Jeg og min søster boede fast hos vores mor og var så hos vores far hver 2.weekend. Den løsning fungerede er der båe fordele og bagsider ved.
Mine forældre boede tæt på hinanden (5 minutter i gåafstand) så i teorien havde vi mulighed for at lege med vores kammerater osv uanset hvor vi boede i weekenden. Min mor skabte en stabil hverdag for os som fungerede fint nok.
Til gengæld mistede vi ret hurtigt vores far - forstået på den måde at fordi han aldrig var den der skulle have os op i skole, smøre madpakker og få dem halvspiste tilbage om aftenen, så os når vi kom trætte hjem, hørte hverdagshistorierne fra skolen og hørte om kammeraterne og fulgte med i hvad der faktisk optog os i vores liv og hvordan vi var som mennesker så mistede han faktisk følingen med os.
Efter ganske få år anede han så godt som intet om hvad vi hver især interesserede os for, hvordan vi havde det i hverdagen og hvem vi legede med. Han havde dårlig føling med hvor vi var henne rent udviklingsmæssigt og jeg kan huske at han altid var forarget når vi landede hjemme hos ham og hans nye kone om fredagen og var DØDtrætte - han forstod simpelthen ikke at børn ER trætte efter en lang uge i skole og "fritter" så han brokkede sig over at vi nok ikke kom i seng i ordentlig tid hjemme hos min mor. 
Vi holdt efterhånden på med at aftale noget med vennerne fordi vi reserverede tiden i hans weekender til at være sammen med HAM. Desværre kunne han ikke sige det samme og han tog sommetider på jagt hele lørdagen, og hvis han var hjemme så kunne han ikke forstå hvorfor vi ikke bare "gik ud og legede" men altid sad indenfor og hang. Han fattede simpelthen ikke hvad der foregik i hans egne børn - fordi han ikke kendte dem godt nok.
Først 8 år efter skilsmissen forsøgte de sig en periode med at have os hver 3.uge. Det fungerede fint, men fra 15 og 13 årsalderen skulle jeg og søs pludselig selv bestemme hvilke uger vi ville være der og så droppede vi det ret hurtigt. Det var simpelthen for anstrengende at bo derude.
I dag er der en tydelig distance mellem os og jeg får kvalme når han (og hans kone) udtaler sig om hvordan det er at have børn, opdragelse m.m. for jeg mener ikke de har en anelse om hvad det i virkeligheden vil sige...
Jeg synes der er store ulemper ved at fædrene aldrig får lov at være den der vækker og sender afsted i skole og modtager ungerne om aftenen igen og oplever hverdagslivet.
Mvh
Rosa
Anmeld