Sygdomme i den nære familie...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. februar 2010

lion

Min kæreste havde børneeksem som barn og Cassandra fik det 3 mdr gammel, så Julius gør nok også.

Min nevø er autist, men det er vist fra hans far....

Min mor fik i 2003 lungekræft og en svulst i hjerne og har sklerose. Ved ikk om dette er arveligt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2010

Vial

lion skriver:

Min kæreste havde børneeksem som barn og Cassandra fik det 3 mdr gammel, så Julius gør nok også.

Min nevø er autist, men det er vist fra hans far....

Min mor fik i 2003 lungekræft og en svulst i hjerne og har sklerose. Ved ikk om dette er arveligt.

Sklerose er ikke arveligt. Man ved, at en del patienter har en specifik vævstype. Den kan man ave. Det er dog langt fra sikkert, at man så udvikler sygdommen. Langt de fleste med den vævtype er sunde og raske. Forkere og læger er meget i tvivl om, hvad der udløser den sygdom. Lige som de er med mange gigtsygdomme. Fælles for dem er nemlig, at de er autoimune sygdomme. Dvs en fejl i imunsystemet, som giver en slags betændelse - bare uden bakterier. Altså imunsystemet bekæmper noget, der ikke er der. Så laver kroppen selv betændelsestilstande. For sklerose patienter i hjernen og nervesystemet. For leddegigt patienter i leddene dvs slimsækkene omkring leddene. Lægerne mener, at evt en aktivering af imunsystemet - fx en infektion eller virus, kan tricke sygdommene, så man kan udvikle dem, hvis man har anlæg for dem. Rigtig mange kroniske sygdomme handler om fejl i imunsystemet - fx diabetes type 1, hvor imunsystemet har fået den idé at angribe bugspytkirtlen, så den ikke kan danne insulin!

Anmeld

14. februar 2010

TbCp

Eva skriver:

Jeg sidder her og tænker på sygdomme, evt arvelige sygdomme i familien..har I det og har I gjort jer tanker om det...feks at få undersøgt om I er i risikogruppe?

Min far har eller har haft en tildels arvelig sygdom som er værst ved drenge...morbus bectherew...en sygdom som invaliderer og ikke kan helbredes. Det er kronisk betændelse i rygsøjlen og den medfører stærke smerter indtil rygsøjlen er helt stiv og er så skæv at hagen rammer brystbenet og man kan se frem til et liv i kørestol. Denne udsigt havde min far som 19 årig, men han blev helbredt eller hans sygdom blev stoppet, hvad jeg ved som den eneste, af en alternativ behandler der er død nu. Helt fantastisk...men hvad med mine drenge, burde jeg få dem testet eller?

Har I andre noget inde på livet og i forhold til Jer selv eller Jeres børn og hvad har I gjort Jer af tanker i forhold til fremtiden?

Knus Eva..

Altså det vi er flere i familien der har haft en galdesten og forhøjet blodtryk, arveligt begge dele. Og jeg har sørme været så "heldig" at jeg også har haft, og er opereret for, galdesten og jeg lider af, og får medicin for, forhøjet blodtryk.... synes måske nok det er træls at jeg i en alder af 31 allerede skal døje med de ting.
Ellers så tror eg ikke vi har nogle arvelige sygdomme i min familie og de to ting er ikke noget jeg har overvejet at få min datter tjekket for.

Satser på at hun har sin fars stærke immunforsvar

Anmeld

14. februar 2010

lion

KaMa skriver:

Sklerose er ikke arveligt. Man ved, at en del patienter har en specifik vævstype. Den kan man ave. Det er dog langt fra sikkert, at man så udvikler sygdommen. Langt de fleste med den vævtype er sunde og raske. Forkere og læger er meget i tvivl om, hvad der udløser den sygdom. Lige som de er med mange gigtsygdomme. Fælles for dem er nemlig, at de er autoimune sygdomme. Dvs en fejl i imunsystemet, som giver en slags betændelse - bare uden bakterier. Altså imunsystemet bekæmper noget, der ikke er der. Så laver kroppen selv betændelsestilstande. For sklerose patienter i hjernen og nervesystemet. For leddegigt patienter i leddene dvs slimsækkene omkring leddene. Lægerne mener, at evt en aktivering af imunsystemet - fx en infektion eller virus, kan tricke sygdommene, så man kan udvikle dem, hvis man har anlæg for dem. Rigtig mange kroniske sygdomme handler om fejl i imunsystemet - fx diabetes type 1, hvor imunsystemet har fået den idé at angribe bugspytkirtlen, så den ikke kan danne insulin!

Det med sklerose passer meget godt på min mor.

Hun var som barn indlagt 2 år med første det ene ben og så den andet ben i gips med risiko for at miste benene, da hun havde betændelse i knoglerne i benene.

Hun har fik fjernet halvdelen af venstre lunge da hun havde lungekræft og det brækkede de jo ribbenene fra hinanden. En af lægerne sagde at brække sine knogler kan man godt for sklerose for hvis det er i ens gener.

Nu har hun lungebetændelse igen. Dobbeltsidet

Anmeld

14. februar 2010

Jordbærpigen

Jeg har en form for muskelsvind, CMT, som er arveligt fra min fars side. Selvfølgelig har jeg da tænkt over det i forhold til at få børn, men det er ikke noget jeg tænkt mig at lade mig slå ud af, da det er en sygdom man sagtens kan leve med uden de store problemer (udover træthed, nedsat muskelkraft i ben og fødder osv.) Man kan sagtens have et helt normalt liv, bortset fra de få ting man/jeg ikke kan (stå på ski, danse osv.)

