Rygning omkring de små.. Hva siger i??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.751 visninger
47 svar
0 synes godt om
31. maj 2010

Josesmor

Både min kæreste og jeg selv er ikke ryger og der bliver ikke røget i vores hjem. Jeg er dog begyndt at blive lidt bekymret for tiden hvor den lille kommer, da min svigermor ryger som en skorsten. Når man kommer ind i hendes hjem skal man nærmest igennem den ene røgsky efter den anden, og hun giver den rigtig gas  og med lukket vinduer naturligvis. Jeg lukker et vindue op imens vi er der, men vi lugter begge to som om der har været ild i os når vi kommer hjem. Jeg kan ikke lade vær med at tænke på hvor meget røg vores barn vil blive udsat for når det skal på besøg hos bedste.

Jeg har fra starten sagt at vi skal have snakket med hende om det og måske forsøge at indgå nogle aftaler til den tid. Der tænker jeg på hun måske kan ryge i gangen eller udenfor (ikke i regn naturligvis) imens vi er der. Men kan man tillade sig at ønske ændringer i andre folk hjem?? Hun vil sikkert gerne passe den lille i fremtiden, men jeg vil ikke udsætte mit barn for det røg..

Min svigermor er en stædig ældre dame, som ved bedst selv, så vi har det svært med at snakke med hende om dette.

Hvad gjorde i?? Har i lavet aftaler med familien, for at skåne de små?? Kom endelig med gode råd!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2010

Svei

Mine børn skal ikke udsættes for passiv rygning....men jeg kan jo ikke bestemme hvad mennesker gør der hjemme. Så hvis der ryges kom/kommer vi bare ikke. Heldigvis er det kun farfar der ryger og han går ud.

Anmeld

31. maj 2010

Laulund87

Jeg vil overhovedet ikke acceptere det!

Hvis folk vil have besøg af os må de ikke ryge inde og selvfølgelig må de gå ud hvis de besøger os.

Anmeld

31. maj 2010

Pige2009

No go herfra, og det blev meldt ud fra begyndelsen

Anmeld

31. maj 2010

Josesmor

Dejligt nogen er enig med mig.. Min kæreste har meget svært ved vi skal sige noget til hende.. Hvad sagde jeres familie til det, da i sagde fra??

Min svigermor er som sagt en stædig dame og ingen skal fortælle hende noget. og da vi har været meget på nakken af hende grundet rygning tidligere, er jeg bange for hun vil gå helt i baglås hvis vi tager det op igen..

Men vi er forældre til det lille barn, og har et ansvar, så føler vi må gøre det vi mener er bedst.

Anmeld

31. maj 2010

klmf

Åh den røg

Vi har den aftale med bedsterne, at der bliver luftet ud inden vi kommer og så bliver der røget udenfor imens vi er der.

Det er selvfølgelig ikke 100 procent super-optimalt, da røgpartiklerne stadig sidder i tøj og møbler, men det er en løsning alle kan leve med. Jeg vil ikke (og kan ikke) bestemme over min fars og kærestes fars hjem....

Vi lugter dog alle af røg når vi kommer hjem, men samværet med bedsterne er nu også meget vigtigt, så vi har altså lavet et kompromis.

Hvis nu I går til hende med lidt konduite, mon så ikke hun også er interesseret i at hendes kommende barnebarn får det så godt som muligt? Kan godt ske det er din kæreste, der må tage snakken når nu hun er lidt stædig. I kan jo så lidt frø, inden bebsen kommer til verden og når I så er blevet forældre, så kan I sige, at bebsens lunger simpelthen ikke kan tåle røg, så hvis I skal komme i hendes hjem så må det altså være uden røg... Selvom det er træls at komme ud i et ultimatum, så kan det jo blive nødvendigt....

Held og lykke med hende

Anmeld

31. maj 2010

Sjl-msl-Mkl

Her er den HELT klar, der bliver ikke røget i mit hjem. Jeg bor på 3. sal, så de bliver bedt om og gå ned, hvor de da trods alt står i tør vejr. nogen gange bliver der virkelig brikket ovet det, men jeg vil ikke at min datter skal stå og sove på altanen hvor der er nogen der har røget. Der er trods alt gulvtæppe på.

Hos bedsterne bliver der luftet ud inden vi kommer og derefter går folk ud. Det er dog ikke noget vi har sagt, men noget de selv gør.

