, er straks meget sværere.

Jeg havde ikke modet til at sige fra da mine børn var yngre, hvilket jeg bitterligt fortryder den dag i dag. Min søn fik som 1½ årig lungebetændelse af at sidde i et røgfyldt lokale. Han havde hoste meget længe efter, hans bronkier var irriteret, og dette medførte en ret slem lungebetændelse. Min egen læge sagde at der ingen tvivl var om at det kom fra røgen...

Efter dette meldte jeg klart ud - alle fik at vide at vi ikke længere kom i folks hjem, hvis de røg inde så længe vi var på besøg. De fleste accepterede det, men jeg tror også der var mange der synes vi var underlige og snerpede, men dette var jeg ligeglad med, det var mine børns ve og vel det handlede om.

Én gang kørte vi hjem fra min mor, da hun ikke ville ryge i et andet rum, hun mente vi skulle gå udenfor så længe hun røg, og så kunne vi komme ind igen når hun var færdig. Nej tak - vi kørte hjem!

Jeg synes i skal stå ved jeres valg, og forklare folk at det er for jeres barns skyld, evt. kan i måske finde noget information der viser hvor skadeligt det er for børn at være passive rygere!

Held og lykke med jeres lille ny.

Louise

Først tak for dit svar

Det er lige netop en situation som jeres jeg helst vil undgå.. Har ikke lyst til at komme til at fremstå sippet og træls fordi jeg ikke vil have røg omkring vores barn.. men er på den anden side godt klar over at det er nødvendigt at sige fra.. Jeg er kun 20 uger henne, men føler vi lige så godt kan få snakket om det snart og ikke først til oktober når hun kommer ud. Så kan alle også nå og indstille sig lidt Håber aldrig det bliver nødvendigt at vi skal køre hjem igen fordi folk ikke vil respektere vores ønsker, men frygter det da...

Håber min svigermor tager det hele meget bedre end jeg frygter

Anmeld

10. juni 2010

DK

Sama skriver:

Ja med hensyn til diverse folder ang rygning, så mon ikke de er sparet væk sammen med så meget andet?? Jeg har ihvertfal ikke set nogen endnu..

Det er også vores mening at snakke med hende om det på en pæn måde og så håbe hun vil forstå det fra begge sider af sagen.. Men har nu min tvivl om hun vil bryde sig om det... det er også bare svært at "sidde grænser" i andres hjem... Hun kommer aldrig her hos os. Kun til vores fødselsdag men ellers ikke.. Hun har ingen bil og fortrækker at sidde hjemme dagen lang... og vi bor også hele 7km fra hinanden Så det med at ligge lidt info til hende i vores hjem, nytter ikke rigtigt noget

Er det det første barnebarn?

Jeg tænker (og håber) at piben får en anden lyd når først barnebarnet er kommet på banen! Hvis hun VIL ryge i sit hjem, kan i jo altid sige at i så istedet vil hente hende så hun kan besøge jer i jeres hjem! Hvor røg=udenfor! Jeg tror at de fleste bedsteforældre rigtig gerne vil se deres børnebørn og at hun nok derfor gerne vil komme noget mere. Hvis hun ikke vil det, så er det vel også hendes eget problem? I vil vel ikke have barnet passet hos hende alligevel,  når hun nu ryger der som en skorsten?

Vent med de store diskussioner til barnet er født! Så er jeg sikker på at hun bliver mere medgørlig, end når du "bare er en hysterisk gravid"

Knus Ditte!

Anmeld

10. juni 2010

Josesmor

Tulipan skriver:

Her er det meget nemt. Min dreng må ikke være i et hjem hvor der ryges da han har astma. Så rygning og pelsdyr er forbudt her.

Men du skal sige fra og hvis der ryges må i jo blive hjemme. Som du selv siger så har i et asvar og det er barnet. Så må hun besøge jer hvis hun ikke kan lade være at ryge inde i den tid i er hos hende. Det er strengt at sige til hende.
Men det er jo det bedste for jeres den lille, barnet kan jo ikke selv sige fra. Og vil være rigtig øv vis der vil komme en masse pga røg som f.eks astma eller sådan.

Så bare ud med det og vil kæresten ik, må du ligesm melde det ud.

Her kommer knægten ikke hos hans farfar og farmor da de ryger og har hund. De vil ikke gå ud og ryge, og ryger inde selvom de sagde de vil gå ud, men gjorde de ikke sidst.
Nu er jeg så ikke sammen med faren, men han har ikke set den del af familien siden jul pga det. Og sådan er det jo bare. Det er det der er bedst for mit barn. De er velkommen her, men vil de jo ik.

