SELVFØLGELIG må du sige fra!! Det må man altid uanset hvad det drejer sig om, hvis noget overskrider ens personlige grænse! Jeg er selv en af dem som elsker at folk lige skal mærke mavsen, men det betyder jo ikke at alle har det sådan, og så er det helt okay at sige 'nej tak'!
Noget jeg selv har oplevet med min svigermor er, at der forventes en masse omkring hvordan oplevelsen skal være for hende! Altså at hun gerne vil sidde på gangen og vente mens jeg føder og blev skuffet, da vi sagde, at vi altså giver besked når jeg får veer, når vi tager på hospitalet og når jeg har født og vi er klar til besøg. At ingen skal sidde og vente ude foran, fordi vi gerne vil have øjeblikket for os selv og ikke ved om det er en halv time eller flere timer, men at de, Min Far og hans kæreste selvfølgelig er de første som får besked! Det er selvfølgelig klart at bedsteforældrene glæder sig helt vildt! Og det gjorde mig rigtig frustreret at føle, at vi skuffede nogen, fordi jeg synes man burde fokusere på den store ting det er at vi får et barn og ikke på små bagateller så som om man er den allerførste pårørende der får lov til at se barnet, eller om man får lov til at vente ude foran. Man har ikke ret til at stille krav til forældrene og vise skuffelse hvis tingene ikke går som man har forventet, men må respektere deres behov, og at det er DERES store øjeblik uanset hvor meget man selv glæder sig som farmor, mormor, oldemor, veninde osv.
Anmeld