Strækmærker hvornår ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg har ikke fået nogle endnu, men jeg er OVERBEVIST om at de hævner sig!!! Det VED jeg bare at de gør... Og for hver eneste gang nogen har sagt "sikke en fin lille mave du har - og slet ingen strækmærker" så hævner de sig med et ekstra strækmærke lige midt på kuglen!

Kh

Rosa 31+2

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2010

SpunkenJo

Rosa skriver:

Jeg har ikke fået nogle endnu, men jeg er OVERBEVIST om at de hævner sig!!! Det VED jeg bare at de gør... Og for hver eneste gang nogen har sagt "sikke en fin lille mave du har - og slet ingen strækmærker" så hævner de sig med et ekstra strækmærke lige midt på kuglen!

Kh

Rosa 31+2

Nej nej nej, det behøver det altså slet ikke!

Har en kollega, som har født 3 store drenge, og ikke et eneste strækmærke. Hun har stadig ungpigekrop i en alder af 40.....

Så det kan jo være du er lissom hende 

Hvis du er lidt uheldig som mig, så ser du sem først når du har født.... mine var først tydelige efter fødslen

Nyd maven, vi er nogen der savner den...... Strækmærker eller ej!

Anmeld

25. februar 2010

Ansemusen

Det er simpelthen SÅ unfair at vi er nogle der skal trækkes med strækmærker all over the place mens andre slipper fuldstændigt og få måneder efter fødslen ikke viser anstrøg af at have født et barn!! Ganske tarveligt synes jeg  *griner*

Jeg havde nogle strækmærker i forvejen, men de er blevet MEGET værre - gik faktisk i krise over det i sidste uge, da jeg pludselig i det mest grusomme altafslørende lys så mig selv i spejlet  De er på inderlår, overlår, mave (hvilken de ser ud til at komme til at dække fuldstændig når terminen nærmer sig), på indersiden af den ene arm, på lenden og meget på brysterne *suk* Har det ganske forfærdeligt med det, fordi jeg ved at min krop sandsynligvis bliver lasket og maven rynket og fuld af strækmærker som min Mors var efter at hun havde født mig! Jeg ved godt at jeg får verdens dejligste guldklump ud af det, men det er altså stadig svært at acceptere, at jeg aldrig får muligheden for at få en smuk krop uanset om jeg så taber mig, træner en masse osv. Strækmærkerne vil forevigt stå tilbage!!

Anmeld

2. april 2010

MoniqueMadsen

Der er flere af jer, der har skrevet, at strækmærker sker i underhuden. Det er altså ikke rigtigt. Det er det midterste hudlag - også kaldet læderhuden. Strækmærker skyldes, at bindevævslaget i læder huden beskades. Dette bindevævslag holder ifølge http://www.sundhedslex.dk/straekmaerker.htm normalt elastisk og stærk. Strækmærker opstår, hvis denne elasticitet og styrke svækkes.

Så det er altså beskadning af bindevævslaget i det midterste hudlag (dermis) - også kaldet læderhuden - der forårsager strækmærker - ikke underhuden

Anmeld

2. april 2010

Risen

MoniqueMadsen skriver:

Der er flere af jer, der har skrevet, at strækmærker sker i underhuden. Det er altså ikke rigtigt. Det er det midterste hudlag - også kaldet læderhuden. Strækmærker skyldes, at bindevævslaget i læder huden beskades. Dette bindevævslag holder ifølge http://www.sundhedslex.dk/straekmaerker.htm normalt elastisk og stærk. Strækmærker opstår, hvis denne elasticitet og styrke svækkes.

Så det er altså beskadning af bindevævslaget i det midterste hudlag (dermis) - også kaldet læderhuden - der forårsager strækmærker - ikke underhuden

Gør det nogen forskel på om man bruger crem eller andre ting så ?

Anmeld

3. april 2010

aviâja

Ja, det gør det.

Hvis du tænker over det, så er der groft sagt 2 typer cremer. Dem du skal have recept på og dem du kan købe i håndkøb (Apoteket, Brugsen, Matas m.m.)