Men hvis vi skulle blive væk fordi hun ikke vil respektere at hun ikke skal rygeomkring hende, så ser hun aldrig sit barnebarn.. Fordi hun kommer aldrig her hos os.. men hva dælen, så må hun jo ud og finde en bus plan eller noget hvis hun vil se hende.. det må være vores nød løsning

Anmeld

10. juni 2010

Josesmor

DK skriver:

Er det det første barnebarn?

Jeg tænker (og håber) at piben får en anden lyd når først barnebarnet er kommet på banen! Hvis hun VIL ryge i sit hjem, kan i jo altid sige at i så istedet vil hente hende så hun kan besøge jer i jeres hjem! Hvor røg=udenfor! Jeg tror at de fleste bedsteforældre rigtig gerne vil se deres børnebørn og at hun nok derfor gerne vil komme noget mere. Hvis hun ikke vil det, så er det vel også hendes eget problem? I vil vel ikke have barnet passet hos hende alligevel,  når hun nu ryger der som en skorsten?

Vent med de store diskussioner til barnet er født! Så er jeg sikker på at hun bliver mere medgørlig, end når du "bare er en hysterisk gravid"

Knus Ditte!

ja det er det første barnebarn.. min kæreste er enebarn... Jeg synes jo bare det er dumt at vente til efter jeg har født.. Og der er jeg heller ikke sikker på jeg har overskud til at tage snakken op med det samme..

men nej.. hun skal ikke passe den lille så længe der er "ild i huset"

Anmeld

10. juni 2010

TinaPina

Vi har samme problem med min mors side af familien, de ryger som skorstene de fleste af dem

Jeg kommer ikke steder hvor folk ryger, og jeg er ligeglad med om det er i køkkenet eller for åbent vindue. Jeg vil ikke, nu da jeg er gravid, udsætte mit barn for det. Ligeledes vil mit barn ikke komme til at opholde sig i et rygerhjem, ligemeget hvor meget de angiveligt lufter ud. Stanken af røg gøres mindre ved udluftning, men det gør mængden af giftigte stoffer i møbler, tøj osv ikke.

Det kommer til at skabe problemer, men det bliver problemer for rygerne ikke mig, min kæreste eller vores barn.

Der bliver ikke røget i vores hjem overhovedet, derfor er den eneste ryger der nogensinde har besøgt os min søster.

Ta den med bedste nu, og hun skal nok komme til jer når lillepigen først kommer til verden. De der bedster er jo RET så nysgerrige

Anmeld

10. juni 2010

Annesofie.

mine forældre er total ikke rygere og min mor er lidt pernippen med røg og hun kan SLET IKKE klare det, min søster ( der er mor til min nevø) er den eneste ud af mine søskenden der ryger (4 stk) hun har røget gennem hele graviditeten og det har jo så været hendes valgt selvom jeg tit har sagt at jeg synes det var dumt. min farmor og farfar er STOR rygere virkelig der ryger nemt 30 hver på en dag selvom min farfar har kohl og har ilt apperat på 24 timer i døgnet han har ikke engang luft nok til at han kan gå på toiletter ( maks 10 alm skridt) vi har altid haft et rigtig godt forhold til min farmor og farfar da vi har boet rigtig tæt på dem altid og her når vi er blevet voksne sker der jo mere og mere i vores liv så nu har vi en fast maddag og torsdagen hos min farmor og farfar hvor mig og 2 andre søskende mødes og spiser og der er min søster og min nevø med (han er kun 1 måned gammel) der giver min søster bare det valgt at enten går de udenfor eller også kan de ikke se ham - min sæster ryger dog ikke mere selv.

Anmeld

10. juni 2010

LotteGabriella

Her ryger min mand og min svigermor, min mor, far og lillebror og min bedste veninde - men de ryger alle sammen UDENFOR også hjemme ved dem selv! Det er ikke noget vi har bedt dem om, men noget de har gjort af sig selv, da de godt kender vores holdning til rygning ift. Daniella nemlig at vi bare ikke ville komme på besøg, hvis der blev røget imens vi var der!

Mine forældre og lillebror har så valgt at gøre deres hjem røgfrit også når vi ikke er der, da Daniella har asmatisk bronkitis - så det er bare dejligt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.