hvordan føles det at "malke ud"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2010

Tina2

Jeg kan godt forstå du overvejer at fravælge det, når du har det på den måde... Jeg synes der er stor forskel på at amme og malke ud. Amningen er jo meget selve brystvorten der bliver berørt og det er det ikke, når man malker ud. Jeg har en elektrisk fra Pigeon som jeg har brugt begge de andre gange når det var nødvendigt. Malkede noget ud, når babyen fx skulle passes.....

Som en anden også skriver er det ikke brystvorten men mere det udenom det strammer i, når man malker ud....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2010

Bayze

Tjuhl skriver:

super mange tak for al den info, jeg vil helt sikkert tale med jordmoderen om det til at starte med og senere sundhedsplejersken (ser man hende før man har født?)

jeg er selv incest offer og jeg er bare superglad for at høre at det er meget normalt at vælge amningen fra, også selvom man har helt andre grunde. så føler man sig ikke så unormal

Du skal i hvert fald ikke føle dig unormal omkring det, nej. Det er også det der er det vigtigste for mig at sige til dig

Jeg bor i Århus Kommune og der bliver man tilbudt et besøg af sundhedsplejersken før fødslen. Det er faktisk ved jordemoren at man bliver spurgt om man er interesseret i det, og siger man ja tak, så bliver man kontaktet af sundhedsplejersken mhp at lave en aftale. Jeg synes det var super godt. Men jeg ved ikke om det er et landsdækkende tilbud. Men jeg synes ikke det plejer at være så firkantet. Hvis du har brug for at begynde at dykke lidt ned i det "allerede nu", det med amning/udmalkning osv, så synes jeg du skal kontakte din kommune og få formidlet kontakt til den afdeling/distrikt af sundhedsplejersker som du hører til. Så er jeg helt sikker på de gerne vil hjælpe dig med yderligere info og med dine tanker i det hele taget allerede nu. Jeg kan godt forstå hvis det er noget du har brug for at begynde at forholde dig lidt til

Kh Tina

Anmeld

18. april 2010

Siber

Tjuhl skriver:

gok gok...ja den må vist høre til herinde

jeg vil egentlig bare høre hvordan det føles at malke ud. jeg har det utroligt svært med ideen om at skulle amme (pga min fortid) når babyen kommer til verden og har faktisk for mange år siden besluttet at det ville jeg ikke, da jeg er sikker på det vil blive traumatisk for mig - og derved traumatisk for mit barn.

men nu sad jeg lige og læste Louise Larsen indlæg om hendes lille søn og at hun er begyndt at malke ud for at han kan få hendes modermælk i flaske, og så tænker jeg...hvordan føles det? er det helt anderledes end at amme? her tænker jeg primært på følelsen i brystvorten, da det er det område jeg slet slet ikke kan have bliver rørt.

hmm...blev det lidt underligt?! jeg håber der er nogen der vil svare alligevel

Hej,

Hvis du ikke kan lige direkte kontakt på din brystvorte, findes der også ammebriker, måske det var en løsning?

Jeg synes ikke det var smertefuldt at pumpe ud, men alt eer jo en smagssag.

Pøj PØj med det hele

Knus SIber, der ammede sit første barn med ammebrikker!

Anmeld

18. april 2010

oo

Siber skriver:

Hej,

Hvis du ikke kan lige direkte kontakt på din brystvorte, findes der også ammebriker, måske det var en løsning?

Jeg synes ikke det var smertefuldt at pumpe ud, men alt eer jo en smagssag.

Pøj PØj med det hele

Knus SIber, der ammede sit første barn med ammebrikker!

aha ammebrikker....hvordan fungerer de?

Anmeld

18. april 2010

XXSS

Jeg synes, at det var befriende! - mine bryster var ved at sprænge og først med en pumpe kom der "hul på bylden". Jeg har slet ikke haft nogle problemer med avent pumpe (den håndholdte), det gik fint. Ámning er hellere ikke som sådan mig - jeg nyder det ikke i fulde drag, men gjorde det indtil hun var 6 måneder, og da hun stadig ikke tog ordentligt på - begyndte vi fast kost.