Men jeg satser på, at vores forhåbentligt snart kommende børn, arver deres fars gode og stærke immunforsvar og mørke hør og mine øjne

Anmeld

14. februar 2010

finkedinke

Vi har en arvelige sygdom i familien. Jeg er aldrig blevet testet og det bliver mine børn heller ikke. Hvis vi skulle være så uheldige at være disponerede kan vi hverken gøre fra eller til, forstås sådan at vi kan ikke forebygge/ændre på noget gennem levevis eller viden om sygdommen.

Min moster fik testet hendes børn og nu kan min kusine bare gå med den viden at det kan ramme hende en dag og hvad skal hun i bund og grund bruge det til?

Jeg kender intet til morbus bectherew men ville kun få testet hvis der var mulighed for at forebygge eller på anden måde lindre forløbet.

Anmeld

14. februar 2010

Vial

finkedinke skriver:

Vi har en arvelige sygdom i familien. Jeg er aldrig blevet testet og det bliver mine børn heller ikke. Hvis vi skulle være så uheldige at være disponerede kan vi hverken gøre fra eller til, forstås sådan at vi kan ikke forebygge/ændre på noget gennem levevis eller viden om sygdommen.

Min moster fik testet hendes børn og nu kan min kusine bare gå med den viden at det kan ramme hende en dag og hvad skal hun i bund og grund bruge det til?

Jeg kender intet til morbus bectherew men ville kun få testet hvis der var mulighed for at forebygge eller på anden måde lindre forløbet.

Man kan ikke teste for morbus B.

Man kan vel undersøge, om man har den vævstype, som 10 % af alle danskere har. Den vævstype har 90 % af Morbus B patienterne.

Meeen det giver ikke noget billede af, om man udvikler sygdommen. For så skulle 10 % af DK's befolkning jo få sygdommen - næsten

Har man så en anden vævstype, så kan man udvikle x antal andre sygdomme. Sådan er livet jo!

Anmeld

14. februar 2010

Mutti2

Eva skriver:

Jeg sidder her og tænker på sygdomme, evt arvelige sygdomme i familien..har I det og har I gjort jer tanker om det...feks at få undersøgt om I er i risikogruppe?

Min far har eller har haft en tildels arvelig sygdom som er værst ved drenge...morbus bectherew...en sygdom som invaliderer og ikke kan helbredes. Det er kronisk betændelse i rygsøjlen og den medfører stærke smerter indtil rygsøjlen er helt stiv og er så skæv at hagen rammer brystbenet og man kan se frem til et liv i kørestol. Denne udsigt havde min far som 19 årig, men han blev helbredt eller hans sygdom blev stoppet, hvad jeg ved som den eneste, af en alternativ behandler der er død nu. Helt fantastisk...men hvad med mine drenge, burde jeg få dem testet eller?

Har I andre noget inde på livet og i forhold til Jer selv eller Jeres børn og hvad har I gjort Jer af tanker i forhold til fremtiden?

Knus Eva..

Min mor har en sygdom kaldet SLE, eller Lupus. Det er en Kronisk autoimmun sygdom. Altså en uhelbredlig sygdom, der gør at kroppens imunforsvar angriber sig selv!

Min mor er rigtigt medtaget af det!! Og har ærligt talt nærmest mistet sin forstand efter at hun er blevet syg. Hun har været tæt på døden flere gange! Og er ofte indlagt!

Jeg har ingen kontakt med hende, men ifølge min 18-årige søster er hendes 45-årige krop efterhånden som en 70-åriges!!

Jeg har altid fået at vide at det er en arvelig sygdom, men lige nu da jeg var inde og finde forkortelsen af sygdommen kunne jeg se at det ikke stemmer!! Man mener dog at der skal arvelige faktorer til for at sygdomme skulle kunne florerer!!

Dette har dog altid gjort at jeg har nydt livet en tak mere, på trods af at jeg har været igennem meget elendighed!! Men jeg har nærmest ventet på at få diagnoseret sygdommen selv, så har haft tanken: "Det er med at nyde livet, så længe man er rask".

Så er faktisk en smule lettet lige nu Der har længe været diskussioner i familien om hvor vidt vi "børn" skulle tjekkes!! Men det behøves jo ikke

Men jeg har da flere gange haft tanken om at få tjekket min datter!! (Hvilket jo heller ikke er behov for nu).

Så indtil i dag, var tanken der.

Knus

Anmeld

14. februar 2010

Mor til Frederic og Freya

en opdatering er at min mor har en bindevævs sygdom i lungerne.

Anmeld

14. februar 2010

charlottekri

på min mors side er der epilepsi, som min kusine fik påvist at der er arveligt og det kan jo blive udløst af mange ting, f.eks en fødsel (var derfor meget nervøs under min graviditet)

på min fars side er der psoriasis, og stort set alle min fars søskende har forøget kolesteroltal og blodtryk, men det skyldes nu nok "indavl" fordi der er tvivl om hvorvidt mine bedsteforældre var fætter og kusine, men det er en længere historie desuden har flere af dem fået gammelmands sukkersyge

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.