Hvordan gjorde I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.989 visninger
54 svar
0 synes godt om
14. april 2010

Anonym trådstarter

Kære alle,

Der er mange spørgsmål, når man er nybagt mor. På sygehuset siger de, at man nærmest skal sidde med babyen konstant og give nærhed og tryghed - og alligevel hører man jo, at det bare er med at lære babyen tidligt, at de skal kunne lægge selv, sove selv osv. Jeg synes det er svært... fordi jeg vil gerne give min baby al den nærhed den overhovedet kan tage, men jeg kan godt se, at hverdagen bliver besværligt, hvis den ikke kan ligge alene lige 5 min.

Hvordan har I tacket det? Jeg synes sgu det er svært, når babyen ligger og skriger i sin lift for at skulle sove, og jeg går ind hver 4 minut og siger: sov nu lille skat, mor er lige inde ved siden af...mor er lige her..eller sådan noget. 

Var I også usikre?? Og hvordan tacklede I det?

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2010

MorTilSnartFire <3

Ja, barnet skal have en masse nærhed og tryghed, men det er vigtigt du også kan lægge barnet for sig selv og lege/falde i søvn, allerede fra dag 1! Hvis du/I sidder med den lille og lader den falde i søvn hos jer hver gang, så får i et problem senere hen... Så endelig - læg barnet for sig selv, når det skal sove... Og også for sig selv og lege/kigge... Selvfølgelig ikke hele tiden, men det er vigtigt barnet får noget tid for sig selv også!

Min søn er 7 uger gammel og jeg gjorde som jeg skriver overfor og han sover selv i sin seng og vågner 1 gang om natten for at få en flaske - lægger ham uden brok... Det samme om dagen i barnevognen udenfor - ingen brok Og de tager ikke skade af det, tvært imod

Knus og held og lykke, Sabrina - mor til Charlie

Anmeld

14. april 2010

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kære alle,

Der er mange spørgsmål, når man er nybagt mor. På sygehuset siger de, at man nærmest skal sidde med babyen konstant og give nærhed og tryghed - og alligevel hører man jo, at det bare er med at lære babyen tidligt, at de skal kunne lægge selv, sove selv osv. Jeg synes det er svært... fordi jeg vil gerne give min baby al den nærhed den overhovedet kan tage, men jeg kan godt se, at hverdagen bliver besværligt, hvis den ikke kan ligge alene lige 5 min.

Hvordan har I tacket det? Jeg synes sgu det er svært, når babyen ligger og skriger i sin lift for at skulle sove, og jeg går ind hver 4 minut og siger: sov nu lille skat, mor er lige inde ved siden af...mor er lige her..eller sådan noget. 

Var I også usikre?? Og hvordan tacklede I det?

Knus

Er der nogen??

Anmeld

14. april 2010

MorTilSnartFire <3

Ja, har svaret

Anmeld

14. april 2010

Michala

puhaa...ja, jeg synes også at det er svært at vide helt hvad man skal gøre nogle gange. Her er det mere omgivelserne der måske synes vi sidder for meget med hende og det er vores egen skyld at hun ikke vil sove for sig selv. Men vores pige har et stort behov for nærkontakt. Hun har højst sovet 30 min i sin egen seng og op til 3 timer på sofaen eller i barnevognen. men det er sjældent hun falder i søvn hvis det ikke er i vores arme (og vågner så når man ligger hende fra sig, selvom hun er svøbt i dyne) eller mens vi ligger ved siden af hende. Hun er næsten 8 uger og sover i vores (alt for lille) seng, fordi det er sådan hun kan falde i søvn. Har prøvet at ligge hende i egen seng, men opgav efter en time og så faldt hun straks i søvn i vores. Om dagen synes jeg også jeg sidder aaaalt for længe med hende. Men har lært at det er okay, at hun får lov til at ligge og græde, hvis jeg lige skal noget. 

Så ja, jeg har vist ingen løsning på det, men bare lige et indlæg om at jeg sidder alt for meget i sofaen med min datter og savner at have mere plads i sengen.

Anmeld

14. april 2010

millesofie

Jeg synes også det er svært..

Jeg lægger tinke på 4 mån. for sig selv når hun skal sove men jeg går sjældent ud af rummet, jeg er lige ved så hvis hun taber sutten eller bliver alt for ulykkelig ja så er jeg der til at trøste eller ploppe sutten i igen

og jeg synes ikke at de skal kunne lege selv i den alder jeg har jo ikke fået hende for at hun skal ligge alene på gulvet og græde.. (et dårligt råd givet af en beste)

men jeg vil give dig ret i at selvfølgelig ville det være dejligt med 5 min for sig selv engang imellem, men det er der jo også når de sover..

og det med alene tid ja det kommer jo, så længe man støtter dem i leg og udvikling, tinke er nu begyndt at kunne sidde 5-7 min alene inde i stuen.. hvis hun skal sidde der længere tid skal jeg være hvor hun kan se mig, og der kan jeg jo enten se tv eller kigge reklamer imens.

kærlighed og nærvær kan man ikke give for meget af, børn skal have kram knus og kysser hele dagen

Anmeld

14. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg er af den overbevisning, at babyer IKKE skal sove alene. Så vi tacklede det ikke. Hun fik lov til at være kontaktbarn...

Anmeld

14. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Tillykke med dit barn. Jeg er ret sikker på, at dem, der siger, at de ikke er usikre på dét at være nybagt mor, ikke siger den fulde sandhed. Når man får det første barn, er det hele jo nyt, mange situationer og følelser har man aldrig stået med før, der er mange forskellige råd til, hvordan man skal gøre tingene, og så er det da klart, at man bliver usikker. Især fordi det handler om noget så vigtigt som ens barn.