Men jeg har malket når vi skulle noget og når mine bryster var ved at sprænge, så var det virkelig en rar fornemmelse  Håber du finder den bedste måde for dig.

Tanja

Anmeld

18. april 2010

Siber

Tjuhl skriver:

aha ammebrikker....hvordan fungerer de?

altså det er såden en silekone dut, du sætter på brystvorten (dækker ca det hele brune område - det gjorde det på mig) og baby sutter så på den i stedet for på din brystvorte. Altså din brystvorte er inde i den dut. Det er lidt svært at forklare, skal se om jeg kan finde et billede fra den gang.

Du ammer rigtigt, men bare med den dut på

forstår du overhovedet hvad jeg skriver???

Knus SIber

Anmeld

18. april 2010

oo

Siber skriver:

altså det er såden en silekone dut, du sætter på brystvorten (dækker ca det hele brune område - det gjorde det på mig) og baby sutter så på den i stedet for på din brystvorte. Altså din brystvorte er inde i den dut. Det er lidt svært at forklare, skal se om jeg kan finde et billede fra den gang.

Du ammer rigtigt, men bare med den dut på

forstår du overhovedet hvad jeg skriver???

Knus SIber

ja jeg forstår godt hvad du skriver men...er der ikke stadigvæk den der "trykken" eller hiven eller hvad man skal kalde det, i brystvorten når barnet sutter?

Anmeld

18. april 2010

millesofie

Jeh ville bare lige sige et par ord

jeg har en lille lyserød hånd pumpe fra pigon og ja det er mindre rart men jeg synes ikke det er så slemt som de andre pumper og jeg synes slet ikke at det er bryst vorden der er problemet det er mere det tynde hud på brystet op til vorden

jeg kan varmt anbefale den jeg købte min i babysam, du kan bare skrive til mig hvis jeg skal fortælle nærmere om hvordan det føles med lige netop denne pumpe eller andet

mange knus fra os

Anmeld

18. april 2010

Mumto3

Jeg har slet ikke læst alle dine svar, så undskyld hvis jeg gentager noget der blevet sagt!

Allerførst vil jeg sige, at jeg engang havde en rigtig god snak med en gammel og garvet sundhedsplejeske. Vi diskuterrede amning, og om hvorvidt alle skulle amme eller ej. Hun sagde at kvinder der havde været udsat for krænkelser, som udgangspunkt slet ikke skulle amme, hvis de ikke følte for det, og detvar helt helt forkert at presse eller 'overtale' dem til at amme, hvis de ikke ville. Det var meget vigtigt at man respekterede det valg!!!!

Så hermed opbakning til at du ikke vil amme!!!

Med hensyn til amning, så vil jeg sige, at får  mig har amning ikke haft noget med berøring af brystvorten at gøre. Jeg har ikke kunne mærke at barnet har haft brystvorten i munden. MEN babyer stimulere mælketilførsel ved at 'malke' brystet. Det gør babyen på to måder (ud over at die ved brystet.) Hvis man ligge helt nøgen sammen med en baby og ammer, har de allerfeste bemærket at så snart babyen er i stand til det, rækker de ud efter det andet bryst for at nulre brystvorten. Dette stimulere både mælkeproduketion og at mælken løber til. De allerfleste har dog ikke to bare bryster når de ammer, og derfor er dette ikke noget problem. Det andet babyen gør, er at de også gerne 'krammer' det bryst de ligger ved, igen for at stimulere. 

Så hvis jeg skulle svare på det du spurgte om, så ville jeg sige at mht berøring af brystvorten, så synes jeg det er langt rarere at amme end at malke ud, fordi jeg slet ikke kunne mærke min brystvorte når jeg ammede (med mindre der var sår på selvfølgelig!). Men taget i betragtning at de fleste børn røre ved brystet under amningen, tænker jeg at du måske skal have det med i dine overvejelser, hvis du overvejer amning.