Her har bået mor og far været rygere, jeg stoppede den sammen dag jeg skulle til lægen og få bekræftet min graviditet.

Anmeld

31. maj 2010

MoarTil4

Sama skriver:

Både min kæreste og jeg selv er ikke ryger og der bliver ikke røget i vores hjem. Jeg er dog begyndt at blive lidt bekymret for tiden hvor den lille kommer, da min svigermor ryger som en skorsten. Når man kommer ind i hendes hjem skal man nærmest igennem den ene røgsky efter den anden, og hun giver den rigtig gas  og med lukket vinduer naturligvis. Jeg lukker et vindue op imens vi er der, men vi lugter begge to som om der har været ild i os når vi kommer hjem. Jeg kan ikke lade vær med at tænke på hvor meget røg vores barn vil blive udsat for når det skal på besøg hos bedste.

Jeg har fra starten sagt at vi skal have snakket med hende om det og måske forsøge at indgå nogle aftaler til den tid. Der tænker jeg på hun måske kan ryge i gangen eller udenfor (ikke i regn naturligvis) imens vi er der. Men kan man tillade sig at ønske ændringer i andre folk hjem?? Hun vil sikkert gerne passe den lille i fremtiden, men jeg vil ikke udsætte mit barn for det røg..

Min svigermor er en stædig ældre dame, som ved bedst selv, så vi har det svært med at snakke med hende om dette.

Hvad gjorde i?? Har i lavet aftaler med familien, for at skåne de små?? Kom endelig med gode råd!!

jeg synes at der engang blev uddelt en folder netop omkring rygning og små børn - denne folder henvendte sig helt sikkert også til bedste forældre. Gad vide om den stadig bliver delt ud - den var rigtig god - ærgeligt hvis den er sparet væk.

Det mindste svigermor kan gøre er da at lufte ud ifm at hun ryger. Og jeg ville nok vælge denne pasningsmulighed fra, hvis det var mig. I hvertfald min. det første år eller to. Deres lunger er jo nogle små sarte nogen, og man risikerer at provokere astma eller andet frem.

Men tal pænt og respektfuld med svigermor om jeres tanker - husk at hun nok bliver udfordret på sin "ret" til at bestemme i hendes hjem. Start måske allerede nu med små kommentarer eller læg interessante artikler frem når hun kommer på besøg - så hun ikke undgår at se dem. Det kan jo være at hun selv kan komme til konklussionen om ikke at ryge i nærheden af babyen.

Knus

Anmeld

31. maj 2010

LinLin

Jeg siger nej!

Der skal overhovedet ikke ryges herhjemme. Min kæreste er holdt op nu - men før det, gik han også udenfor, når han skulle ryge. Sådan er det for alle gæster - og der er faktisk ikke engang nogen der har spurgt om de måtte ryge inde...

Anmeld

31. maj 2010

Ina33

Min familie er fyldt med uhensynsløse rygere, så jeg kender godt problematikken. Min kæreste og jeg er begge ikke-rygere, og vores hjem er røgfrit. At bestemme at ens eget hjem skal være røgfrit, er selvfølgelig ikke så svært. Men at bestemme at andre folk skal stoppe med at ryge i deres eget hjem, eller i hvert fald begrænse røgen, er straks meget sværere.

Jeg havde ikke modet til at sige fra da mine børn var yngre, hvilket jeg bitterligt fortryder den dag i dag. Min søn fik som 1½ årig lungebetændelse af at sidde i et røgfyldt lokale. Han havde hoste meget længe efter, hans bronkier var irriteret, og dette medførte en ret slem lungebetændelse. Min egen læge sagde at der ingen tvivl var om at det kom fra røgen...

Efter dette meldte jeg klart ud - alle fik at vide at vi ikke længere kom i folks hjem, hvis de røg inde så længe vi var på besøg. De fleste accepterede det, men jeg tror også der var mange der synes vi var underlige og snerpede, men dette var jeg ligeglad med, det var mine børns ve og vel det handlede om.

Én gang kørte vi hjem fra min mor, da hun ikke ville ryge i et andet rum, hun mente vi skulle gå udenfor så længe hun røg, og så kunne vi komme ind igen når hun var færdig. Nej tak - vi kørte hjem!

Jeg synes i skal stå ved jeres valg, og forklare folk at det er for jeres barns skyld, evt. kan i måske finde noget information der viser hvor skadeligt det er for børn at være passive rygere!

Held og lykke med jeres lille ny.

Louise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.