En creme der er istand til og trænge dybt ned i huden og ændre på hudens underliggende struktur og f.eks tilføre hormoner eller andre ting, ville slet ikke være tilladt og købe uden recept. Det ville betegnes som medicin.

Derfor ville en creme, der er så kraftig, at den er istand til og trænge derned, hvor strækmærkerne opstår og ændre så meget på hudens struktur, at strækmærkerne forsvandt, slet ikke være tilladt i handlen. 

Anmeld

3. april 2010

Chalala85

Jeg havde slet ingen før Mikkel blev taget ved aks. Men det er så lidt at man dårlig ser det men stadig øv. Håber du går helt fri af det

Anmeld

3. april 2010

aviâja

For og svare på indlægget, så er jeg 39+2 og har ingen strækmærker endnu....men de kan jo nå og komme, desværre.

Det de fleste forskere på området er enige om, er at der er mange faktorer, der har betydning for den individuelle persons risiko for og udvikle strækmærker. Det de har tilfælles er, at der kun er få eller ingen af disse faktorer man selv kan ændre på. Dertil kommer, at det er et SAMSPIL mellem faktorerne. Selvom arv spiller en rolle, så kan man sagtens få strækmærker, selvom ens mor ingen havde.

Én undersøgelse har f.eks vist, at følgende faktorer spiller ind:

Moderens alder: Jo yngre moderen er, desto større er risikoen for strækmærker.

Moderens BMI: Jo større BMI ved graviditetens start, desto større risiko for strækmærker.

Moderens vægtøgning: Jo større vægtøgning under graviditet, desto større risiko for strækmærker.

Barnets vægt: Jo større barnets fødselsvægt, desto større risiko for strækmærker.

Arv: Risikoen er større, hvis din mor har strækmærker.

Nu har jeg, indtil videre ingen strækmærker og det man kan sige om mig er:

Jeg er gammel - 36 år (= mindre risiko)

Jeg tabte mig 15 kg inden graviditeten og havde lige præcis en normal BMI, da jeg blev gravid (=mindre risiko)

Jeg har kun taget 8 kg på i graviditeten (=mindre risiko).

Fosterets vægt er skønnet til omkring 3.000-3.500 (Hvilket er normal).

Arv - min mor vidste overhovedet ikke, hvad strækmærker var, da jeg spurgte hende. Hun har aldrig hørt om det før og har ingen selv (Ergo=mindre risiko)

PS. Al forskning har vist, at det ikke ændrede på noget, uanset hvor meget creme man smurte med og jeg har ikke rørt så meget som en almindelig bodylotion i den tid jeg har været gravid.

Nu smører jeg med mandelolie, men det er kun for velværens og duftens skyld.

Anmeld

3. april 2010

MoniqueMadsen

aviâja skriver:

Ja, det gør det.

Hvis du tænker over det, så er der groft sagt 2 typer cremer. Dem du skal have recept på og dem du kan købe i håndkøb (Apoteket, Brugsen, Matas m.m.)

En creme der er istand til og trænge dybt ned i huden og ændre på hudens underliggende struktur og f.eks tilføre hormoner eller andre ting, ville slet ikke være tilladt og købe uden recept. Det ville betegnes som medicin.

Derfor ville en creme, der er så kraftig, at den er istand til og trænge derned, hvor strækmærkerne opstår og ændre så meget på hudens struktur, at strækmærkerne forsvandt, slet ikke være tilladt i handlen. 

Ja, man kan købe a-vitamin syre-holdige cremer, men det hjælper ikke det store. De kan ikke genoprette bindevævslaget i læderhuden, desværre. En anden mulighed er laserbehandling. Beggge behandlinger prøver at stimulere bindevævet i læderhuden. Men det hjælper kun en smule. Strækmærkerne er kommet for at blive. Vi kan ligeså godt acceptere det som det er. Det er en del af livet - en del af at føde børn.

Den eneste behandling, der batter er forebygggende behandling. Det hjælper ikke meget at behandle symptomerne, da strækmærker alligevel ikke kan fjernes helt. Nej, fokuser på, at undgå strækmærker. Under graviditeten kan man bruge "fede" fugtighedscreme, der holder huden fugtig og spændstig. Indtagelsen af C-vitamin skulle også have en forebyggende effekt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.