Anonym skriver:
Kære alle,
Der er mange spørgsmål, når man er nybagt mor. På sygehuset siger de, at man nærmest skal sidde med babyen konstant og give nærhed og tryghed - og alligevel hører man jo, at det bare er med at lære babyen tidligt, at de skal kunne lægge selv, sove selv osv. Jeg synes det er svært... fordi jeg vil gerne give min baby al den nærhed den overhovedet kan tage, men jeg kan godt se, at hverdagen bliver besværligt, hvis den ikke kan ligge alene lige 5 min.
Hvordan har I tacket det? Jeg synes sgu det er svært, når babyen ligger og skriger i sin lift for at skulle sove, og jeg går ind hver 4 minut og siger: sov nu lille skat, mor er lige inde ved siden af...mor er lige her..eller sådan noget.
Var I også usikre?? Og hvordan tacklede I det?
Knus
Små babyer har brug for nærhed, nogle mere end andre og i min verden skal de under ingen omstændigheder ligge og græde sig i søvn.
Jeg har tre børn og de har været meget forskellige. Som første gangs mor begik jeg den grumme fejl at lytte til familiemedlemmer der netop mente at hun skulle lære at sove og ligge selv og at hvis jeg havde hende oppe så meget / ammede for ofte så ville hu blive forkælet. Må jeg lige slå fast du KAN IKKE forkæle en baby!
Da hun var ca 4 uger kunne jeg ikke bære hendes uro længere og valgte at lytte til min intuition. Hun blev lagt til så ofte hun havde behov, hun fik opmærksomhed og tryghed lige så tit det var nødvendigt og hun blev et meget roligt barn, der dog havde lidt kolik, men det er jo kun en periode og handler jo netop ofte om et stort tryghedsbehov!
2. gang valgte jeg at have min lille nyfødte liggende ved mit bryst / hos mig stort set hele hendes første dgn. Ja hun brugte mig som sut, som min kære familie kaldte det og hun NØD det. Hun lå meget hos mig de første uger, men hun blev et laaangt mere roligt barn. Hun faldt oftest i søvn hos os om aftenen, om dagen var der ingen problemer i barnevognen. Da hun var ca 3 mdr begyndte vi langsomt at lære hende at falde i søvn selv, men IKKE ved at gå og IKKE ved at hun skulle græde sig i søvn.
3. gang havde jeg helt styr på min metode og med den ro der følger en sikker tredie gangs mor og et super nemt barn, ja så var han bare og er fortsat fantastisk nem.
Babyer skal have tryghed og selv om det er hårdt at man ikke selv får så meget tid så er det jo netop derfor man er på barsel, ikke for at nå alverdens mange andre ting end baby. Men for at passe barnet! Derfor skal man nok lidt bide tænderne sammen de første mdr og nyde nærheden med sit lille barn, den tid kommer aldrig igen og tænk at du kan give et andet lille menneske så meget tryghed bare ved at være, elske, bære og give det mad. NYD det, helt ærlig, det gjorde jeg og jeg kommer aldrig til det igen, men nøøøøj hvor var det skønt!
Lyt til dig selv og ikke nødvendigvis alle de mange "gode" råd!
Kamelia