hvordan føles det at "malke ud"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2010

Bavianis

Hej Trine

Jeg har jo aldrig prøvet at amme, men jeg har ifm fødslen prøvet at malke ud med en håndholdt, manuel brystpumpe fra Avent, da min mælk løb til. Og jeg synes slet ikke det var ubehageligt, tværtimod er det en lettelse at få lettet trykket. Jeg kunne faktisk også godt lide at den var manuel, så man selv fuldstændig kan bestemme "trykket". Det var faktisk lidt "trygt". :-) Følelsen er svær at beskrive, men det er et let sug mod brystvorten, men slet ikke som noget seksuelt overhovedet - der kommer jo mælk ud af een, hvilket i sig selv jo er "mærkeligt" (altså fordi man aldrig har prøvet det før), men selve udmalkningen synes jeg slet ikke var slem.

Kærlig hilsen Susanne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2010

oo

Bavianis skriver:

Hej Trine

Jeg har jo aldrig prøvet at amme, men jeg har ifm fødslen prøvet at malke ud med en håndholdt, manuel brystpumpe fra Avent, da min mælk løb til. Og jeg synes slet ikke det var ubehageligt, tværtimod er det en lettelse at få lettet trykket. Jeg kunne faktisk også godt lide at den var manuel, så man selv fuldstændig kan bestemme "trykket". Det var faktisk lidt "trygt". :-) Følelsen er svær at beskrive, men det er et let sug mod brystvorten, men slet ikke som noget seksuelt overhovedet - der kommer jo mælk ud af een, hvilket i sig selv jo er "mærkeligt" (altså fordi man aldrig har prøvet det før), men selve udmalkningen synes jeg slet ikke var slem.

Kærlig hilsen Susanne

ja jeg kan godt mærke jeg hælder mest til de håndholdte/manuelle ud fra folks beskrivelser herinde

kan man prøve dem inden man egentlig har mælk, tror du? jeg tænker bare, at det måske er smart hvis jeg ved hvad det er inden jeg sidder med en skrigende sulten baby og panikker!!

Anmeld

18. april 2010

Barbamama

Tjuhl skriver:

ja jeg kan godt mærke jeg hælder mest til de håndholdte/manuelle ud fra folks beskrivelser herinde

kan man prøve dem inden man egentlig har mælk, tror du? jeg tænker bare, at det måske er smart hvis jeg ved hvad det er inden jeg sidder med en skrigende sulten baby og panikker!!

Blander mig lige. Det er heldigvis meget nemt, så ingen grund til panik. Men jeg tror de er nemmest at bruge hvis man har mælk for så letter det også når man pumper fra sådan et par edderspændte bryster

Anmeld

18. april 2010

oo

michella80 skriver:

Blander mig lige. Det er heldigvis meget nemt, så ingen grund til panik. Men jeg tror de er nemmest at bruge hvis man har mælk for så letter det også når man pumper fra sådan et par edderspændte bryster

ok...men man får ikke mælk før efter fødslen, vel? eller?? altså jeg har overhovedet ikke sat mig ind i brysterne i den her forbindelse!!

Anmeld

18. april 2010

Barbamama

Tjuhl skriver:

ok...men man får ikke mælk før efter fødslen, vel? eller?? altså jeg har overhovedet ikke sat mig ind i brysterne i den her forbindelse!!

hi hi nej jeg gjorde ikke i hvert fald. Mælken løb først til på tredjedagen efter at have ammet og ammet og ammet.... puha altså.... men jeg har da hørt om nogen hvor mælken løb inden fødslen...

Anmeld

18. april 2010

Bavianis

michella80 skriver:

hi hi nej jeg gjorde ikke i hvert fald. Mælken løb først til på tredjedagen efter at have ammet og ammet og ammet.... puha altså.... men jeg har da hørt om nogen hvor mælken løb inden fødslen...

Jeg tror nu nok at man kan have mælk i dem inden man føder, men ved ikke hvorvidt det er "rigtig" mælk. Men som Michella80 også skriver, så er det nok bedst at gøre det når mælken er kommet, men hvis du har en af hver slags du kan prøve, så vil det måske være fint?

