Kære VNB
Jeg er gravid efter IVF-behandling. Jeg husker vores første forsøg som skidespændende. Glæden over endelig at være igang, alle de nye ting, der sker og det store håb om, at det lykkes i første forsøg.
Det er jo en anderledes måde at blive gravid på. Så mit bedste råd er faktisk at tale meget sammen om alle de følelser, der opstår hele tiden. Og brug sider som baby.dk, hvor du kan snakke og læse om andre, der har lignende oplevelser. Det fylder nemlig meget i ens liv at være i behandling... og der er meget ventetid!!
Ventetiden er en stor faktor. Tid mellem undersøgelser. Indtil næste scanning. Indtil man ved, om der er æg. Om der er befrugtede æg. Om ægget har sat sig fast.... Det er en ekstrem træning i at udvikle tålmodighed eller at gå gakgak (de fleste veksler vist mellem de to
)
Ang. medicinen, så reagerer kvinder meget, meget forskelligt. Jeg blev IVF'et tre gange. Første gang med meget få symptomer, anden gang blev jeg meget ked af det og græd meget. Tredje gang havde jeg det fremragende. Alle variationer er næsten tænkelige. Men mit indtryk er, at personalet på fertilitetsafdelinger udemærket kender til det psykiske og fysiske pres, der kan være, når man er i behnadling - og at de er søde og omsorgsfulde at tale med. Så brug dem. Det kan være rart at få bekræftet, at man ikke er ved at blive skør eller blive syg, hvis det bare er en bivirkning, der forsvinder en uge senere.
Og så lykkes det jo for de fleste!!! Glæd dig til den besynderlige og sønne oplevelse det er, når en sygeplejerske i telefonen siger TILLYKKE - du er gravid! (Det er meget mere romantisk end det lyder!
)
Held og lykke. Glæder mig til at høre, hvordan det går.
Anmeld