2606peanut skriver:
Ved ikke helt hvad jeg skal sige andet end at jeg ikke er enig, sys virkelig jeg gør alt får at hun skal være tilfreds og at det gang på gang gør at mine grænser bliver overtrådt. Er ikke et sek. i tvivl om at det er i hendes bedste mening. Men lige nu har jeg ikke mere at give af. Og sys det er hårdt at blive kimmet ned i tide og utide når jeg mest af alt bare har brug for ro. Det er både min kæreste og jeg der er enige om at vi ikke kan bruge den hjælp hun tilbyder. Tror man skal kende hende får at forstå at når hun prøver at hjælpe blir der bare endnu mere at lave for min allerede overbebyrdet kæreste. Da hun næsten aldrig alligevel magter at gøre tingene færdige men bare stresser helt vildt hvor efter hun bryder sammen. Sys ikke det er uretfærdigt af os at takke nej. Med hensyn til min mave mener jeg nu en gang at man skal respekter andre mennesker private "rum". Om ikke andet kunne hun i det mindste spørge om lov.
I forhold til at jeg sidder med al magten, sys jeg det er noget fis. Hun er farmor og det ville jeg aldrig nægte hende ikke at være. Men hun er nød til at give mig noget plads og forstå at alt ikke vedkommer hende.
Jamen jamen, så fik jeg ikke udtrykt mig godt nok. DER SKAL VÆRE PLADS TIL DIG!!!! - og jeg mener bestemt at det er HELT I ORDEN AF SIGE NEJ TAK!!!!
Det skal der ikke herske nogen tvivl om. -og svigermor behøver bestemt heller ikke at vide alt f.eks. om undersøgelse osv. og selvfølgelig er din krop din!!! og hvis du ikke røres ved, så er det sådan det er!!!
Det med magten, der mener jeg bare: Du har MULIGHEDEN for at kotte hende af, og selvom du aldrig kunne finde på at gøre det, kan hun jo (som mange andre farmødre) godt gå rundt og være bange for at det sker.
Men for at et forhold er jævnbyrdigt kræver det at begge parter giver og tager og ikke mindst sætte grænser!!! -og det er selvfølgelig vigtigt at du sætter dine grænser, og ikke bare siger ja, selvom du mener nej.
Hvis hun stresser over at skulle hjællpe men ikke orker det. Hvad så med at sende hende i byen efter babytøj. Du kan jo bare sige at du ikke har mulgider for at komme så meget i butikker og du synes I mangler et par bobyer mere. Du er jo ikke tvangsindlagt til at bruge dem, hvis du ikke kan lide dem. Så kan hun gå og hygge sig med at finde noget til den lille, og samtidig føle at hun er 'en kæmpe hjælp'.
Nå, men som du selv skriver: Så skal man nok kende hende for at forstå.....og det gør jeg ikke. Så jeg stopper her.
Mht til min mand, har I så læst Kim og Andreas fødselsberetning? Kim er også adoptivbarn og han beskriver hvordan han oplevede at være biologisk far, når man selv er adoptivbarn. (altså hvordan han helt personligt oplevede det!). Deres beretning ligger flere steder på nettet. Bl.a. mener jeg den ligger på fogf.dk