-og så en helt anden ting: Fødslen. Om den vil jeg sige to ting. Det ene handler om amning.

Når man lige har født er man ekstremt følsom overfor ALT, hvad der bliver sagt, hvad der sker, hvad babyen gør osv. Det er et helt naturlig, i lige i dit tilfælde skal du være opmærksom på at det er almindelig brugt at jordemoderen lægger barnet op til brystet for at det kan sutte. Vil du have det? hvis ikke, er det vigtigt at du får gjort jodermoderen opmærksom på det i starten af fødslen og hvsi der er jordemoderskifte undervejs er det vigtigt at den nye jordemoder er helt med på at din baby ikke skal op til brystet!!! (hvis du i situation skullle skifte mening, så lægger du selvfølgelig bare babyen til!!!). Men det kan være svært at 'afvise' sit nye barn, hvsi der kommer en jordemoder og lægger det til. Det kan også virke ubehageligt hvis der kommer en jordemoder og siger. Nu skal du lige knappe din bluse op, så barnet kan komme til brystet. jeg ved ikke hvor sentensiv du er på det punkt, men du skal vide at det er standart at de gør det, og det synes jeg du bør være forberedt på, så du kan tage dine forholdsregler.

Dernæst vil jeg også lige sige en ting om selve fødslen. Jeg ved fra tidligere herinde, at du har oplevet sexuelt misbrug, og det er med udgangspunkt i det jeg skriver følgende. Der ikke for skræmme dig!!! Men derimod så du kan være forberedt på hvordan det kan virke at føde. Generelt er en fødsel kendetegnet ved at man som kvinde mere eller mindre mister kontrol. Det faktum, samtidig med at det er underlivet det handler om, virker for mange sekuelt misbrugte kvinder meget meget ubehageligt, og gamle (og glemte) traumer bryder pludselige op til overfladen. Når det sker, går fødslen ofte i stå, veerne aftager, og så er det at jordemoderen ofte foreslår et ve-drop, som igen kan opleves som et overgreb mod ens krop. For de fleste kommer det fuldstændig bag på dem at fødslen 'aktviere' traumet fra overgrebene.

Jordemødre vil meget gerne tage hensyn, men det kræver at de ved det!

Der er rent faktisk skrevet en del litteratur om dette emne, og der er lavet nogle svenske undersøgelse af hvordan seksuelt misbrug påvirker fødslen.

hvis du har en konsultationsjordemoder du er tryg ved, kunne du tage det op med hende allerede nu, og snakke om hvordan du bedst forbereder dig på fødslen og tiden umiddelbart efter (de første 2 timer).

Med ønske om at alt det dejlige og vinunderlige ved at føde og få et barn, kommer til at overskygge de ubehagligheder du har været udsat!

Kærlig hilsen mumto3

Anmeld

18. april 2010

Ansemusen

Tjuhl skriver:

okay...så måske en manuel brystpumpe er vejen frem!

ja, det er lidt svært at forklare, jeg synes også jeg lyder helt paranoid, men altså...jeg kan virkelig ikke have berøring af brystvorten

Kære Trine! Du lyder slet ikke spor paranoid! Jeg har selv samme tanker omkring amning som dig på trods af at jeg ikke har en fortid som dig. Jeg vil dog gerne amme hvis jeg kan, men frygter også meget om det føles helt forkert psykisk da jeg af og til heller ikke bryser mig om berøring af brystvorterne, mens jeg andre gange elsker det (heldigvis oftest). Og der er INTET galt i at malke ud og give flaske, det er præcis lige så godt for dit barn som at amme. Det er først når vi begynder at tale modermælkserstatning at der er en forskel. Alle de jordemødre jeg har snakket med siger at nærheden med barnet er præcis lige så god. Så du skal i hvert flad ikke have dårlig samvittighed over det Det eneste er at det er lidt mere besværligt for dig/jer mht. at vaske pumpe, flasker osv. Men tilgengæld kan Søren hjælpe og give flaske indimellem hvor du måske har brug for at sove

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.