Ansemusen skriver:
Åhh puh ha det lyder skræmmende!!! Hehe
Ja jo det er det jo også, når man sætter sit barns behov før ens eget så vil der være bitre piller at sluge.
Et eksempel :
Jeg er born&raised københavner og uddannet sprogpsykolog, disse to ting gør at jeg opfatter sprog og hvordan man taler til et barn på en måde. Min kæreste er "flygtet" hæhæ fra det mørkeste Jylland og hans familie taler til et barn på en helt anden måde.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer om hvad der er bedst i teorien men når vores søn er vant til min og kærestens måde så kan det føles for vores lille familie som MEGET konfliktsøgende deres måde. Der indgår meget NEJ, ej!, nå! og så griner de ad situationen (og barnet) uden der kommer en forklaring.
Men nu er Tjalfe kun 2,5 år endnu og det er ret begrænset hvad han oplever af deres retorik men jeg kan mærke at han bliver stresset af det i længden også selvom det er tydeligt at han hygger og ellers godt kan lide dem. Men han bliver mere opsøgende i sit sprog, spørger mere om tingene er ok - om han må det ene eller det andet og om det er rigtigt det han gør(noget som han ellers aldrig gør inde på sit eget værelse med sit eget legetøj), derved kan jeg se at han også oplever en tilspidsning af den kommunikationen i situationen.
Men der må jeg holde mig tilbage indtil at Tjalfe siger nok, jeg må sluge den bitre pille at se min søn forsøge at opleve kommunikationen tilspidset og ikke forstå hvorfor (derfor spørger han ind). Det oplever jeg som utroligt stressende men jeg kan ikke bestemme hvordan andre taler heller ikke til min søn, med mindre det er et direkte overgreb, og nu har min søn heldigvis så meget selvværd at når han får nok, jamen så går han bare og gider ikke snakke mere med dem.
Men jeg skal da gerne indrømme at det PINER mig som mor
Men folk er forskellige og på den positive side så lærer han at ikke alle taler på samme måde og det er i orden og vigtigst at det er i orden at få nok! Hans Olde kan også være ret så streng retorisk men det er en anden sag 
Anmeld