Rygning omkring de små.. Hva siger i??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. maj 2010

grinny

Jeg har haft lidt af det samme problem, det var bare i mit eget hjem. Jeg har været ryger, men stoppede fordi at vi skulle i gang med projekt baby, og det er en beslutning som jeg er utrolig glad for, men problemet er så bare at mine venner er vant til at de må ryge hos os, men det er jeg selvfølgelig ikke så glad for så indtil videre har de fået lov til at ryge under emhætten, men når jeg først bliver gravid kunne jeg godt tænke mig at de så går helt uden for, den beslutning tog de desværre ikke godt imod så fik sagt til dem at vi måtte se på det til den tid (er ikke god til at sige nej til mine venner). 

Det kan godt irritere mig rigtig meget at de ikke bare kan respektere det som det er i stedet for at stille spørgsmål. Jeg har dog sagt til mig selv at når jeg bliver gravid så er jeg bestemt og fortæller dem at der ikke kan ryges i lejligheden!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2010

Vingummien

Her er det meget nemt. Min dreng må ikke være i et hjem hvor der ryges da han har astma. Så rygning og pelsdyr er forbudt her.

Men du skal sige fra og hvis der ryges må i jo blive hjemme. Som du selv siger så har i et asvar og det er barnet. Så må hun besøge jer hvis hun ikke kan lade være at ryge inde i den tid i er hos hende. Det er strengt at sige til hende.
Men det er jo det bedste for jeres den lille, barnet kan jo ikke selv sige fra. Og vil være rigtig øv vis der vil komme en masse pga røg som f.eks astma eller sådan.

Så bare ud med det og vil kæresten ik, må du ligesm melde det ud.

Her kommer knægten ikke hos hans farfar og farmor da de ryger og har hund. De vil ikke gå ud og ryge, og ryger inde selvom de sagde de vil gå ud, men gjorde de ikke sidst.
Nu er jeg så ikke sammen med faren, men han har ikke set den del af familien siden jul pga det. Og sådan er det jo bare. Det er det der er bedst for mit barn. De er velkommen her, men vil de jo ik.

Anmeld

31. maj 2010

XXSS

Sama skriver:

Både min kæreste og jeg selv er ikke ryger og der bliver ikke røget i vores hjem. Jeg er dog begyndt at blive lidt bekymret for tiden hvor den lille kommer, da min svigermor ryger som en skorsten. Når man kommer ind i hendes hjem skal man nærmest igennem den ene røgsky efter den anden, og hun giver den rigtig gas  og med lukket vinduer naturligvis. Jeg lukker et vindue op imens vi er der, men vi lugter begge to som om der har været ild i os når vi kommer hjem. Jeg kan ikke lade vær med at tænke på hvor meget røg vores barn vil blive udsat for når det skal på besøg hos bedste.

Jeg har fra starten sagt at vi skal have snakket med hende om det og måske forsøge at indgå nogle aftaler til den tid. Der tænker jeg på hun måske kan ryge i gangen eller udenfor (ikke i regn naturligvis) imens vi er der. Men kan man tillade sig at ønske ændringer i andre folk hjem?? Hun vil sikkert gerne passe den lille i fremtiden, men jeg vil ikke udsætte mit barn for det røg..

Min svigermor er en stædig ældre dame, som ved bedst selv, så vi har det svært med at snakke med hende om dette.

Hvad gjorde i?? Har i lavet aftaler med familien, for at skåne de små?? Kom endelig med gode råd!!

Min mands papfar ryger pibe og det hænger bare i alt! De flyttede så i lejlighed imens vi ventede den lille. Jeg fik snakket med min svigermor om, at jeg ikke ønsker at vi skal sidde i den dunst slet ikke den lille og det håbede jeg at de ville respektere! Ellers må det jo bare have konsekvenser.

De accepterede det og i dag ryger han inde på sit kontor - selvfølgelig kan man stadigvæk lugte det i resten af lejligheden - da det stadig hænger over alt, men principielt ryger han bare ikke i nærheden af Olivia og det synes jeg er rigtig fint.

Det lyder lidt som om at det er en græl situation med din svigermor, og at hun kan finde på at sige, at det har ungerne da ikke taget skade af førhen. Men jeg har bare et princip og det er , at hvis "de" vil se os - så må de også gøre noget for at vi har lyst til at komme - det er min mening. Så jeg kan kun anbefale jer/dig at gøre klart, hvordan i har det og at det har konsekvenser, hvis ikke der bliver ændret på det.