Jeg synes det gode ved den manuelle var, at man kunne gøre det i sit eget tempo, og bare trykke pumpen en smule ned, hvis det skulle være meget forsigtigt - brysterne er MEGET spændte når mælken løber til! Mine lignede, at de var blevet fyldt med alt for meget silicone, de skinnede og var næsten helt glasagtige at se på, da huden var så spændt! Av, av. Så udmalkningen skulle foregå MEGET forsigtigt i starten...

Anmeld

18. april 2010

Bayze

Tjuhl skriver:

du får lige et svar fra mig

tingene ved seksuelt misbrug hænger forfærdeligt kringlet sammen, og alt hvad der er af roderi "dernede" får en forbindelse til det overgreb man har været udsat for. for mig betød det, at jeg ikke fik lavet underlivsundersøgelser ved lægen. jeg turde ikke. det blev jeg jo nødt til at bide i mig da vi skulle i barnløshedsbehandling og det var meget meget meget barskt at skulle tvinges op i stigbøjlerne - mere eller mindre. jeg græd både til og fra lægen, selvom hun havde været så sød og forsigtig fordi hun kendte min fortid. på klinikken er jeg flere gange taget derfra og brudt fuldstændig sammen i bilen på vej hjem, fordi det bare var så grænseoverskridende at få stukket instrumenter op og lægen der rør ved ens kønsdele osv.

indtil jeg startede i fertilitetsbehandling var der slet ingen tvivl i mit hoved om, at jeg skulle have planlagt kejsersnit, for tanken om, at folk skulle rode rundt dernede gav mig kvalme. altså rigtig kvalme. så gik jeg igennem alle de behandlinger og undersøgelser og så kom der noget stædigt op i mig, der sagde, at hvis jeg kunne klare dem, så VILLE jeg også have lov at give liv vaginalt. Der kommer en trods op i en, fordi det er nogen andre der har taget muligheden fra en før man overhovedet nåede en alder hvor man overvejede hvordan man skulle føde. jeg har kæmpet for at få et normalt sexliv, fordi jeg nægtede at lade "dem" tage ALT fra mig. og der har jeg været nødt til at gå på kompromis, for jeg får aldrig et normalt sexliv med de ting jeg har oplevet, men jeg har heldigvis en mand der er enormt god til at læse mig og som på ingen måde presser på. det er dybt monotont og forudsigeligt, men hvis det ikke var det, ville jeg ikke kunne gennemføre overhovedet. nåh, men det er det samme med fødslen....jeg nægter at lade "dem" tage den fra mig, men jeg ved også at jeg er nødt til at gå på kompromis på en eller anden facon. jeg skal bare finde ud af hvordan og hvorledes, og jeg skal tale med en professionel om det. Bare nu, i forbindelse med graviditeten, dukker der ting frem...ikke ting jeg har glemt, men følelser og "stemninger" fra når det skete. og jeg har haft nogle ganske uhyggelige drømme om det, hvilket tante lilla siger er helt normalt, men det er svært fordi det er blevet svært for mig overhovedet at være sammen med Søren seksuelt efter graviditeten indtraf.

så selvom der burde være en adskillelse mellem sex-underlivet og føde-underlivet, så er det hele rodet sammen til noget skuddermudder for "os".

nåh...og jeg vil lige sige jeg har en tendens til at skrive "man" istedet for "jeg" når jeg skriver om de her ting, men jeg prøver ikke at generalisere, jeg er bare nødt til at distancere mig selv fra det for at kunne tale åbent om det

Ååhh altså, jeg sidder også her dybt rørt og har lyst til at sige en hel masse til dig, men jeg er bange for at det kommer ud frygtelig banalt og floskelagtigt i forhold til det du beskriver. Jeg nøjes med at sende dig en masse varme tanker og et stort

Anmeld

19. april 2010

Mumto3

Først og fremmest tak for din tilbagemeldning. Jeg er rigtig glad for at jeg ikke trådte i spinaten med mit tidligere indlæg, for det vil jeg så nødig.

Med hensyn til mælk før og efter fødsel. Så danner nogle kvinder 'mælk' inden de føder. Denne mælk kalder man heksemælk, da det i sammensætning ikke har noget med mælk at gøre, men af udseende er en hvidlig væske og derfor ligner mælk.