Jeg synes, at det er meget vigtigt at gøre sig klart, at børn er forskellige, de har forskellige temperamenter og forskellige behov. Der findes ingen formel, som man kan følge slavisk, og så har man styr på det hele i forhold til et barn.

Nogle børn har nemt ved at ligge for sig selv, de har nemt ved at trøste sig selv og falde til ro og i søvn uden hjælp fra mor eller far. Andre børn har et mere uroligt temperament, har større behov for kropskontakt og for hjælp fra mor og far til at falde til ro. Derfor er det ikke alle børn, man bare kan putte ned i liften, og så er der ro. Nogle børn har behov for at blive vugget i søvn, andre skal være helt tæt på din krop, før de falder til ro. 

Du er dit barns mor, du kender dit barn aller bedst af alle mennesker i hele verden, du ved sikkert, hvad det har behov for. Nu ved jeg jo ikke, hvor gammelt dit barn er, men hvis det stadig ligger i lift, så er det jo ret nyt. Efter min mening er det super vigtigt at give især spædbørn, lige hvad de har behov for. Hvis du fornemmer, at dit barn har behov for at have dig tæt på, når det skal sove, så skal du gøre det. Du må endelig ikke lade det ligge og græde i for lang tid.

De første måneder af et barns liv er utrolig vigtige i forhold til at opbygge tillid til omverdenen. Så min personlige mening og erfaring er - giv det lille barn, hvad det har behov for. Gør det, der virker for lige netop dig og dit barn. Så du altid pille "hyggevanerne" af det, når det er større og mere klart.

Anmeld

14. april 2010

Anonym trådstarter

Sabrina17 skriver:

Ja, barnet skal have en masse nærhed og tryghed, men det er vigtigt du også kan lægge barnet for sig selv og lege/falde i søvn, allerede fra dag 1! Hvis du/I sidder med den lille og lader den falde i søvn hos jer hver gang, så får i et problem senere hen... Så endelig - læg barnet for sig selv, når det skal sove... Og også for sig selv og lege/kigge... Selvfølgelig ikke hele tiden, men det er vigtigt barnet får noget tid for sig selv også!

Min søn er 7 uger gammel og jeg gjorde som jeg skriver overfor og han sover selv i sin seng og vågner 1 gang om natten for at få en flaske - lægger ham uden brok... Det samme om dagen i barnevognen udenfor - ingen brok Og de tager ikke skade af det, tvært imod

Knus og held og lykke, Sabrina - mor til Charlie

Min baby sover også fint selv om natten - hele natten. Og jeg lægger hun også fra mig om dagen. Nogle gange nyder hun at ligge selv og andre gange ikke. Det sværeste er at få hende til at sove selv om formiddagen. Hun kan ikke lægges ud - pga der vi bor, men hun lægges i liften og brokker sig altid, når jeg lægger hende der. Derfor skrev jeg tråden. Hun skriger meget.... og jeg går ind hver 4 min og taler til hende og går igemn. Det har jeg gjort fra start. Hvad mon jeg gør forkert. hun er 3 1/2 uge nu. 

Har du ellers nogen råd?

Anmeld

14. april 2010

millesofie

Michala skriver:

puhaa...ja, jeg synes også at det er svært at vide helt hvad man skal gøre nogle gange. Her er det mere omgivelserne der måske synes vi sidder for meget med hende og det er vores egen skyld at hun ikke vil sove for sig selv. Men vores pige har et stort behov for nærkontakt. Hun har højst sovet 30 min i sin egen seng og op til 3 timer på sofaen eller i barnevognen. men det er sjældent hun falder i søvn hvis det ikke er i vores arme (og vågner så når man ligger hende fra sig, selvom hun er svøbt i dyne) eller mens vi ligger ved siden af hende. Hun er næsten 8 uger og sover i vores (alt for lille) seng, fordi det er sådan hun kan falde i søvn. Har prøvet at ligge hende i egen seng, men opgav efter en time og så faldt hun straks i søvn i vores. Om dagen synes jeg også jeg sidder aaaalt for længe med hende. Men har lært at det er okay, at hun får lov til at ligge og græde, hvis jeg lige skal noget. 

Så ja, jeg har vist ingen løsning på det, men bare lige et indlæg om at jeg sidder alt for meget i sofaen med min datter og savner at have mere plads i sengen.

ved ikke men det lyder som den tur vi havde med den store herhjemme

han var godt og vel 2½ før vi ikke rokkede ham i søvn mere

han sov aldrig!! han powernappede.. jov i vuggeren kunne han godt sove til middag men der hjemme nej tak, kun hvis vi vuggede og så snart man lage ham, så vågnede han igen udsovet eller ej..

til sidst havde vi begge fået nok, det kunne sgu ikke være sandt at vores barn var SÅ unormal at vi skulle sidde så længe og vugge så stor en dreng plus vi skulle jo være stille hele tiden..

så vi gik på bibliotekket og lånte et hav af bøger for at se hvilke metoder vi syntes bedst om

før da havde vi prøvet rigtig mange andre ting på egen hånd som bare ikke ville virke..

jeg kan ikke huske hvilke metoder vi endte med men den ene bog var denne : sov i gennem uden gråd.

som du kan se i mit andet indlæg her på siden er der nu kommet en ny til i vores familie og det er ikke nemmere 2 gang skal jeg lige have lov at sige

Men jeg vil anbefale at i tager fat i den nu, det ville jeg ønske at vi havde gjort

held og lykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.