Er selv eksryger og har faktisk ikke såvidt jeg husker røget sålænge der var små børn i nærheden - jo så foregik det udenfor.

Anmeld

31. maj 2010

lululupo

Jeg er selv ex ryger, men jeg røg aldrig i nærheden af andre,slet ikk børn og gik udenfor og røg, selv hjemme... Synes du bør sige til hende stille og roligt at du selvfølgelig respekterer hende, men om ikke det er muligt at hun ikke ryger inærheden af jer...... Held og lykke

Anmeld

31. maj 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vi har et ikke ryger hjem og hvis folk vil ryge er det udenfor, at det sker. Vi har ikke lavet nogen aftale med bedstforældrene, de ryger helt automatisk ikke når der er børn i nærheden.

Vores pige har astmatisk bronkitis og tåler derfor ikke røg. Hvis vi er hjemme hos nogen og vi er udenfor, hvor der bliver røget beder jeg dem om, at tage hensyn til hende. Hvis de ikke gjorde det ville vi tage hjem, men det gør de heldigvis

Kh. Katja

Anmeld

31. maj 2010

XXSS

Loppe skriver:

Min familie er fyldt med uhensynsløse rygere, så jeg kender godt problematikken. Min kæreste og jeg er begge ikke-rygere, og vores hjem er røgfrit. At bestemme at ens eget hjem skal være røgfrit, er selvfølgelig ikke så svært. Men at bestemme at andre folk skal stoppe med at ryge i deres eget hjem, eller i hvert fald begrænse røgen, er straks meget sværere.

Jeg havde ikke modet til at sige fra da mine børn var yngre, hvilket jeg bitterligt fortryder den dag i dag. Min søn fik som 1½ årig lungebetændelse af at sidde i et røgfyldt lokale. Han havde hoste meget længe efter, hans bronkier var irriteret, og dette medførte en ret slem lungebetændelse. Min egen læge sagde at der ingen tvivl var om at det kom fra røgen...

Efter dette meldte jeg klart ud - alle fik at vide at vi ikke længere kom i folks hjem, hvis de røg inde så længe vi var på besøg. De fleste accepterede det, men jeg tror også der var mange der synes vi var underlige og snerpede, men dette var jeg ligeglad med, det var mine børns ve og vel det handlede om.

Én gang kørte vi hjem fra min mor, da hun ikke ville ryge i et andet rum, hun mente vi skulle gå udenfor så længe hun røg, og så kunne vi komme ind igen når hun var færdig. Nej tak - vi kørte hjem!

Jeg synes i skal stå ved jeres valg, og forklare folk at det er for jeres barns skyld, evt. kan i måske finde noget information der viser hvor skadeligt det er for børn at være passive rygere!

Held og lykke med jeres lille ny.

Louise

Det lyder da også helt specielt den situation med din mor! som om nu havde hun sat sig på tværs, underligt at samværet med børnebørnene ikke har større betydning end smøgerne  Det fatter jeg slet ikke og jeg kan godt forstå, at i valgte at køre - det havde jeg også gjort prompte!

Anmeld

31. maj 2010

Silvermist1

Mine piger skal ikke udsættes mod passiv rygning. Vi ryger ikke og det gør min mor, pigernes bedstemor, heller ikke. Når pigerne bliver passet, så er det hende der passer dem. Så heldigvis står vi ikke overfor et problem ang. bedsteforældre og passiv rygning. Resten af bedsteforældrene bor i Island.

Vi kender desuden ikke mange der ryger, men de få rygere vi kender, de går udenfor. Heldigvis har vi nogle søde og forstående venner, som vi slet ikke behøver at bede om at gå udenfor. De gør det af dem selv. Det er en helt naturlig ting for dem, at gå udenfor og ryge, især når der er børn tilstede.

Hvis vi er inviteret hen til nogle der ryger i sit hjem, så tager vi kun afsted, så længe vi ved at vores piger ikke vil blive udsat for passiv rygning. Hvis der så alligevel bliver røget indenfor, så tager vi hjem. Selvfølgelig uden at gøre et stort nummer ud af det hele. For os er det et naturligt valg. Vi ønsker det bedste for vores børn. Derfor beskytter vi dem mod passiv rygning. De små pus er jo stadig alt for små til at vælge.