Jeg vil mene at du sagtens kan prøve en brystpumpe nu. Dine bryster bliver større, meget større, når mælken løber til, og det giver selvfølgelig en lidt anden fornemmelse, samtidig med at fornemmelsen af at mælken løber til (en følelse der sidder dybt inde i brystet og som nogle kvinder faktisk finder ubehagelig), er der selvfølgelig heller ikke på nuværende tidspunkt. Men da din situation er helt anderledes end gennemsnittets, og det er nogle andre ting du skal prøve, netop hvor meget bliver din brystvorte berørt /påvirket af at pumpe. Ja, så vil jeg mene at du sagtens kan prøve nu. -og om du selv skriver, kan du gøre det stille og roligt nu, og ikke mens du har et grædende barn ved siden af dig og du panikker.

Som du også selv skriver, så hænger tingene meget kringlet sammen for et mennekse der er seksuelt misbrugt, og det følger ikke nogen rationel tankegang. Det faktum at det lille barn gør krav på kvindekroppen (brysterne, adgang til underlivet) kan virkelig tricke nogen rigtig meget. I andres øre lyder det måske åndsvagt og uforståeligt, men sådan er det!

Det er bare så super sejt af dig at være så åben omkring det, og jeg tror på at det lige netop er DÈT der kan gøre hele forskellen på vhordan du kommer gennem fødsel og amning/udpumpning/modermælkserstatning.

-og husk så, at hvis du bare ikke kan føde/amme/malke ud, så er du 1000% uskyldig i det!!!! hvis der var kommet nogen midt om natten og savet dine ben af, så var det heller ikke din skyld at du ikke kunne gå. Nogle har gjort noget ved dig, som gør det uhyggeligt svært for dig at håndtere tingen omkring fødsel/amning, og du kæmper bravt, men giv også dig selv plads (og det har jeg bestemt også indtryk af at du gør! og Søren gør!) til at være den lille fulg der er blevet skadet og stækket på vingerne og derfor ikke rigtig kan flyve. Så du må aldrig se på det som at du mislykkede!!!

Mange var stået af allerede ved barnløsbehandlingerne.

Jeg synes det er en rigtig god ide at snakke med jordemoderen op det. Nu ved jeg ikke hvilket hopital du er tilknyttet, men nolge hospitaler har jordemoder med speciale i fødsler hos sexuelt misbrugte kvinder. Det vil din jordemoder helt sikkert fortælle dig om, hvis de har det der hvor du skal føde.

Anmeld

19. april 2010

Joan ( Smallie )

Som en før har skrevet så ammebrikker det har jeg brugt til begge mine unger. Jeg kan nemlig ikke lide at de ligge til brystet.

Jeg har også en knap så hyggelig fortid men med ammebrikker lykkes det mig at amme begge unger fuldt ud til de var 4 måneder. Knægten sagde så selv fra da han var 8 måneder og tøsen 6 måneder så syntes da det er værd at prøve hvis du har mod på det.

Du får lige et billede af dem jeg brugte.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

19. april 2010

L-Mortil3

Tina2 skriver:

Jeg kan godt forstå du overvejer at fravælge det, når du har det på den måde... Jeg synes der er stor forskel på at amme og malke ud. Amningen er jo meget selve brystvorten der bliver berørt og det er det ikke, når man malker ud. Jeg har en elektrisk fra Pigeon som jeg har brugt begge de andre gange når det var nødvendigt. Malkede noget ud, når babyen fx skulle passes.....

Som en anden også skriver er det ikke brystvorten men mere det udenom det strammer i, når man malker ud....

Præcis, jeg brugte også den elektriske fra Pigoen, og har flittigt lånt til til mødregruppen, når de nåede punkter hvor de ikke ville amme.

-------

Pigeons er meget mild og har alt fra næsten intet sug, til kraftigt.
Pigeons rører ihvertfald slet ikke vorten, og jeg fandt den rigtig hjælpsom da der var store sår på mine, da de slet ikke blev berørt.

Og der er jo rigtig mange der vælger ikke at amme, det er der ingen skam i  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.