2606peanut skriver:
Havde en særdeles ubehagelig oplevelse i går med min svigermor.
Min kæreste og jeg venter vores første barn og det er min svigermors første barnebarn.
Jeg personligt er ikke særlig glad for den der tendens folk har til uhæmmet bare at røre ved ens mave uden at spørger eller noget, og det ved min kæreste. så i går da vi var sammen med min svigermor og hun pludselig bare begyndte at stå og gnubbe min mave, bad min kæreste hende altså om at lade vær da jeg ikke brød mig om det. Og så var fanden løs. Og pludselig fik vi bare en skideballe for alt mellem himmel og jord, hun følte sig afvist, uden for og meget mere. Men er det ikke stadig min krop og har jeg ikke ret til at sys det er ubehageligt at folk bare rør ved min mave??
En anden ting hun åbenbart var meget sårede over var at jeg ikke var villig nok til at tage i mod hjælp.
Jeg sys det er dybt uretfærdigt at jeg nu skal have dårlig samvittighed over jeg gerne vil klare mig selv og at hun åbenbart mener hun har ret til meget mere end hun får.
Det skal siges at jeg grundet bækkenløsning og risko for fortidelig fødsel har været meget bundet til hjemmet. Og i det hele taget har haft det rigtig skidt.
Undskyld mit meget lange brev.
Åh, stakkels jer to!!! Hvor er det synd for dig, at du ikke føler du bliver set, at dine grænser ikke bliver respektere osv. -og hvor er det synd for din svigermor at hendes gode intentioner og al hendes bekrymrethed, som giver sig til udtryk i gerne at ville hjælp, og behov for at ae maven, bare for lige at blive bekræftet i at 'den er god nok' der er en baby på vej, bliver mødt med et 'nej tak!'
Det er forskelligt hvordan man har det med at blive rørt på maven! , men når du har bækkenløsningen, kunne det så ikke være rart med lidt aflastning??? Det forstår jeg nok ikke helt rigtig hvorfor man siger nej tak til det. Ovenikøbet når der er fare for at barnet bliver født for tidlig var der måske ekstra grund til at tage imod hjælp.
Derudover tænker jeg også: Svigermor/farmor er et menneske man skal have i sit liv i mange mange år, og derfor gælder det bare om at få det bedst mulige forhold til hende, også selvom man så må 'ofre' sig lidt, f.eks. i dit tilfælde ved at sige 'ja tak' til hjælp, også selvom du måske ikke har brug for det. Det kunne jo være at du en dag rent faktisk havde brug for hjælp! (f.eks. til børnepasning o.ling) og så er det meget godt at man tidligere at signaleret: Jeg er glad for din hjælp. For man altid siger nej tak til det man bliver tilbudt, så er det ikke en selvfølgle at man så bare kan få det man selv kommer og beder om. Enhver relation handler om at give og tage, og hverken dig eller din svigermor kan få det 100% på den måde I gerne vil have det. -og din svigermor sstår i en ekstrem sårbar sitiatione. Du bære på det dyrerebareste i hendes liv (alle siger det er dejligt at få børn, men meget mere vidunderligt at få børnebørn), og du sidder i en magtposition hvor du kan vælge hende til og fra lige som det passer dig, og hun kan stort set intet gøre. Det ved hun godt, og derfor prøver hun, på hendes klumpsede og måske gammeldags måde at komme dig i møde på. Ja det er ihvertfald sådan jeg læser dit indlæg.