Anmeld

31. maj 2010

klmf

Loppe skriver:

Min familie er fyldt med uhensynsløse rygere, så jeg kender godt problematikken. Min kæreste og jeg er begge ikke-rygere, og vores hjem er røgfrit. At bestemme at ens eget hjem skal være røgfrit, er selvfølgelig ikke så svært. Men at bestemme at andre folk skal stoppe med at ryge i deres eget hjem, eller i hvert fald begrænse røgen, er straks meget sværere.

Jeg havde ikke modet til at sige fra da mine børn var yngre, hvilket jeg bitterligt fortryder den dag i dag. Min søn fik som 1½ årig lungebetændelse af at sidde i et røgfyldt lokale. Han havde hoste meget længe efter, hans bronkier var irriteret, og dette medførte en ret slem lungebetændelse. Min egen læge sagde at der ingen tvivl var om at det kom fra røgen...

Efter dette meldte jeg klart ud - alle fik at vide at vi ikke længere kom i folks hjem, hvis de røg inde så længe vi var på besøg. De fleste accepterede det, men jeg tror også der var mange der synes vi var underlige og snerpede, men dette var jeg ligeglad med, det var mine børns ve og vel det handlede om.

Én gang kørte vi hjem fra min mor, da hun ikke ville ryge i et andet rum, hun mente vi skulle gå udenfor så længe hun røg, og så kunne vi komme ind igen når hun var færdig. Nej tak - vi kørte hjem!

Jeg synes i skal stå ved jeres valg, og forklare folk at det er for jeres barns skyld, evt. kan i måske finde noget information der viser hvor skadeligt det er for børn at være passive rygere!

Held og lykke med jeres lille ny.

Louise

Ej altså.... Hvordan kan hun mene det alvorligt; at I skulle gå ud mens hun røg INDE?? Så havde jeg nok pakket sagerne og sagt tak for i dag

Jeg er ex-ryger og dengang jeg røg, kunne jeg da aldrig finde på at ryge indenfor ved andre, medmindre de selv røg inde selvfølgelig.

Synes egentlig langt de fleste rygere er hensynsfulde og går udenfor

Anmeld

31. maj 2010

klmf

grinny skriver:

Jeg har haft lidt af det samme problem, det var bare i mit eget hjem. Jeg har været ryger, men stoppede fordi at vi skulle i gang med projekt baby, og det er en beslutning som jeg er utrolig glad for, men problemet er så bare at mine venner er vant til at de må ryge hos os, men det er jeg selvfølgelig ikke så glad for så indtil videre har de fået lov til at ryge under emhætten, men når jeg først bliver gravid kunne jeg godt tænke mig at de så går helt uden for, den beslutning tog de desværre ikke godt imod så fik sagt til dem at vi måtte se på det til den tid (er ikke god til at sige nej til mine venner). 

Det kan godt irritere mig rigtig meget at de ikke bare kan respektere det som det er i stedet for at stille spørgsmål. Jeg har dog sagt til mig selv at når jeg bliver gravid så er jeg bestemt og fortæller dem at der ikke kan ryges i lejligheden!

Ej søde, de skal da respektere dig i dit eget hjem!

I byggemarkeder kan man købe nogle små rygning forbudt skilte / klistermærker - kan du ikke sætte dem op strategiske steder så de ikke kan undgå at se dem, så kan de vel tage et vink med en vognstang og med et smil uden du skal ud i en konfrontation.

Held og lykke med projekt baby!

Anmeld

31. maj 2010

line melias mor

min mor ryger rigtig meget men efter vi fik melia ryger hun kun i køkkenet også selv om vi ikke er der. min svigermor ryger også kun i sit køkken. vi havde slet ingen problemer heller ikke med venner og resten a familien. syntes faktisk rigtig mange omkring os har lagt deres vaner om og mange af dem ryger faktisk kun i køkkenet også til daglig.

syntes i skal snakke med hende om det. sætte jer stille og rolig ned. forklarer det på en pæn måde. ikke noget med nogle trusler om at så ser hun ikke sit barnebarn. bare prøv at forklar hende det hvem ved måske er hun overraskende forstående

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.