For og svare på indlægget, så er jeg 39+2 og har ingen strækmærker endnu....men de kan jo nå og komme, desværre.
Det de fleste forskere på området er enige om, er at der er mange faktorer, der har betydning for den individuelle persons risiko for og udvikle strækmærker. Det de har tilfælles er, at der kun er få eller ingen af disse faktorer man selv kan ændre på. Dertil kommer, at det er et SAMSPIL mellem faktorerne. Selvom arv spiller en rolle, så kan man sagtens få strækmærker, selvom ens mor ingen havde.
Én undersøgelse har f.eks vist, at følgende faktorer spiller ind:
Moderens alder: Jo yngre moderen er, desto større er risikoen for strækmærker.
Moderens BMI: Jo større BMI ved graviditetens start, desto større risiko for strækmærker.
Moderens vægtøgning: Jo større vægtøgning under graviditet, desto større risiko for strækmærker.
Barnets vægt: Jo større barnets fødselsvægt, desto større risiko for strækmærker.
Arv: Risikoen er større, hvis din mor har strækmærker.
Nu har jeg, indtil videre ingen strækmærker og det man kan sige om mig er:
Jeg er gammel - 36 år (= mindre risiko)
Jeg tabte mig 15 kg inden graviditeten og havde lige præcis en normal BMI, da jeg blev gravid (=mindre risiko)
Jeg har kun taget 8 kg på i graviditeten (=mindre risiko).
Fosterets vægt er skønnet til omkring 3.000-3.500 (Hvilket er normal).
Arv - min mor vidste overhovedet ikke, hvad strækmærker var, da jeg spurgte hende. Hun har aldrig hørt om det før og har ingen selv (Ergo=mindre risiko)
PS. Al forskning har vist, at det ikke ændrede på noget, uanset hvor meget creme man smurte med og jeg har ikke rørt så meget som en almindelig bodylotion i den tid jeg har været gravid.
Nu smører jeg med mandelolie, men det er kun for velværens og duftens skyld.